Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LinuxMint verwijderen uit triple boot.  (gelezen 1736 keer)

LinuxMint verwijderen uit triple boot.
« Gepost op: 2011/12/01, 20:20:52 »
Ik heb een triple boot systeem met a.Windows7 b.LinuxMint11 c.Ubuntu11.10. elk in hun eigen partitie.
Windows7 staat op sda2, LinuxMint op sda5 en Ubuntu11.10 op sda7.

Heb eigenlijk 3 vragen:
1.Hoe kan ik nu op een veilige manier LinuxMint11(sda5) verwijderen? (Windows7 en Ubuntu11.10 moeten dus blijven staan)
2.Wat gebeurd er met m'n Grub (MBR?), zodat ik na verwijdering nog steeds Windows7 en Ubuntu11.10 kan opstarten?
3.Hoe kan ik de vrije ruimte weer toevoegen aan Ubuntu11.10?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: LinuxMint verwijderen uit triple boot.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/01, 21:07:26 »
Het zou kunnen dat je grub opnieuw moet installeren na het verwijderen van mint. Als grub vanuit mint geinstalleerd is, zal dit zeker moeten omdat grub onderdelen in de /boot map nodig heeft. Als je mint verwijderd, terwijl grub onder ubuntu geinstalleerd is, dan zou het op zich gewoon moeten werken, zolang de partitie tabel niet veranderd. Als de ubuntu partitie een ander nummer krijgt doordat de mint partitie bijvoorbeeld samengevoegd wordt met de windows of ubuntu partitie dan denk ik dat grub ook problemen zal krijgen. Als ik het mis heb hoor ik het graag ;) In het ergste geval zou het een kwestie van grub opnieuw installeren moeten zijn.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel

Als je de mint partitie verwijderd hebt, kun je met gparted de ubuntu partitie vergroten (kan wel even duren) of eventueel een losse data partitie maken. Ik zie dat er twee swap partities op de schijf staan, op zich kun je de verschillende linux installatie dezelfde swap laten gebruiken, tenzij je hibernation oid gebruikt. Met partities rommelen brengt altijd een zeker risico met zich mee brengt. Het gaat eigenlijk altijd wel goed, maar het is toch wel verstandig om voor de zekerheid backups to maken van belangrijke zaken.

Re: LinuxMint verwijderen uit triple boot.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/01, 21:23:02 »
In ieder geval booten in Ubuntu .

Kies voor schijfgereedschap en formatteer je Mint partitie . Op die manier is mint al verwijderd. (ext4 is goed)

Nu kan je de partitie mergen met je ubuntu-partitie (kan een hele poos duren) . Dan voeg je de schijfruimte samen.

Na een, succesvolle, operatie kan je nog even een terminal openen en een sudo update-grub doen.

Maar zoals mijn voorganger als zei: let wel op van welk OS de grub eigenlijk is (ik vermoed Ubuntu omdat die als laatste is geïnstalleerd en die dus een Grub heeft geschreven op je MBR) ; mocht het van Mint zijn denk ik (ik kan nu mis zijn ;) ) dat je best Grub even hersteld via de LiveCD.

Zoals gesteld: rommelen met partities brengt heuse risico's mee; let zeker op met je Windows die heeft beperkingen.

Misschien komen er nog tips, ik zou zeggen lees alles heel goed door voor je eraan begint.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline HarzG

  • Lid
Re: LinuxMint verwijderen uit triple boot.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/01, 22:28:09 »
Henk: is een kopie + schone lei dat wat je wilt? Dan zou ik het volgende doen:
0. een 11.10 live-CD starten
1. swap-partitie met GParted loskoppelen
2. kopie van de sda7 en van sda8 met GParted naar een externe HD
3. alles verwijderen wat "in" sda3 zit, daarna verwijderen van sda3
4. aanmaken van een nieuwe sda3
5. de kopie van sda8 (swap, heet dan sda5) en sda7 daarachter plaatsen (heet dan sda6)
6. herstellen van Grub kan nodig zijn - maar bij een partitie-kopie blijven in principe de UUIDs behouden en je kan gewoon herstarten

resultaat:
ongewijzigd: sda1 en sda2
nieuw: sda3 met sda5 (4GiB) swap en sda6 (234.27GiB) Ubuntu, rest 245GiB vrije ruimte
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce