Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Corrigeren van de swap zijn UUID met stream editor.  (gelezen 235 keer)

Offline bart85

  • Lid
Corrigeren van de swap zijn UUID met stream editor.
« Gepost op: 2014/10/30, 18:33:25 »
Op mijn pc staan 2 linux systemen die dezelfde swap gebruiken. Na installeren van het tweede systeem (Debian) werd uuid van de swap verandert. Hieronder volgt de aanpassing van de swap vanaf debian.
Het eerste wat ik deed was het eerste systeem (Ubuntu) aan koppelen naar /mnt/ubuntu. Vervolgens onderstaande code:

a=`cat /mnt/ubuntu/etc/fstab | grep swap | tail -1 | cut --delimiter=" " -f 1`
b=`sudo blkid | grep swap | cut --delimiter=" " -f 2`
# waarde a is de oude uuid van de swap en dus verkeerd
# waarde b is de juiste uuid van de swap
sed s/"$a"/"$b"/g /mnt/ubuntu/etc/fstab > /mnt/ubuntu/etc/fstab
# deze regel levert een fout op vanwege het niet hebben van permissies van fstab
# Nu heb ik onderstaande uitgevoerd:
sed s/"$a"/"$b"/g /mnt/ubuntu/etc/fstab > fstab
sudo cp fstab /mnt/ubuntu/etc

Het probleem is dat de permissies en eigenaar worden verandert. (Hoe hoort deze te zijn?)
Wat is de beste oplossing om permissies en eigenaar te behouden?
Kan ik voor de hele bewerking permissies en eigenaar uitlezen en opslaan? Zodat ik de permissies en eigenaar terug kan zetten?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/30, 19:07:07 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Corrigeren van de swap zijn UUID met stream editor.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/30, 20:58:40 »
Eigenaar en groep moeten root zijn, de permissies 0644 (-rw-r--r--). Deze kan je terugzetten door deze commando's:
sudo chmod 0644 bestandsnaam
sudo chown root.root bestandsnaam

De volgende keer kan je de rechten behouden door de -i optie mee te geven aan sed en het gedeelte met de > weg te laten.

De UUID van de swap staat trouwens ook in /etc/initramfs-tools/conf.d/resume, dus deze moet je ook aanpassen.
Daarna ook sudo update-initramfs -u -k all uitvoeren.