Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities worden niet gevonden  (gelezen 3147 keer)

Offline Bommel

  • Lid
Partities worden niet gevonden
« Gepost op: 2008/09/15, 12:57:55 »
Er is al eerder een topic over dit onderwerp geweest, maar het lijkt dat ik toch een ander probleem heb.
Ik heb een HP NX9420 notebook waarop Vista heeft gestaan. Ik heb dat er af gehaald en gedowngrade naar XP.
Er zijn 3 ntfs partities die de totale 250Gb beslaan.
XP draait als een trein.
Nu wil ik Ubuntu 8.04 installeren. Als live CD ziet Ubuntu de partities en zijn ze te benaderen.
Tijdens de installatie blijkt dat Ubuntu dan de NTFS partities ineens niet meer ziet. Ubuntu komt alleen met een voorstel om de volledige HD te gebruiken.  
Dat wil ik liever niet.
Eerst heb ik onder Windows Partition Magiq gestart. Die komt met foutmeldingen, wil die repareren en zegt vervolgens dat de xxtable (hoe dat ding ook al weer) niet leesbaar is en wil daarna helemaal niet meer starten.
Daarna GParted er in gedaan en die ziet wel de harde schijf, maar als ongepartitioneerde ruimte. De 3 NTFS partities worden niet gevonden.
In het uiterste geval kan ik natuurlijk De redelijke schone Windows installatie verwijderen en de harde schijf volledig opnieuw inrichten. Wanneer dat niet nodig is, liever niet.
Heeft iemand een idee hoe ik dit opgelost krijg?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Partities worden niet gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/15, 13:30:11 »
Om eerlijk te zijn lijkt me toch iets mis met de partitietabellen van je NTFS partities. Het is echt niet normaal dat zelfs Gparted de partities niet ziet.

Wat héél misschien iets zou kunnen opleveren is een volledige schijfcontrole van alle partities laten lopen vanuit windows, maar ik twijfel er aan of dat effectief iets uithaalt.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline vanadium

  • Lid
Partities worden niet gevonden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/15, 13:55:13 »
Als je geen vrije ruimte hebt op je schijf, maar enkel ntfs partities, dan is het normaal dat Ubuntu enkel kan voorstellen manueel te werk te gaan of ganse schijf te gebruiken.

Ondertussen heb je ook Partition Magic gebruikt, en die is ervoor gekend soms de partitietabellen op een eigenzinnige manier aan te pakken.

Ik dank dat je in de huidige situatie best inderdaad herbegint. Verwijder alle partities, herinstalleer Windows XP, en creëer hierbij een partitie die nog wat vrije ruimte (20 GB is genoeg) overlaat voor Ubuntu. Eens dat geklaard is, kan je het installatieprogramma van Ubuntu starten en aangeven de "grootste vrije ruimte" te gebruiken op je schijf. Dan doet Ubuntu de verdere partitionering automatisch en installeert de dual-boot optie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Partities worden niet gevonden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/15, 14:04:27 »
Citaat van: vanadium
Als je geen vrije ruimte hebt op je schijf, maar enkel ntfs partities, dan is het normaal dat Ubuntu enkel kan voorstellen manueel te werk te gaan of ganse schijf te gebruiken.

Ondertussen heb je ook Partition Magic gebruikt, en die is ervoor gekend soms de partitietabellen op een eigenzinnige manier aan te pakken.

Ik dank dat je in de huidige situatie best inderdaad herbegint. Verwijder alle partities, herinstalleer Windows XP, en creëer hierbij een partitie die nog wat vrije ruimte (20 GB is genoeg) overlaat voor Ubuntu. Eens dat geklaard is, kan je het installatieprogramma van Ubuntu starten en aangeven de "grootste vrije ruimte" te gebruiken op je schijf. Dan doet Ubuntu de verdere partitionering automatisch en installeert de dual-boot optie.
+1

Ik denk, dat je aanvankelijk aan je maximum aantal primaire partities zat (dat zijn er 4). Maar nu Partition Magic de zaak verknoeid heeft (wat is het toch een rotprogramma), doe je het inderdaad het beste zoals vanadium aangeeft.

Offline Bommel

  • Lid
Partities worden niet gevonden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/15, 19:54:22 »
Beiden hartelijk dank voor de tip. Ik heb net alle data naar een externe HD gekopieerd en verwijder alle partities, waarna ik voor de zekerheid Windows er eerst opnieuw opzet, waarna Ubuntu volgt.
Ik heb voor mijn studie een paar programma's die alleen onder Windows willen werken en ik heb nog niet genoeg Linux ervaring om zeker te zijn dat ik ze onder Linux aan de praat krijg.
Ik heb eerder met Suse geëxperimenteerd.
Maakt het wat uit of ik Kubuntu of Ubuntu gebruik? Is het inderdaad alleen een kwestie van Gnome of KDE?
Is er een voorkeur, of is dat puur smaak?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Partities worden niet gevonden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/15, 19:58:42 »
Puur een kwestie van smaak.

Ubuntu (Gnome) mikt vooral op eenvoud en bedieningsgemak in het menu.
Kubuntu (KDE) biedt zoveel mogelijk instel- en afstelmogelijkheden via het menu.
Het standaard-programmapakket verschilt ook, maar onder de motorkap zijn ze hetzelfde.

Het is dus maar, waar je van houdt. Ik hou zelf van simpel, dus daarom is mijn persoonlijke keuze Ubuntu (Gnome).

Offline vanadium

  • Lid
Partities worden niet gevonden
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/15, 20:03:36 »
Maakt het wat uit of ik Kubuntu of Ubuntu gebruik?  -- Eigenlijk niet
Is het inderdaad alleen een kwestie van Gnome of KDE? -- Dat zijn de twee grote. Gnome gebruikt de GTK+ toolkit, KDE de Qt libraries. Er zijn ook nog "kleinere" spelers, die voor zover ik weet ook een van de genoemde toolkits gebruiken
Is er een voorkeur, of is dat puur smaak? -- Puur smaak (gevoelig onderwerp in linux land!)

Het is altijd mogelijk programma's "van het andere kamp" op één systeem te draaien, vb. Gimp ("best" onder gnome) kan je net zo goed onder KDE draaien, en als Gnome persoon gebruik ik Scribus (een KDE programma).

Edit: Je kan probleemloos zowel KDE als Gnome geïnstalleerd hebben. Dan kies je bij het inloggen gewoon welke desktop je vandaag wil. Goed om eerst eens te proberen wat je meest bevalt. Nadeel van die benadering is dat het wennen wat moeilijker wordt (je moet twee niewe systemen leren in plaats van een).

Edit2: Je moet hier echt snel zijn: Pjotr was me voor!

Offline Bommel

  • Lid
Partities worden niet gevonden
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/15, 20:11:38 »
Hee beiden, Geweldig bedankt voor de informatie. Ik ga proberen of Ubuntu mij de mogelijkheid laat beiden (KD en Gnome) te installeren, zodat ik met de tip van Vanadium kan spelen.
Pjotr ook bedankt voor die link die onderin je antwoorden staat. Ik heb al veel informatie doorgelezen!!

Offline vanadium

  • Lid
Partities worden niet gevonden
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/15, 21:43:19 »
Je moet gewoon Ubuntu installeren tot je een werkend (gnome) systeem hebt. Dan ga je naar System - Administration - Synaptic package manager, je zoekt kubuntu-desktop, selecteert het, klikt "Apply" en de ganse Kubuntu wordt ook op je systeem geïnstalleerd. Daarna log je uit, en vooraleer je terug inlogt kan je kiezen tussen Gnome of KDE.

Citaat
Pjotr ook bedankt voor die link die onderin je antwoorden staat. Ik heb al veel informatie doorgelezen!!
Je bent toevallig op één van de betere sites gebotst, die zowel door beginners als ervaren linuxgebruikers als referentie gebruikt wordt.

Offline Bommel

  • Lid
Partities worden niet gevonden
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/16, 19:07:54 »
Dit willen jullie niet geloven....
Ik heb met systeemherstel van HP Windows XP opnieuw geïnstalleerd. Die maakt op mijn 250Gb schijf een primaire NTFS partitie van 15Gb aan waar hij Windows in zet. Vervolgens (eigenlijk eerst) maakt hij een herstel partitie van 7Gb Fat32 aan, op het eind van de schijf.
De tussenliggende ruimte is niet in gebruik.
Ik heb met GParted, de eerste partitie vergroot naar 60Gb, een tweede en derde partie van 60GB en 90Gb aangemaakt. Allen NTFS.
Nu heb ik dus nog ongeveer 25Gb ongepartitioneerde ruimte.
Vervolgens Ubuntu er in. Die ziet de partitities, geeft aan dat ze vergrendeld zijn en toont geen inhoud.
Ook de 3 partities op mijn externe HD (totaal 500Gb) worden getoond, de inhoud echter niet.
De installatie opgestart. Er komt alleen een voorstel om de volledige harde schijf te gebruiken.
Ubuntu install ziet blijkbaar de 3 partities niet en ook de ongebruikte ruimte niet.
Hebben jullie misschien nog een tip?
alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Partities worden niet gevonden
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/16, 19:44:57 »
Je zit aan je maximum van 4 primaire partities. Daar zul je er eentje van moeten opofferen (gewoon vernietigen). Ubuntu maakt daar vervolgens, tijdens de installatie, een primaire *extended* partitie van. In de extended ruimte maakt hij dan twee *logische* partities aan: eentje voor zichzelf en eentje als swap.

Offline Bommel

  • Lid
Partities worden niet gevonden
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/16, 20:00:25 »
Oké, begrepen. Ik ga "even"wat data veilig stellen, en dan partities slopen :-)
Bedankt, ik kom terug als het gelukt is, tot zover bedankt voor de goede raad.

Vervolg op dit bericht:
Ik heb het wat simpeler aangepakt en gewoon de externe HD afgezet....
Met GParted de recovery partittie verwijderd en twee grote partities samengevoegd tot één.
Nu liep de installatie als een trein en type ik dit berichtje vanuit de net geïnstalleerde Ubuntu 8.04.
Hartelijk dank, ik ga aan de slag met Ubuntu!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Partities worden niet gevonden
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/17, 00:27:29 »
Mooi zo! Veel plezier met je Linuxavontuur!   :-)