Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird backup Slotje?  (gelezen 1241 keer)

Thunderbird backup Slotje?
« Gepost op: 2014/11/23, 22:21:11 »
In een ander topic te lezen. "upgrade-knop-update" vervangen door een "schone install" van hetzelfde systeem. Ubuntu 12.04.

Netjes backups gemaakt (complete home map), en de bestanden en email van de hoofdgebruiker (ik staan al netjes terug).

Maar nu een prob met de email van een andere (standaard) gebruiker. Bestanden is gelukt.
Op de overgezette .thunderbird bestanden staat een slotje. Thunderbird zegt bij opstarten "draait al, eerst afsluiten".

Al diverse dingen geprobeert bij die betreffende gebruiker..
Overgezet naar gebruiker als "standaard gebruiker".
Overgezet naar gebruiker als "beheerder".
Middels sudo -H nautilus (als beheerder dus) overgezet.
De gebruiker zelf als "beheerder" terug gezet.
Maar niets werkt. Slotjes blijven.

Wat doe ik verkeerd?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/24, 07:47:08 »
Nog wat over nagedacht.
Een rechtenprobleem vermoed ik?

Ntfs heeft moeite met rechten.
Zouden die rechten verdwijnen als ik deze bestanden eerst op een ntfs USB zet en dan weer in de pc?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/24, 08:11:03 »
Ikzelf heb geen problemen gehad met het overzetten (via een ntfs schijf) van het Thunderbird profiel.
Heb je de naam wel juist?
Meen me te herrinneren dat de naam van belang was....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/24, 10:27:02 »
Probeer het eens met het instellen van de eigenaar:

sudo chown -r $USER:$USER ~/.thunderbird
Vervang hierbij $USER door de login van de betreffende gebruiker. (Als je dit doet voor jezelf, kan $USER zo blijven staan: dit wordt automatisch vervangen door de huidige gebruiker).

Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/26, 16:19:12 »
Probeer het eens met het instellen van de eigenaar:

sudo chown -r $USER:$USER ~/.thunderbird
Vervang hierbij $USER door de login van de betreffende gebruiker. (Als je dit doet voor jezelf, kan $USER zo blijven staan: dit wordt automatisch vervangen door de huidige gebruiker).

chown: ongeldige optie -- 'r'
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/26, 16:58:44 »
Vervang de -r eens door -R.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/26, 18:58:36 »
Yup. Hier moet het -R zijn. Bij rsync is het -r...

Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/27, 16:38:51 »
Er gebeurt niets. Er veranderd niets.

sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER ~/.thunderbird
Uiteraard is GEBRUIKER de inlognaam van de betreffende gebruiker.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/27, 18:09:08 »
Ik zie dat ik een stomme fout heb gemaakt. Mocht jou eigen thunderbird het nu niet meer doen, maak de fout ongedaan met
sudo chown -R $USER:$USER ~/.thunderbird
($USER mag je als dusdanig laten staan. Dat wordt automatisch vervangen door je eigen login-naam, dus van het account vanaf waar je het sudo commando uitvoert. Probeer het dan opnieuw voor de andere gebruiker met:
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/GEBRUIKER/.thunderbird
met GEBRUIKER de inlognaam van de betreffende gebruiker.

Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/27, 19:34:02 »
Ik zie dat ik een stomme fout heb gemaakt. Mocht jou eigen thunderbird het nu niet meer doen, maak de fout ongedaan met
sudo chown -R $USER:$USER ~/.thunderbird
($USER mag je als dusdanig laten staan. Dat wordt automatisch vervangen door je eigen login-naam, dus van het account vanaf waar je het sudo commando uitvoert.

 >:( Kon inderdaad niet meer emailen. Maar het staat weer goed door je correctie. Dus thanks. =D

Probeer het dan opnieuw voor de andere gebruiker met:
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/GEBRUIKER/.thunderbird
met GEBRUIKER de inlognaam van de betreffende gebruiker.
Dit ook doorgevoerd, en ook de email van die gebruiker werkt nu. Ook hier bedankt.  =D

Maar dan heb ik nog een vraag.
Kun je me enigszins uitleggen wat die opdracht doet, en hoezo?

Ik heb namelijk bij diezelfde gebruiker in de Documentenmap nog wat subdirs en bestandjes staan ook met een slotje.
Ook een rechtenprobleem dan??? En sudo chown.... ? (al iets gevonden, change owner)
Even denken... iets als?? ...
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/GEBRUIKER/Documenten

(ps: is het niet handiger de backupbestanden over te zetten via ntfs-usb? zodat ntfs de rechten vernietigd? of is dat te simpel gezien?)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/27, 19:43:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/27, 19:45:52 »
Even denken... iets als?? ...
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/GEBRUIKER/Documenten

Even doordenkend als de vorige gedachtengang klopt.
Zet dan de volgende regel alle rechten van die gebruiker goed???
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/GEBRUIKER
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/27, 20:17:36 »
Dat geeft wel het beoogde resultaat. Je kan wel een foutmelding krijgen op bv .gvfs. Dit is een virtual file system wat oa gebruikt wordt voor diverse mtp mounts. Is echter niet op alle installaties aanwezig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/27, 20:27:08 »
De opdracht wijst een folder of bestand toe aan een andere eigenaar en groep. De -R optie zorgt ervoor dat dit voor de folder en alle onderliggende folders en bestanden gebeurt. Je voorbeeld
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/GEBRUIKER/Documenten
zou derhalve alle bestanden onder /home/GEBRUIKER/Documenten toeeigenen aan GEBRUIKER. (Voor de meeste documenten zal dat al het geval zijn).

Let een beetje op met het recursief veranderen van eigenaars of permissies. Voor zuivere data meestal geen (groot) probleem, maar als je dit op systeemfolders doet is het soms niet meer te herstellen.

Backuppen altijd naar een bestandsformaat dat de instellingen van eigenaar en permissies behoudt.

Re: Thunderbird backup Slotje?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/01, 14:20:10 »
En weer bedankt allemaal!  ;)
Thunderbird was al geimporteerd.
Nu de bestanden nog een keer goed overgezet en de rechten aangepast. En het werkt allemaal.
Zeer leerzaam topic dit.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore