Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Deinstaleren van ubuntu  (gelezen 2551 keer)

Davitio

  • Gast
Deinstaleren van ubuntu
« Gepost op: 2008/12/07, 19:40:46 »
Heey,

Ik heb nu al denk bijna een jaartje ubuntu op mijn computer staan, ik gebruik het echter al minstens een half jaar niet meer en aangezien mijn windows schijf een beetje vol begint te raken wil ik het liefst mijn ubuntu partitie verwijderen.

Ik heb ubuntu geinstalleerd met veel verwachtingen die ook waar zijn gemaakt. Het is een prachtig bestuuringssysteem alleen ben ik gewoon een windows mens. Ik zit al sinds mijn 8e achter een windows computer en kan het gewoon niet aanzien hoe ik mijn moeder na doe achter ubuntu. Voor alles wat ik wilde doen moest ik opzoek naar een tutorial of hulp vragen op een forum.

Dat was één van mijn redenen om terug te gaan naar windows, de andere was, dat ik hou van afentoe een spelletje spelen en jah dat gaat gewoon veel beter in windows aangezien daar alle games voor gemaakt zijn.

Mijn vraag is dus: Hoe kan ik ubuntu weer van mijn computer verwijderen en weer gebruik maken van de "ubuntu" schijf?

Re: Deinstaleren van ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/07, 19:44:08 »
Hebt ge al eens gezocht op het forum? Want dat word toch af en toe al eens gevraagd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Deinstaleren van ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/07, 19:47:59 »
Als volgt:

1. de Ubuntupartities (waarschijnlijk twee) vernietigen en de ruimte toevoegen aan de Windowspartitie. Bijvoorbeeld met de Gparted LiveCD:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

2. Grub verwijderen door er NTLoader overheen te zetten:
http://sites.google.com/site/computertip/grub
(punt 3)

Overigens: Linux is verslavend, hoor... De kans is groot, dat je het na een tijdje weer terug wil. Zo ging het bij mij destijds ook.  :-)

Davitio

  • Gast
Re: Deinstaleren van ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/07, 19:53:01 »
dankje:)

wie weet kom ik idd nog terug:P
het ligt niet aan ubuntu maar ik kan er gewoon niet tegen dat ik zelf niet weet wat ik moet doen om iets voor elkaar te krijgen

Re: Deinstaleren van ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/07, 20:31:19 »
Dat was ook zo toen je begon met windows.

en och nog een paar jaartjes  van je windows genieten kan geen kwaad, het einde is in zicht
en je weet dan waar je op kan terug vallen.  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jespdj

  • Lid
Re: Deinstaleren van ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/08, 15:27:25 »
het ligt niet aan ubuntu maar ik kan er gewoon niet tegen dat ik zelf niet weet wat ik moet doen om iets voor elkaar te krijgen
Dat heb ik nu juist precies met Windows. Als je in Windows een rare foutmelding krijgt waar ook de Microsoft Knowledge Base geen antwoord op heeft, dan ben je verloren... Ik had zoiets met Windows Update, dat werkte helemaal niet meer, als ik probeerde naar updates te zoeken kreeg ik een foutcode, en de MS KB had alleen maar vage suggesties die niet werkten. Uiteindelijk heb ik Windows helemaal opnieuw geïnstalleerd om het probleem te verhelpen.

Met een open source systeem als Ubuntu is het veel gemakkelijker om in contact te komen met de programmeurs van de software, en is de kans veel groter dat een fout snel voor je gefixed kan worden. (Of als je zelf kunt programmeren kun je ook zelf in de broncode rond gaan neuzen). Met Windows is dat ondenkbaar...

Elk systeem heeft een leercurve, toen je voor het eerst met Windows werkte wist je ook niet wat je moest doen om iets voor elkaar te krijgen.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04