Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: F- toetsen  (gelezen 1203 keer)

Offline amrus

  • Lid
F- toetsen
« Gepost op: 2020/12/15, 19:25:20 »
hallo, ik heb een belgisch toetsenbord .Hoe activeer ik de F10, F11,F12 toetsen , kortom alle F toetsen.
alvast bedankt.

Offline Jenske

  • Lid
Re: F- toetsen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/15, 19:53:24 »
Die zijn in principe altijd actief (tenzij er iets mis is met je toetsenbord).
Ik vermoed dat je vooral bedoelt: wat doen die toetsen?
Dat hangt gewoon af van programma tot programma en dan binnen het programma van de specifieke instellingen.

Zo kan je bv. F12 instellen in Ubuntu dat deze, als je op je bureaublad aan het bewegen bent, het indrukken van F12 ervoor zorgt dat Writer opstart. Dat kies je helemaal zelf.

Binnen de meeste programma's hebben de functietoetsen op voorhand vastgelegde bedoelingen. Zo zal bijna altijd F1 het helpscherm oproepen. Maar hoewel dat nogal stom zou zijn, kan je zelf perfect binnen bv. jouw Writer de F1 toewijzen aan een functie "zet de tekst in vet".

En in sommige programma's doen bepaalde functietoetsen helemaal niets ... tenzij je ze instelt.

Hoe stel ik dat dan in? hoor ik u vragen. Dat moet je programma per programma zelf opzoeken. Het is vooral belangrijk dat je niet teveel de reeds ingestelde functies gaat wijzigen. Je kan dat natuurlijk wel, maar met zo'n helemaal zelf ingesteld systeem ga je jezelf wat isoleren.


Het valt me ook wel op dat er zelfs in Linux heeeeeeeel weinig gebruik wordt gemaakt van de functietoetsen F1 tot F12. En zeker de combinatie van CTRL met een functietoets, ALT met een functietoets of CTRL+ALT en een functietoets is een zeldzaamheid.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: F- toetsen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/16, 06:50:58 »
Als het een computer is met een UEFI-bios, dan kun je dat vaak in de 'bios'-settings instellen.
Ik kan zo bepalen of ik de functie-toets functionaliteit wil of wil dat de speciale functie werkt (volume, helderheid)
(>Als je dit tenminste bedoelt)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline amrus

  • Lid
Re: F- toetsen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/16, 17:21:36 »
In het Bios kan ik niet vinden hoe ik die toetsen kan activeren. Ik gebruikte enkel F11 en F12 om snel het geluid te regelen met  windows.

JorisC

  • Gast
Re: F- toetsen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/16, 17:25:57 »
Wat voor toetsenbord is dat ?
Een gewoon standaard toetsenbord  of een multimedia toetsenbord ?


Offline amrus

  • Lid
Re: F- toetsen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/16, 18:30:31 »
Het is een gewoon standaard (Belgian) toetsenbord indeling. Ik heb dat zo ingesteld tijdens de ubuntu installatie.Enkel de F toetsen werken niet.

JorisC

  • Gast
Re: F- toetsen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/16, 19:35:16 »
Het is een gewoon standaard (Belgian) toetsenbord indeling. Ik heb dat zo ingesteld tijdens de ubuntu installatie.Enkel de F toetsen werken niet.


Belgian is Belgisch en is AZERTY klavierindeling .
Als de functietoetsen (F-toetsen) niet werken heb ik een vermoeden dat het een multimedia toetsenbord is waar een schijfje word bijgeleverd om het toetsenbord in windows te installeren .
En als er een Fn toets is , moet je die eens indrukken en daarmee activeer je ook de functietoetsen (F1 tm F12)
Dit is een multimedia toetsenbord .
https://www.trust.com/nl/product/16087-camiva-multimedia-keyboard


« Laatst bewerkt op: 2020/12/16, 19:40:59 door JorisC »

Re: F- toetsen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/17, 10:18:18 »
Kun je aangeven welk merk en type toetsenbord je gebruikt? Zo is het wel erg gissen.

Offline amrus

  • Lid
Re: F- toetsen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/17, 19:15:44 »
Ik heb een Medion Akoya laptop intel core i3 met algemene 101 toetsen generic.

JorisC

  • Gast
Re: F- toetsen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/17, 20:36:12 »
Ik heb een Medion Akoya laptop intel core i3 met algemene 101 toetsen generic.

Dan moet je de Fn toets gebruiken om de functietoetsen te activeren .
http://download1.medion.com/downloads/anleitungen/bda_40039676.pdf

Offline vanadium

  • Lid
Re: F- toetsen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/18, 10:36:30 »
Bij mijn Dell is het mogelijk om te wisselen tussen - functietoetsen werken als dusdanig (je dient Fn in te drukken om vb volume te veranderen), en - functietoetsen werken als mediatoetsen (je moet op Fn drukken om ze als functietoetsen te gebruiken) met Fn+Esc. Ook in de bios kan dit aangepast worden.

Offline amrus

  • Lid
Re: F- toetsen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/19, 18:43:59 »
Bedankt voor jullie reacties,maar het werkt niet.Was in feite toch niet zo belangrijk.