Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?  (gelezen 2570 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ik wil op mijn PC een memtest doen. Het duurt erg lang voordat het is afgelopen. Mijn PC wil wel starten en loopt ook niet vast. Wel heeft windows problemen met weergave en ook al iets dergelijks in Linux. Ik weet dat ik memtest in het GRUB menu kan starten, maar wil het graag tijdens gebruik. Is dat mogelijk?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/30, 19:33:33 »
Nee dit gaat niet,
Je hebt een programma memtest86, dit moet je 12 tot 24 uur laten lopen, vanaf cd,(als je dit niet doet dan weet je nog niet waar je fout vandaan kont, misschien software die iets verkeerd doet),
bij foutmeldingen, moet je geheugen repen, 1 voor 1 gaan testen.

De foutmelding die jij laat zien kan ook nog je videokaart kaart die defect aan het gaan is, kijk of je deze kunt uitwisselen om te testen of het dan weg is.

Verder stroom controleren op je pc,
warmte testen op je pc.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/30, 19:37:44 »
Memtest is eeuwigdurend. Je moet het dus altijd zelf afbreken.

Over het algemeen is het voldoende om memtest één volledige ronde te laten draaien. Dat duurt, afhankelijk van de apparatuur, doorgaans maximaal een uur.

Tot slot: memtest kun je niet op de achtergrond draaien.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/30, 19:48:23 »
Memtest86 moet langer dan 1 ronde gedraaid worden, het is een test om te kijken of je systeem stabiel is, en niet een test om 1 keer je geheugen af te lopen en te roepen het is ok.
Dus memtest moet je lang laten lopen dus de hele nacht.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/30, 20:00:09 »
Memtest86 moet langer dan 1 ronde gedraaid worden, het is een test om te kijken of je systeem stabiel is, en niet een test om 1 keer je geheugen af te lopen en te roepen het is ok.
Dus memtest moet je lang laten lopen dus de hele nacht.
Memtest is bedoeld om alleen het RAM-geheugen te testen.... Ik denk niet dat het een goed beeld kan geven van de gezondheid van de rest van de apparatuur.  :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/30, 20:22:00 »
Op elke computer forum wordt gezegd dat memtest86 langer moet lopen, zeer zeker langer dan 1x het geheugen.

Memtest86 is een stabiliteits test van je pc, want alles in je pc moet werken om je geheugen aan te sturen, enigste wat memtest doet is proberen alle geheugen te gebruiken.
Bij storing/fouten, dan moet je nog gaan zoeken wat het is, want het hoeft niet altijd het geheugen te zijn, dit zul je dus moeten gaan testen.

En door te zeggen je hoeft maar 1 het geheugen af te lopen, dan maak gebruikers dingen wijs die niet waar zijn.

Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/30, 20:48:41 »
Citaat uit Wikipedia:

Beschrijving

De tijd die het programma nodig heeft om alle tests eenmaal uit te voeren kan variëren van een paar minuten tot enkele uren. Dit hangt af de snelheid en de grootte van het geheugen en de snelheid van de processor (cpu). Bepaalde fouten in het geheugen zijn zo subtiel dat Memtest86 deze niet bij elke test opmerkt. Om er zeker van te zijn dat alle in het geheugen aanwezige fouten worden gedetecteerd is het van belang om de test meerdere keren achter elkaar uit te voeren. De test gebruikt namelijk bij elke test andere data.[4] Ook worden fouten soms pas opgemerkt nadat het geheugen door het gebruik warm geworden is. Daarom zal het programma blijven draaien totdat de gebruiker het systeem opnieuw opstart.

Werking

Memtest86 schrijft series van testpatronen naar geheugenadressen, leest deze geschreven data terug en vergelijkt deze vervolgens op fouten[10].
De standaard procedure doet negen verschillende tests, variërend in toegangspatronen en testgegevens. Een tiende test, bit fade genoemd, kan worden geselecteerd vanuit het menu. Deze beschrijft het totale geheugen met nullen. Hierna pauzeert het programma voor 90 minuten, waarna het controleert of de bits veranderd zijn. Dit wordt herhaald met enen voor een totaal van drie uur per test.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/30, 21:34:30 »
Goed, memtest meerdere volledige rondes laten draaien kan dus blijkbaar een meerwaarde hebben.... Maar alleen om het geheugen zelf te testen.

Niet om de gezondheid van de rest van de apparatuur te bepalen. Daar heb je andere programmatuur voor nodig, zoals bijvoorbeeld voor harde schijven SMART en andere diagnostische programmatuur van de schijffabrikanten. Ook een visuele inspectie van het moederbord (bolstaande condensatoren?) is nuttig.

Veel problemen worden ook veroorzaakt door videokaarten, maar dan gaat het meestal simpelweg om een tekortschietend stuurprogramma, niet om falen van de apparatuur. Een ander stuurprogramma installeren kan soms wonderen doen.

youpie123

  • Gast
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/01, 02:15:57 »
Als je PC niet steeds vastloopt op de raarste momenten zou ik uberhaubt geen memtest draaien. Natuurlijk zijn er voor Windows programma's waarmee je het geheugen kan testen tijdens gebruik van je computer maar dat is BROL.

Ik vrees dat je een maandagmorgen grafisch kaartje hebt...

Offline bart85

  • Lid
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/01, 09:19:50 »
Op deze pc heb ik ntfsresize uitgevoerd vanwege te weinig ruimte op de windows partitie. Kan het met dit van doen hebben?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/01, 11:35:39 »
Het is wel raar artifacting gedrag, maar dat ntfsresize ermee van doen heeft denk ik eigenlijk niet. Ik heb meer een gevoel van instabiel VRAM (RAM van de videokaart). Eventueel zou je eens een stevige benchmark kunnen draaien om te zien of er dan weer veel artifacting optreedt: http://www.3dmark.com/
Wat betreft het draaien van Memtest86+, ik zweer altijd bij minstens 12 uur aan scannen, om er zeker van te zijn dat ieder blok meermaals bezocht en stabiel bevonden is.

Offline bart85

  • Lid
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/03, 14:45:37 »
Kan het zijn dat de videokaart verouderd is en dat daardoor dit ontstaat? Het kan zijn dat de videokaart het niet aankan.

Videokaart:
id: display
description: VGA compatible controller
product: 82Q33 Express Integrated Graphics Controller
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

youpie123

  • Gast
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/03, 16:40:52 »
Niet echt het oudste videokaartje dacht ik, 2007!

http://www.intel.com/Assets/PDF/datasheet/316966.pdf

Offline bart85

  • Lid
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/03, 17:53:37 »
Niet echt het oudste videokaartje dacht ik, 2007!

http://www.intel.com/Assets/PDF/datasheet/316966.pdf

Heeft een Linux systeem grafisch minder nodig dan Windows 10? Gaat het hierbij in Windows mis?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

youpie123

  • Gast
Re: Memtest uitvoeren duurt me te lang. Kan het ook tijdens gebruik?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/03, 19:48:25 »
Heeft een Linux systeem grafisch minder nodig dan Windows 10? Gaat het hierbij in Windows mis?
Dat durf ik niet te zeggen want ik ken Windows niet meer sinds XP niet meer ondersteund wordt maar ik vond wel dit http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/critical-issue-with-intel-q35-express-chipset/ecc551a5-a709-4bda-8976-73deab2eeea8?auth=1