Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met inlezen Thunderbird-mailtjes (overgezet van Windows-schijf)  (gelezen 1932 keer)

Offline STANLAAT

  • Lid
Een tijdje terug ben ik qua besturingssysteem overgestapt van Windows naar Ubuntu. Tot nog toe weinig problemen. Alleen het overzetten van Thunderbird-e-mailbestanden van de Windows-schijf naar de Ubuntu-schijf levert nog problemen op.
Ik heb de oude bestanden eerst op een USB-stick gezet, vervolgens naar de Ubuntu-schijf gekopieerd en ze daar in een aparte map opgeslagen. Maar als ik die bestanden nu wil lezen op de Ubuntu-schijf (via 'Opgeslagen bericht openen'), levert dat nog veel problemen op:
1. het is erg moeilijk zoeken, omdat alle bestanden nu de datum hebben gekregen dat ze zijn overgezet naar de Ubuntu-schijf.
2. een groot aantal bestanden is niet meer te lezen via Ubuntu. Ze hebben nu ineens een grootte van 0 bytes gekregen, en staan linksboven in het scherm aangeduid als 'nullMozilla Thunderbird'.

Probleem 1, daar valt nog wel enigszins een mouw aan te passen. Maar probleem 2 is een stuk lastiger. Heeft iemand een tip hoe ik dat soort bestanden toch nog kan inlezen via Ubuntu? (Overigens levert het werken met nieuwe Thunderbird-bestanden onder Ubuntu, en het opslaan in mappen e.d., gelukkig geen problemen op.)

Offline vanadium

  • Lid
Ik heb de oude bestanden eerst op een USB-stick gezet, vervolgens naar de Ubuntu-schijf gekopieerd en ze daar in een aparte map opgeslagen. Maar als ik die bestanden nu wil lezen op de Ubuntu-schijf (via 'Opgeslagen bericht openen'), levert dat nog veel problemen op:
1. het is erg moeilijk zoeken, omdat alle bestanden nu de datum hebben gekregen dat ze zijn overgezet naar de Ubuntu-schijf.
Dat kan niet je probleem zijn met emailbestanden: emailbestanden worden in Thunderbird namelijk opgeslagen in databasebestanden, één bestand per Thunderbird folder.

Het volstaat betreffende databasebestanden (het zijn bestanden zonder extensie die zich in een "Local folders" directory bevinden, onder "Mail" in je Thuderbird profieldirectory. Hiermee worden zonder meer alle instellingen rechtstreeks in linux overgenomen.

Citaat
2. een groot aantal bestanden is niet meer te lezen via Ubuntu. Ze hebben nu ineens een grootte van 0 bytes gekregen, en staan linksboven in het scherm aangeduid als 'nullMozilla Thunderbird'.
Weer een aanduiding dat je een eigenaardige manier hebt gebruikt om de data over te zetten. Hoe ben je precies te werk gegaan?

Hoe ziet die backup van de Thunderbirdmappen uit Windows eruit? Toevallig heb ik gister zelf een aantal Thunderbird-mailtjes ingelezen die ik nog op CD had staan (ergens in 2007 in Windows op CD gebrand)

Mijn werkwijze was eenvoudig: de mappenstructuur van de backup in zijn geheel (de delen ervan die ik nodig had) kopieren naar de Thunderbirdprofielmap in Ubuntu (en daar onder Local Folders). Bij een volgende opstart van Thunderbrid stonden de mappen erbij.


Offline vanadium

  • Lid
Ik heb in lang vervlogen tijden in een dual boot met Windows en Mandrake Linux nog de Windows profieldirectory rechtstreeks ook in linux gebruikt. Dat werkte zonder problemen. Serverinstellingen en mail die binnengekomen was, was dus perfect in beide systemen "synchroon". Vandaar dat ik denk dat je zonder problemen een Windows profiel onder Linux kan overnemen, voor zover de Thunderbird versies van beide besturingssystemen niet veel verschillen.

Offline STANLAAT

  • Lid
Dank voor al jullie adviezen en opmerkingen. Toch ben ik nog steeds niet waar ik wezen moet.
@Vanadium: ik moest er nog bij vermelden dat ik twee harde schijven op mijn computer heb: de ene schijf met alleen Windows, de andere schijf met alleen Ubuntu. Omdat ik ben overgestapt op Ubuntu, was het zaak om alle relevante informatie ook naar de Ubuntu-schijf te kopiëren.
Met betrekking tot de Thunderbird-mailbestanden ben ik als volgt te werk gegaan: ik heb de betreffende mailbestanden (die stonden op de Windows-schijf) eerst via 'Opslaan als' opgeslagen in een bestand 'Thunderbird!' op mijn USB-stick. Vervolgens heb ik die bestanden opgeslagen onder Locaties/Documenten op de Ubuntu-schijf.
Als ik ze nu wil bekijken in Thunderbird op de Ubuntu-schijf, klik ik eerst op 'Bestand', vervolgens op 'Opgeslagen bericht openen'. Daarna klik ik op 'Document' en vervolgens op 'Thunderbird!' Dan krijg ik de bestanden dus wel te zien, maar met de eerdergenoemde onvolkomenheden.
Voor doorgewinterde Ubuntu-gebruikers zal deze procedure wellicht een lichte frons of een glimlach opwerpen. Maar ik geef eerlijk toe: ik ben nog maar een groentje op dit gebied. Ik had al van alles geprobeerd om de bestanden over te zetten, en de enige manier waarop dat enigszins lukte was bovengenoemde procedure.
Als iemand een handiger en effectiever procedure weet, dan hoor ik dat graag. Graag stap voor stap (ik ben niet zo technisch helaas), zodat ik weet hoe ik die bestanden zonder problemen kan kopiëren van Windows-schijf naar Ubuntu-schijf. Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Offline vanadium

  • Lid
Ik heb geen Windows systeem, en weet niet waar onder Windows je Thunderbird profiel (een folder met alle mail en configuratie van thunderbird) opgeslagen is. Het kan zoiets zijn als c:\Documents and Settings\Je_gebruikersnaam\Settings\thunderbird.

Hernoem, in Ubuntu, je huidige Thunderbird profielfolder van .thunderbird naar .thunderbird_oud. Meer detail: open hiervoor een venster bestandsbeheer. Druk op Ctrl+H om "Verborgen bestanden tonen" aan te zetten. In je Home folder zie je nu de map .thunderbird. Hernoem die naar .thunderbird_oud. In linux is een bestand of folder waarvan de naam met een punt begint, een verborgen bestand/folder

Kopieer, vanuit Ubuntu, je Windows thunderbird profielfolder naar je home folder. Hernoem de gekopieerde profielfolder naar .thunderbird (dus puntje voor de naam).

Start nu thunderbird op: als alles goed gaat, dan zie je nu al je mails/folders zoals dat in Windows was.

Offline STANLAAT

  • Lid
Nog een nagekomen vraagje: hoe moet ik in Ubuntu het venster Bestandsbeheer openen? En ook zie ik nog steeds geen mogelijkheid om die verborgen bestanden op mijn scherm te krijgen. Ben ik nu zo dom of zijn jullie nu zo slim?  :rolleyes:

Ga naar Locaties en klik op je Persoonlijke map, nu opent Nautilus.
Druk tegelijk op CTRL+H dan zie je de verborgen mappen en bestanden, te herkennen aan een punt ervoor.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/06, 21:19:43 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.