Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: No boot disk detected  (gelezen 2093 keer)

MarnixDL

  • Gast
No boot disk detected
« Gepost op: 2009/03/03, 23:52:18 »
Hallo,

Ik heb 4 harde schijven waarvan er 2 in raid 0 staan (data), 1 schijf (vista) en 1 schijf waar ik ubuntu heb op geïnstalleerd.

In mijn bios heb ik  de schijf waar ik ubuntu op heb geïnstalleerd als boot schijf geplaatst.

Al deze sata schijven zijn aangesloten via de intel raid controller.

Waneer ik probeer te booten krijg ik de melding dat er geen opstart os aanwezig is. Ik heb de partitie verwijderd van deze schijf voor ik ubuntu 8.10 heb geïnstalleerd.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt
marnix
« Laatst bewerkt op: 2009/03/04, 00:14:26 door MarnixDL »

JimZ

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/04, 01:07:42 »
Ligt waarschijnlijk aan de volgorde waarin het BIOS je schijven initialiseert c.q in welke volgorde ze op de SATA poorten zijn aangesloten. Vista zal (neem ik even aan) wel op de eerste door het BIOS gedetecteerde schijf staan. En als de Ubuntu-schijf dan bijvoorbeeld als tweede wordt gevonden dan is tijdens het booten vanaf CD en daarna de installatie van Ubuntu die Ubuntu-schijf als hd(0,1) gevonden i.p.v. hd(0,0) en zijn die gegevens ook zo in de bootloader (grub) terechtgekomen.

Als je vervolgens de als tweede geïnitialiseerde schijf in je BIOS als bootschijf aanmerkt en daarvan opstart dan ziet grub die echter wel als eerste gevonden schijf, hd(0,0) dus, maar zoekt het te starten systeem op hd(0,1) waar dan zoals je hebt gemerkt niets gevonden wordt.

Je zult dus (denk ik) grub opnieuw moeten installeren en daarbij de schijfnummers aanpassen.

Beetje een krom verhaal maar ik spreek uit ervaring (weliswaar met een systeem met IDE-schijven, maar toch...)

Vraagje: wat heb je tijdens de installatie van Ubuntu opgegeven als plaats waar grub geïnstalleerd moest worden?

Gr,
Jim

MarnixDL

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/04, 09:58:46 »
Alvast bedankt JimZ,

Ik heb inderdaad na de installatie de schijf volgerde aangepast, ik heb wel nergens gezien dat hij grub geïnstalleerd heeft.

Ik heb ook als ik de life cd opstart eerst 20 fouten dat hij sectoren op mijn hd niet vind maar nadien start hij normaal op en werkt alles zoals het hoort.

Ik zal vanavond ubuntu opnieuw installeren (nadat ik de de schijven heb aangepast) en dan laten weten of het gelukt is.

Greetz


Re: No boot disk detected
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/04, 10:33:42 »
Voor raid heb je de Alternate versie nodig, deze kan wel met raid omgaan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: No boot disk detected
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/04, 11:27:09 »
Hoi Marnix,

die kreet "No Boot Disk .." is eenduidig afkomstig vanuit een "lege" startsector mbr. Dus hij probeert op te starten vanaf een schijf die noch een Win.. bootsector bevat noch een Linux-starter grub.

Nu moet jij uitvissen welke dat is.  Want als je dat een keer weet kun je vanaf een Ubuntu-CD opstarten (met een commandolijn) en daaarna volgens de handleiding http://sites.google.com/site/computertip/grub  (hoofdstuk 2) er gewoon de grub in de desbetreffende mbr zetten.

track

JimZ

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/04, 12:55:05 »
MarnixDL schreef:
Citaat
ik heb wel nergens gezien dat hij grub geïnstalleerd heeft.
Dan gok ik erop dat grub in het MBR van de eerste (Vista) schijf terecht is gekomen, dat is namelijk wat de installer default doet.

Misschien heb je dan geluk en is de oplossing simpel: Zet die Vista-schijf in je BIOS weer als eerste bootdevice, start de boel op en vervolgens zou dan grub moeten verschijnen met de keuze tussen Ubuntu of de Vista bootloader.

Dus voordat je gaat herinstalleren is dat het proberen zeker even waard.

Gr,
Jim

MarnixDL

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/05, 23:58:22 »
Al bedankt voor julie info,

Waarschijnlijk heb ik 2 problemen.

Nu kan ik zelfs de installatie cd niet meer opstarten, krijg na de taal te hebben gekozen  I/O error on SR0 en dan nadien i/o error on SDA3 enz..

Heb als test all mijn schijven afgekoppeld en dan een ide schijf aangesloten cd geboot en dan krijg ik terug I/O error sr0.... na lange tijd ging hij toch verder met af en toe I/o error en start hij toch ubuntu op. Heb vandaar installatie gedaan met dan nadien de grub error 21. (disk niet gevonden). Heb wat zitten zoeken en blijkbaar zou het aan mijn dvd schrijver liggen(I/O error).

Dus morgen zal ik de test uitvoeren vanaf een externe cdrom speler. Ik zal ook de alternate cd gebruiken voor het raid probleem. Ik houd jullie op de hoogte.

Marnix

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: No boot disk detected
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/06, 19:16:41 »
probeer ook eens een andere voeding mits je die zo bij de hand hebt.

meerdere apparaten die problemen vertonen duiden vaak op een onstabiele voeding is mijn ervaring en deze even wisselen kan veel frustraties voorkomen.

MarnixDL

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/06, 22:09:04 »
Hallo,

ik heb vandaag nog een  test gedaan,

ik heb een externe cd-romspeler aangesloten, mijn bios aangepast en dan de alternate cd geïnstalleerd.

ik had geen enkele foutmelding meer. tijdens de installatie heeft hij ook de raid drivers geïnstalleerd en op het einde heeft hij grub geïnstalleerd. Na het heropstarten had ik de volgende fout boodschap no bootdisk.

ik veronderstel dat er iets mislopen is met grub.

Ik zal morgen eerst proberen of ik grub kan repareren,

word vervolgd

marnix
« Laatst bewerkt op: 2009/03/06, 22:13:18 door MarnixDL »

Re: No boot disk detected
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/07, 00:25:25 »
Nog wat documentatie https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

MarnixDL

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/08, 14:09:24 »
Hallo,

Ik heb even in mijn pc gekeken en sata1 en sata2 is mijn raid 0 configuratie en daar heeft hij de grub geinstaleerd.

als ik opstart van hier start grub wel degelijk op met de meldig error 17.

Maar om dit te reparen heb ik terug de externe cdrom nodig en die heb ik vandaag niet meer.

weet iemand hoe ik via de vista bootloader kan verwijzen naar de juiste HD die bvbop sata 5 staat.

dan kan ik dat straks nog even testen.

Thanks marnix

MarnixDL

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/08, 23:26:44 »
Hey,

Ik heb grub aangetast naar de juiste disk en nu start ubuntu correct op.

nu moet ik nog mijn raid schijven zichtbaar krijgen en de grub boot lader aanpassen zodanig dat ik ook Vista kan opstarten.

Ik houd jullie nog op de hoogte.

Groeten


 

MarnixDL

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/09, 00:19:32 »
 :D Nu kan ik opstarten en kiezen uit ubuntu en vista.

Nu heb ik nog 1 probleem en dat is als ik ubutu draai dat hij mijn raid 0 niet ziet.

weet iemand hoe ik dit kan oplossen

Toen ik ubuntu heb geinstalleerd via de alternate cd zag hij wel degelijk deze schijven. :(

groeten

MarnixDL

  • Gast
Re: No boot disk detected
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/10, 21:48:53 »
Hey weet er iemand waarom dat ik mij raid 1 schijven niet zie in het bestandsbeheer?

als ik gpart opstart ziet hij de schijven wel maar in het bestands beheer zie ik hem niet

heeft iemand een idee?


Offline Hanssun

  • Lid
Re: No boot disk detected
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/11, 07:20:54 »
ik heb ook 3 schijven in mij computer  en als ik op F8 Drukt kom ik in het boot menu en daar  kan ik kiezen met welke schijf ik op wil opstraten , druk ik niet op F8 pakt die gewoon de eerste schijf en daar staat bij mij Ubuntu op.


Gr Hans,