Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten zetten op bestanden en directory.  (gelezen 6203 keer)

rechten zetten op bestanden en directory.
« Gepost op: 2015/04/05, 21:01:17 »
ik wil de rechten van dir en bestanden veranderen. wanneer ik dit doe in Nautilus wil dit niet en ik heb ook geen resultaat in het terminal scherm.
ik voer het commando in sudo chmod 777 -R fotoshoots.
wat doe ik fout?

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/05, 21:43:06 »
Henk,

Als jij de eigenaar bent van die folder 'fotoshoots' gaat dat perfect met Nautilus zonder dat je root rechten voor nodig heb.
Plus dat je een onderscheid kan maken tussen folders en bestanden.
Op de tab-blad "Premissions" van de "Properties" van die folder via de knop "Change Permission for Enclosed Files ..."
(Sorry deze Ubuntu staat nu eenmaal in het Engels)

Of via een terminal opdracht als je er net boven staat:
chmod -R 0777 ./fotoshoots

Of beter het volledige pad gebruiken:
chmod -R 0777 /home/<gebruiker>/<pad waar het staat>/fotoshoots

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jan11000

  • Lid
Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/06, 08:53:02 »
Nautilus pakt dacht ik niet alle sub mappen mee, dat kan al een probleem zijn.
Daarom pak ik krusader, nu kun je op een grafische manier dit regelen, en ook alle sub mappen meenemen.
Krusader eerst installeren, dan starten in de terminal met,
gksudo krusader
Dan kun je de eigenschappen de eigenaar etc wijzigen, en de sub mappen aanvinken zodat alle sub mappen meegenomen worden.

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/06, 20:13:11 »
ik kan de rechten niet veranderen, zowel in Krusader als in het terminalvenster. in krusader krijg ik een fout melding dat de toegang is geeigerd en in het terminalvenster krijg ik geen fout melding maar wordt het niet uitgevoerd. waar het om gaat is het volgende, de bestanden staan op een server welke draait op lubuntu en deze bestanden moeten door meerdere mensen benaderd kunnen worden en gekopieerd kunnen worden. het gaat om image bestanden.  om de server te benaderen wordt gebruik gemaakt van teamviewer en dan in bestandsoverdracht. de server is een oude machine met een singel processor en te traag om hier de image bestanden op te verwerken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/06, 20:26:55 »
Op de server moet je dit wijzigen. Daar het delen aanpassen, dus wie er wel op mag.

of je via teamviewer kunt doen weet ik niet, misschien mag je daar niet alles.

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/06, 20:45:21 »
Henk,

Aha een server, dat veranderd. Zoals Jan het al aankaarte ...
De rechten van Folders / Bestanden moet je aanpassen vanop de server.
Of je gaat er echt 'fysiek' erachter zitten of via een SSH /(S)FTP verbinding.

Teamviewer ken ik ook niet maar via Samba kan je wel lees en schrijf rechten aan personen /groepen toekennen.

Tussen haakjes.
Als het om alleen lezen gaat....
Is het voldoende 0755 voor de Folders en 0644 de bestanden.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/06, 21:01:44 »
het veranderen van de rechten probeer ik op de server en niet via teamviewer. met samba heb ik het probleem dater om een wachtwoord wordt gevraagd en geen enkel wordt geaccepteerd.

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/07, 21:26:29 »
het veranderen van de rechten probeer ik op de server en niet via teamviewer. met samba heb ik het probleem dater om een wachtwoord wordt gevraagd en geen enkel wordt geaccepteerd.
Henk,

Als je op de server zit...
En je krijg de rechten niet aangepast, zelfs met sudo, is volgens mij iets meer an de hand.

Voor het configuren van Samba, er is genoeg te vinden hierover op het net:
https://www.dvdheiden.nl/nl/2012/10/11/samba-installeren-en-configureren/
http://schutijser.com/samba-installeren.html
http://aptosid.com/manual/nl/samba-nl.htm

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/08, 23:18:06 »
ik heb de server opnieuw geïnstalleerd en daarbij ook geformatteerd, de eigenaar van de files is wel de naam van de server geworden, maar ik kan de rechten nog steeds niet veranderen. de gebruiker van de server heb ik toegevoegd aan de groep root. het is dan ook niet mogelijk om files van de server te kopiëren naar een andere machine waar de bestanden verwerkt moeten worden.
 

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/09, 20:50:50 »
Henk,

Als het verhaal goed begrijp...
Heb je een Lubuntu PC die je als 'bestanden' server wil gebruiken.
Kan perfect, maar de Ubuntu Server heeft zelfs die ballast van X er niet bij.
Dus nog lichter.

De gebruiker die je tijdens de installatie heb aangemaakt, is ook de Server-naam. Dat kan.
Daarn heb je een paar extra gebruikers aangemaakt. Kan ook perfekt.

De gebruikers die je extra heb aangemaakt zijn standaard  'gewone' gebruiker en geen adminstrators,
hiervoor moet je dus opletten. Dus zijn niet bekende als 'sudoers'. En kunnen daarom ook geen opdrachten uitvoeren die via sudo gaan,
oa rechten wijziggen van bestanden van andere gebruikers.
Maw, alleen de eerste gebruiker = server kan de rechten veranderen.

Daarbij alles op 0777 is niet echt nodig, 0755 voor de folders en 0644 voor de bestanden is voldoende.
Je moet ze kunnen lezen, is ook gelijk aan downloaden naar hun werkplek.
Als dat niet gaat, dan is hoogstwaarschijnlijk de firewall de bosdoender.

Hou ook rekening mee dat voor vele diensten een standaard folder hebben.
Hun configuratie bestand(en) bent je dan verplicht aan te passen als je deze ergens anders wilt hebben.
Voorbeeld, de standaard folder voor FTP: /var/ftp/pub/.....
Deze zal je dus zien als je ftp://<IP-adres-van de Server> ingeef in een browser.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/10, 20:26:51 »
maurice,

ik begrijp er onderhand niets meer van want ik kan op die schijf de partitie weggooien en weer opnieuw aanmaken formatteren en mappen maken, maar de rechten veranderen homaar. ik wilde het label van de schijf veranderen en kreeg de foutmelding dat ik de rechten niet had. ik weet het iet meer wat gaat er fout of wat doe ik niet wat wel moet of wat doe ik fout?

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/10, 21:01:42 »
maurice,

ik begrijp er onderhand niets meer van want ik kan op die schijf de partitie weggooien en weer opnieuw aanmaken formatteren en mappen maken, maar de rechten veranderen homaar. ik wilde het label van de schijf veranderen en kreeg de foutmelding dat ik de rechten niet had. ik weet het iet meer wat gaat er fout of wat doe ik niet wat wel moet of wat doe ik fout?
Henk,

Is inderdaad heel bizar dat je geen rechten ook al ben je als 'hoofd gebruiker' rechtstreek op de server ingelogd.
Ik geloof niet dat je iets fout doet. Ik vermoed dat je langer dan vandaag met Linux bezig bent.
Waar het allemaal aan kan liggen, sorry vanaf deze kant moelijk te zeggen.
Vast iets banaal dat je over het hoofd ziet.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline HarzG

  • Lid
Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/10, 22:26:08 »
ik begrijp er onderhand niets meer van want ik kan op die schijf de partitie weggooien en weer opnieuw aanmaken formatteren en mappen maken, maar de rechten veranderen homaar.
vraag 1: Wat is het bestandssysteem (ext2-3-4, Btrfs)?
vraag 2: Wat zegt (op de server en op de lokale machine)
umaskvraag 3: Hoe heb je de rechten vastgelegd?
Dat kan globaal op 2 manieren: via het bestandssysteem, via samba.
a. Je kan bijv. zeggen samba=doorgeefluik en je regelt daarin alleen dat je gebruikers noemt die samba mogen gebruiken. De rechten op het niveau van mappen/bestanden kunnen in het bestandssysteem worden vastgelegd.
b. Je benoemt shares in de smb.conf waarin je aan de gedeelde mappen gebruikers toekent. Uiteraard moeten deze mappen dan ook voor deze gebruikers te benaderen zijn.
... ik heb zelf een voorkeur voor a.

vraag 4: wat zijn de user-IDs en hebben die effect op je rechten?
Stel je hebt (via conform 3.a) op de pc een gebruiker Piet met de gebruikers-ID 1000 (de eerste gebruiker en sudo/admin). Vervolgens heb je op de server ook een Piet aangemaakt, maar die is nr. 2 (=1001) in de lijst want een root op de server is nr. 1. (=1000).
De consequentie is dat je voor een map op de server toegang geeft voor een gebruiker Piet met UUID 1001 en dezelfde gebruiker probeert een map/bestand te benaderen met zijn (lokale) gebruikers-ID 1000.

vraag 5: Op welke manier wil je de rechten veranderen? Ben je gebruiker van een samba-share en werk je daar met Nautilus of log je in met SSH /(S)FTP en verander je als sudo/root op de server de rechten?
Volgens mij werk je niet via Samba als je de server via SSH /(S)FTP benadert. Je logt in als gebruiker en je wordt daarna sudo/root. Als je dan via de terminal rechten verandert als sudo/root, moet toch alles kunnen/mogen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/12, 22:01:43 »
het bestandssysteem is ext4. ik werk op de server en ben dan ingelogd met de naam die tijdens het installeren wordt gevraagd, dus moet ik de rechten kunnen wijzigen op een schijf in de machine. deze schijf is er een van 6.  om da bestanden te kunnen gebruiken op de computer die de bestanden verwerkt doe ik met teamviewer en dan bestandsoverdracht. de bestanden worden niet op de server verwerkt, dit omdat deze nogal traag is hiervoor. ik heb dus niets te maken met users die moeten worden aangemaakt.

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/14, 20:51:03 »
het bestandssysteem is ext4. ik werk op de server en ben dan ingelogd met de naam die tijdens het installeren wordt gevraagd, dus moet ik de rechten kunnen wijzigen op een schijf in de machine. deze schijf is er een van 6.  om da bestanden te kunnen gebruiken op de computer die de bestanden verwerkt doe ik met teamviewer en dan bestandsoverdracht. de bestanden worden niet op de server verwerkt, dit omdat deze nogal traag is hiervoor. ik heb dus niets te maken met users die moeten worden aangemaakt.
Henk,

Ik ben wel benieuwd hoe uw /etc/fstab eruit zit en welke van de 6 HD het precies is.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/20, 21:20:58 »
sorry voor mijn late reactie, dit vanwege familie omstandigheden.
dit is mijn fstab.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2157fd60-a36b-404d-9bd9-2735fdc556f3 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=d743a2b9-00fd-4397-b446-ef89a60ff4ad none            swap    sw              0       0

 

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/21, 20:30:34 »
sorry voor mijn late reactie, dit vanwege familie omstandigheden.
dit is mijn fstab.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2157fd60-a36b-404d-9bd9-2735fdc556f3 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=d743a2b9-00fd-4397-b446-ef89a60ff4ad none            swap    sw              0       0

Henk,

Ik zie er maar EEN van de zes HD's in je PC.
Verdeel in een root partitie en een swap partitie.

Als de andere 5 later worden aangkoppeld, dus niet tijdens het opstarten.
En deze zijn nog eens FAT32 of NTFS, dan is het logisch dat je daarop de rechten niet kan aanpassen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/25, 17:07:46 »
Maurice,

ik ga de partities  overzetten naar ext4. en kijken of dan wel de rechten zijn te zetten.

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/25, 20:31:48 »
de partitie overgezet naar ext4 maar kan geen rechten veranderen dan alleen in nautilus. de partitie geformatteerd met gparted. er is maar 1 gebruiker die ook lid is van de root groep.  kan er iets niet goed zijn met de extended partitie waarin die partities zitten waar de problemen mee zijn?

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/26, 08:59:55 »
de partitie overgezet naar ext4 maar kan geen rechten veranderen dan alleen in nautilus. de partitie geformatteerd met gparted. er is maar 1 gebruiker die ook lid is van de root groep.  kan er iets niet goed zijn met de extended partitie waarin die partities zitten waar de problemen mee zijn?
Henk,

Ik vind steeds vreemder worden.
Je kan wel de rechten veranderen via Nautilus, is dus prima neem ik aan.
Maar niet via de terminal opdracht, als ik het goed begrijp.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/26, 20:13:34 »
Maurice,

dat klopt via de terminal kan ik geen rechten en eigenaar veranderen, ik krijg dan de fout melding "geen toegang tot de directory en bestanden,  toegang geweigerd". terwijl de eigenaar dezelfde is als de naam van de server "holly-server" en de gebruiker. het systeem heeft maat 1 gebruiker en dat is holly-server.

Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/28, 19:53:45 »
Vreemd, zeer vreemd Henk.
Van hier uit moelijk in te schatten ....
Maar als je de rechten veranderd met Nautilus.
Kunnen dan de andere gebruikers wel die bestanden benaderen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Bloom

  • Lid
Re: rechten zetten op bestanden en directory.
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/28, 21:26:57 »
Geformatteerde volumes zijn altijd eigendom van de root omdat formatteren een rootopdracht is. Sommige gereedschappen zoals het Gnome Disk Utility (schijfbeheer of 'schijven' in de laatste versie) hebben een optie waarin je kunt aankruisen om na het formatteren het volume toe te wijzen aan de ingelogde gebruiker.
Als je echter met GParted formatteert, heb je die optie niet en is achteraf het geformatteerde volume eigendom van de root.
Linux-volumes ondersteunen uiteraard gebruikers en dan kun je probleemloos als root de rechten wijzigen zodat de gebruiker de eigenaar wordt en mag schrijven. Indien gewenst kun je ook andere gebruikers toegang geven.
FAT-volumes ondersteunen géén gebruikers en die blijven van de root zolang de root eigenaar is van het koppelpunt (de systeemmap waaraan het volume gekoppeld wordt).
Voor NTFS-volumes geldt dat ook. NTFS ondersteunt wel meerdere gebruikers maar alleen voor Windows en niet voor Linux.
FAT- en NTFS-volumes krijgen dus de rechten van het koppelpunt. Als alleen de root daar toegang toe heeft, geldt dat meteen voor het hele systeem en alle ingelogde gebruikers. De rechten van het koppelpunt kunnen alleen gewijzigd worden als het FAT- of NTFS-volume niet aangekoppeld is.