Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitvoeren  (gelezen 959 keer)

uitvoeren
« Gepost op: 2011/08/02, 09:25:55 »
ik heb het spel gridwars nu gedounlaud;.... maar als ik het uitpak kan ik het niet openen ... wat moet k doen...

dit probleem geld ook voor andere uitvoerbare bestanden
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline Tom

  • Lid
Re: uitvoeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/02, 09:49:17 »
Software verschillende bestands typen.

Hieronder volgt een korte beschrijving van verschillende types bestanden met een korte uitleg hoe u ze over het algemeen moet installeren.                         Aangezien dit van geval tot geval kan verschillen is het aangewezen de README en INSTALL bestanden te lezen, indien beschikbaar.                                   Deze bevatten vaak instructies hoe de software geïnstalleerd moet worden.

Type
   

Installatie

.deb
   

Dubbelklikken.

.bin
   

Open een Terminalvenster en typ chmod +x naamvanhetbestand.bin (vervang naam vanhetbestand door de naam van het bin-bestand). Typ daarna ./naamvanhetbestand.bin

.sh
   

  Rechtermuisknop op het .sh-bestand, kies voor Eigenschappen en zet op het tabblad Rechten een vinkje voor Is uitvoerbaar. Dubbelklik daarna op het .sh-bestand.

.package
   

Rechtermuisknop op het .package-bestand, kies voor Eigenschappen en zet op het tabblad Rechten een vinkje voor Is uitvoerbaar. Dubbelklik daarna op het .package-bestand.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             De eerste keer zal AutoPackage geïnstalleerd worden en dient u akkoord te gaan met de voorwaarden, de 2e keer wordt direct de installatie(wizard) voor het .package-bestand gestart.

.rpm
   

 Zoek eerst naar een .deb-bestand, als dat niet beschikbaar is, installeer dan uit Synaptic/Adept het pakket alien en dubbelklik daarna op het .rpm-bestand.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/02, 09:56:18 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: uitvoeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/02, 10:03:07 »
er staat geen uitgang achter...
ik vind alleen dit::: uitvoerbaar bestand (application/x-executable)
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline mrGee

  • Lid
Re: uitvoeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/02, 10:10:48 »
Hallo

Dat gridwars is na uitpakken als uitvoerbestand te dubbelkikken, echter dan zie je de foutmeldingen niet.
Ik neem aan, dat als je in een terminal naar dat gridwarsmapje gaat en het met ./gridwars opstart, dat er
dan een foutmelding komt; waarschijnlijk over missende libraries, bijv. libstdc++.so.5.
Laatstgenoemde kun je hier;
http://packages.debian.org/stable/base/libstdc++5
ophalen, kijk even welke architectuur je hebt; i386 of amd64
Probeer het dan nogmaals.

Op mijn 64 bits 10.04 werkt hij daarna alsnog niet; ook niet na linken naar de kennelijk juiste plaats (of tenminste waar
het programma dat verwacht; de foutmelding veranderd dan ook; ga ik mij verder niet mee vermoeien. Het
spel gridwars wordt kennelijk niet onderhouden (libstdc++5 is allang in versienummer opgeschoven)

Ook voor die andere uitvoerbare programma's geldt; start ze eens in een terminal en kijk wat voor foutmeldingen er volgen
en ga daar dan op verder zoeken.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: uitvoeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/02, 10:16:11 »
als het niet onderhouden word heeft het geen zin... misschien gewoon verder zoeken naar een volwaardig alternatief
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline mrGee

  • Lid
Re: uitvoeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/02, 10:23:07 »
Hallo

Nou 't is meer hoeveel aardigheid je eraan hebt om iets aan het lopen te krijgen.
Je bent er in zoverre mee opgeschoten (als het goed is  ;)) dat je nu weet dat je
in de terminal de foutmeldingen kunt zien, die je anders met een muisklik dus
meestal niet ziet.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: uitvoeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/02, 10:24:20 »
das waar thx btw
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline mrGee

  • Lid
Re: uitvoeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/02, 10:31:18 »

Danku   8-)
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: uitvoeren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/02, 10:35:15 »
er staat geen uitgang achter...
ik vind alleen dit::: uitvoerbaar bestand (application/x-executable)

Een extensie stelt in Linux eigenlijk niets voor, is gewoon onderdeel van de bestandsnaam. Een uitvoerbaar bestand heeft vaak geen extensie, scriptjes hebben vaak .sh erachter staan maar dat is meer afspraak dan noodzaak.