Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbie die er een beetje simpel van wordt ........  (gelezen 3380 keer)

Geraldo

  • Gast
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Gepost op: 2008/09/18, 16:40:37 »
Ik heb een "zegmaar" overbodige computer in huis, waarvan mijn dochter de Harde Schijf even om zeep geholpen had, met god knows what, maar ze verziekt per jaar zeker twee Harddisks......... PFFFFFffffff.

Nu heb ik in deze computer een nieuwe harde schijf geplaatst, met Fdisk.exe  en Format C: een Fat 32 partitie actief gemaakt van 80 Gb.

Ik heb in het verleden wel "gespeeld" , met met Knoppix en wilde ubuntu eens installeren en kijken of het me beter zou bevallen dan Windows (zal wel want ik ben meer een Mac dan Windows man.......)

Als ik vanaf de Ubuntu 8.04 ISO live Cd opstart gaat alles prima, stap 1 t/m 6 geen problemen, maar als ik ga installeren in stap 7 loopt de installatie op 15% vast met de mededeling dat partities worden gezocht, zal vast wel iets heel simpels fout doen, maar ik kom
er niet uit, gaarne enige hulp gewenst ......

Grtz., Gerald.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/18, 16:49:23 »
Ik vermoed, dat je teveel zelf wil doen. Gewoon meefietsen op de "volautomaat", als je een enkelvoudig opstartbare computer wil (alleen Ubuntu). Kritiekloos "ja en amen" zeggen tegen ieder voorstel van het installatieprogramma.

Tweevoudig opstartbaar, dus Ubuntu naast Windows zetten? Doe dat eens zo:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Geraldo

  • Gast
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/18, 17:51:14 »
Ik ben geen computer newbie, zit al jaren in de Computer wereld en heb zo'n 25 jaar geelden een tijd gewerkt als console operator/programmeur op IBM systemen als System 36 en 370 ed. ...... ik doe niet veel meer bijzonders dan een dummie installatie op een nieuwe gepartioneerde/geformatteerde (Fat32) 80 GB schijf op een PC met 256 MB intern geheugen waar Windows XP redelijk goed draaide....

Offline bandit

  • Lid
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/18, 18:00:45 »
iedereen is een newbie die begint met ubuntu!

pjotr 123    probeerd je maar te helpen op een vriendelijke manier.

pjort 123 weet meer van ubuntu dan de meeste vriendelijke mensen hier.

ter info:

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/18, 18:01:27 »
Ten eerste heeft Ubuntu niets aan een fat32 partitie, dus tenzij er iets op geinstalleerd staat/gaat instelleren. Kun je hem beter weggooien. Verder is het enige dat ik me kan bedenken dat je die partitie niet op 'actief' hebt gezet en dat de partitioner daarover struikeld. Maar liever verwijder je de partitie helemaal, als die niet ergens voor nodig is, dan regelt Ubuntu het verder zelf.

Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/18, 18:02:39 »
Een enkele partitie van 80GB gaat dus niet lukken omdat Ubuntu een aparte swap partitie nodig heeft. Bovendien is FAT32 een verouderd filesysteem en weet ik niet eens of je de root van Ubuntu daar wel op krijgt al zou je het willen. Zet de root gewoon in een Ext3 partitie. Ik denk dus da pjotr123 bedoelde dat je probleem waarschijnlijk bij de eigenhandige partitionering/formattering ligt.

Geraldo

  • Gast
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/18, 18:13:47 »
Okee Ik denk dat het antwoord van Pjotr voor mij als Linux Newbie iets te zwaar was..... maar nu ik weet dat die Fat32 niet werkt zal ik het eens zonder proberen......

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/18, 18:38:16 »
Het zijn juist de mensen met veel Windowservaring, die soms de meeste moeite hebben met Linux.... Gewoon omdat het anders is dan wat ze gewend zijn.   :-)

256 MB RAM-geheugen is te weinig voor de Ubuntu Desktop CD. Om Ubuntu te draaien na installatie ook, eigenlijk:
http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen

Advies: of meer geheugen bijprikken, of zuinige broer Xubuntu installeren:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/8.04.1/release/xubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso

Geraldo

  • Gast
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/18, 18:54:53 »
Ik heb jaren met Unix gewerkt en JCL zou dus toch niet zo'n probleem moeten zijn, meer geheugen bij prikken is geen probleem, maar na het verwijderen van de Fat 32 bestandsysyteem, het opnieuw aanmaken van een aktieve Partitie van 80 GB en het activeren ervan loopt de installatie na stap 7 van 7 weer "vast" op 15%.....

de mededeling is : "Bestandssytemen worden gedecteerd...."

Grtz., Geraldo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/18, 19:01:39 »
Citaat van: Geraldo
Ik heb jaren met Unix gewerkt en JCL zou dus toch niet zo'n probleem moeten zijn, meer geheugen bij prikken is geen probleem, maar na het verwijderen van de Fat 32 bestandsysyteem, het opnieuw aanmaken van een aktieve Partitie van 80 GB en het activeren ervan loopt de installatie na stap 7 van 7 weer "vast" op 15%.....

de mededeling is : "Bestandssytemen worden gedecteerd...."

Grtz., Geraldo.
Hoe staan de jumpers op de harde schijf? Moet als Master staan. Bij voorkeur (als je een IDE-kabel overhebt) op z'n eigen IDE-kabel.

Verder moet je helemaal geen partitie zelf maken en/of activeren.... Gewoon de FAT32-partitie vernietigen. Niet formatteren dus, en ook niet partitioneren: "onbruikbare" lege ruimte wil je hebben. Het installatieprogramma van Ubuntu fietst je er dan op de volautomaat doorheen. Makkelijker kan niet.
http://computertip.googlepages.com/herinstallatie

En eerst geheugen bijprikken, want anders lukt de installatie nooit....

Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/18, 19:23:06 »
Ter aanvulling,

Ga niet aldoor die HD te lijf met windo achtige proggies.

Download Gparted en brand die op cd, ga dan die HD te lijf en maak hem mooi schoon.

Dit als last resort, want wanneer ik een Live-cd opstart van Ubuntu kan ik altijd kiezen om de hele schijf te benutten, waarna de ingebouwde Gparted netjes de HD schoon maakt.  :P

Last but not least, vergeet Fat, NTFS of wat dan ook.
EXT3 en EXT4 is de toekomst....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mp

  • Lid
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/18, 19:49:34 »
Probeer eens een alternate installatie (zonder live-cd dus, zoals bij windows). Dat probleem van 15% komt mij bekend voor, en heb er al anderen over gelezen ook.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/18, 19:54:38 »
Citaat van: mp
Probeer eens een alternate installatie (zonder live-cd dus, zoals bij windows). Dat probleem van 15% komt mij bekend voor, en heb er al anderen over gelezen ook.
Op zich een goed advies, maar ik denk, dat het ook gaat lukken als-ie de hoeveelheid geheugen wat opkrikt (nu veel te weinig: slechts 256 MB!).

Verder is het installatieprogramma van de Desktop CD een stuk simpeler dan het installatieprogje van de Alternate CD (die laatste stelt meer vragen en biedt meer opties: mogelijk verwarrend voor een beginner).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/18, 19:56:54 »
Het kan een geheugen-probleem zijn, wanneer je de alternate CD gebruikt, dan start het systeem niet eerst grafisch op, dat scheelt een hoop geheugen.
Afgelopen weekend is het mij zelfs op een 128MB RAM systeem gelukt (dat was wel Xubuntu, maar dat maakt niet uit bij het installeren).

Geraldo, succes en laat weten wanneer je hulp nodig hebt !

ps: Hoe is het in hengelsport ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline mp

  • Lid
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/18, 19:58:31 »
Inderdaad, sorry, ik had het hele topic niet doorgelezen, die 15% deed me meteen reageren. Zo van: ha! dat ken ik. ;)

Geraldo

  • Gast
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/18, 22:04:09 »
Pjotr...... ik krik het geheugen wel even op naar 2 Gb ...... daarna moet het vast gaan lukken, want verder lijkt eigenlijk alles goed te gaan.

Gandyman ....... ik heb al gekozen voor "hele schijf" maar dan verandert er helaas niets...... [dus toch dat geheugen

rOn .... net een druk hengelsportweekeinde achter de rug, alles staat weer in de shop...... nu een beetje "spelen" met Linux, veel gelezen, baal van het steeds maar weer verlengen van visrusscanners ed..... 's kijken of Linux de oplossing is. Ik heb ook drie vette Mac's staan .... dus het hoeft niet echt, maar ik vind het ook gewoon leuk om wat met computers te stoeien...... d'r valt overigens een hoop te experimenteren ..... eerst ubuntu maar eens draaiend krijgen, zal best wel lukken ...... de hulp is in ieder geval ongekend compleet.

Kubuntu is ook wel fraai, maar ongetwijfeld zal zo'n fraaie werkomgeving ook weer zwaardere eisen stellen aan hardware en geheugen ...... eerst maar eens de terminal leren gebruiken, de opdrachten komen volgens mij aardig overeen met die in IBM JCL, maar goed dat is voor mij ook zo'n 30 jaar geleden........ ;)

Grtz., Gerald.

Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/19, 11:28:24 »
Kubuntu en Ubuntu eisen hetzelfde van de PC waar ze op draaien.
Het wezenlijke of grootste verschil tussen die 2 is dat bij Ubuntu=Gnome desktop het meeste automagisch gaat.

Bij KDE moet je zelf een boel zaken instellen en heb je ook de mogelijkheid om met de hand vanuit de gui meer in te stellen.

Voor iemand die net begint en niet vertrouwt is met het OS soms niet echt handig.

En wil je het achteraf toch nog bekijken kan je Kubuntu gewoon erbij installeren met 3 klikken van de muis en dan bij het opstarten kiezen waar je mee wilt werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Geraldo

  • Gast
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/19, 12:39:43 »
effe 1 GB erin geprikt, met Gparted de Partities verwijderd en hop opnieuw installeren, geen centje pijn .....

Bedankt voor jullie hulp .... !!!

Cath

  • Gast
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/19, 21:17:01 »
Goede support, ik hoop dat jullie mij ook op gang krijgen. Ik ben volledig newbie en heb een oude PC op de kop getikt.
Ik heb ubuntu 8.04.1 gedownload en op een cd gezet.
De PC waar zelfs geen Windows meer op staat in de bios ingesteld dat hij boot vanaf de cd
Ubuntu begint vrolijk. maar loopt na het kiezen van de taal vast. zit meer dan 2 uur naar een bruin beeld met vuurvogel te kijken.
Bij de opstart cd controle uitgevoerd en de melding dat er geen fouten zijn.

Kunnen jullie me helpen of moet ik een nieuw topic starten.

Ik hoor graag van jullie

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/19, 21:40:07 »
Het is misschien slimmer om even een nieuw topic te starten als dit niet werkt, maar je hebt te weinig geheugen. Probeer de alternate cd eens. Als je geheugen minder is dan 256 mb, kun je Xubuntu proberen (ook de alternate cd) Als het minder is dan 128mb moet je gaan kijken naar de minidistro's. (Geheugenwaarden doe ik ff uit m'n hoofd, als iemand denkt dat ik het fout heb, meld het dan :))

Marten

Cath

  • Gast
Newbie die er een beetje simpel van wordt ........
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/19, 22:07:50 »
Maarten,
Dank voor je reactie, ik ben een nieuw topic gestart onder " Installatie loopt vast bij Newbie"

Catharinus