Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?  (gelezen 3504 keer)

Ecthelion

  • Gast
Ik zoek iemand die me kan helpen om een FAI-server succesvol te configureren...

Ik zit namelijk in een werkgroep WVS op mijn Unif en de bedoeling is om een dualboot te zetten op de computers van de pcklassen.
We hebben besloten om dit via FAI te doen , maar hebben het nog niet kunnen doen wegens tijdsgebrek. Ik probeer om wat nieuwe energie te pompen in het project, maar ik ken niet echt genoeg van netwerken om heel FAI te configureren zonder hulp. Vandaar dat ik op zoek ben naar iemand die me er mee kan helpen.
Ik heb de handleiding enz van FAI al geprobeerd te volgen, zonder succes.

Meer info:
Hoofdpagina van het Ubuntu-project van de werkgroep:
http://www.vtk.ugent.be/wvs/wiki/index.php/Ubuntu%40Plateau
Meer specifiek:
De pagina waarin ik alles wat ik reeds geprobeerd heb uiteenzet.
http://www.vtk.ugent.be/wvs/wiki/index.php/Fai-problemen

Ik heb liever dat niemand buiten de werkgroep dingen toevoegd op de wvs-wiki... Kwestie dat het geen warboel wordt.
Als je bij sommige dingen opmerkingen hebt, quote ze hier. Dan hebben andere mensen met dezelfde vragen er ook iets aan :-)

Een gelijkaardige thread die ik startte op ubuntuforums.org, echter zonder respons...
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=313653&highlight=FAI

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/15, 15:21:14 »
Een fai servere is inderdaad iets wat niet veel voorkomt. Vandaar ook minder respons.
Via google kom ik wel een paar site's tegen zoals deze:
http://faiwiki.informatik.uni-koeln.de/index.php/User:Lazyboy
maar die zullen jullie zelf ook wel gevonden hebben.

[offtopic]Verder moet ik zeggen dat er in 't Gentse heel wat leeft rond Ubuntu ... maakt me wel blij ...[/offtopic]
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Ecthelion

  • Gast
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/15, 16:56:49 »
Citaat
Een fai servere is inderdaad iets wat niet veel voorkomt. Vandaar ook minder respons.
Helaas maar al te waar...

Citaat
http://faiwiki.informatik.uni-koeln.de/ … er:Lazyboy
maar die zullen jullie zelf ook wel gevonden hebben.
Waarschijnlijk ben ik er ooit wel 'ns opgekomen. Maar die pagina verwijst hoofdzakelijk naar de officiele documentatie. Ze hebben ook een paar helper script, maar niet om te helpen bij het configureren.
Dus niet direct nuttig.

Het is in ieder geval wel leuk om respons te hebben :-)
Gewoonlijk moet ik de topic om de zoveel week bumpen, in de hoop dat er toevallig wel iemand is die iets weet...
(cfr ubuntuforums...)

[off-topic] keb me zitten af  te vragen vanwaar ik je naam al gehoord had... Zit je toevallig niet op de ubuntu-be ML ? [/off-topic]

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/15, 17:19:12 »
Citaat van: Ecthelion
[off-topic] keb me zitten af  te vragen vanwaar ik je naam al gehoord had... Zit je toevallig niet op de ubuntu-be ML ? [/off-topic]
Yep, that's me. ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Ecthelion

  • Gast
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/30, 09:34:56 »
Citaat
Yep, that's me.
Dat vermoedde ik... Ik zit er ook op.

Euhm...

Dit is eigenlijk en bump...

Ik hoop dat het me niet kwalijk genomen wordt...

Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/30, 15:25:25 »
Ik was de laatste tijd ook druk met Clonen van HDtjes en backup & restore zaken en kwam daardoor wel een aantal leuke site's tegen

http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/Clone-HOWTO.html

Een how-to hierover:
http://www.linux.com/howtos/Clone-HOWTO/setting-up.shtml

###########
Misschien eens Clonezilla bekijken ?
http://clonezilla.sourceforge.net/

Misschien allemaal eens de moeite waard om door te lezen/bekijken voordat je jzelf vastpint aan iets.

Er is zoveel mogelijk en er zijn veel verschillende proggie's .

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ecthelion

  • Gast
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/31, 20:00:45 »
Clonen gaat niet... De hardware is niet overal hetzelfde.

Citaat
Misschien allemaal eens de moeite waard om door te lezen/bekijken voordat je jzelf vastpint aan iets.
Lol. Gezien ik voor de moment niet veel back-up krijg van mede-werkgroepgenoten en eerst niet wist hoe ik een fai-install moest doen, heb ik redelijk veel tijd gestoken in opzoeken van alternatieven (bekijk de pagina van de wiki...)

Ik heb dingen opgezocht over ftwlinux, partimage, betalende alternatieven (om er zeker van te zijn dat windows achtraf nog werkt) etc etc...

Uiteindelijk bleef fai als enige over als doenbare oplossing (alhoewel, het lukt nog steeds niet).

Alleszinds bednkt voor je antwoord :-)
Het toont dat mensen wel geinteresseerd zijn te helpen!

Greetz,

Ecthelion

Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/31, 23:39:36 »
Hmz die hardware zou ik me niet druk om maken, linux installeerd op-in-principe-alles.
Wil je edge en superdingen of supersnel draaien moet je wel je Linux tweaken en optimaliseren.

Dus clonen gaat in mijn opinie wel, Linux zal er schijt aan hebben :P

Ik heb je wiki gelezen en daar stond catalina niet bij, duszzzzzzzz ?

Citaat
Volgens de handleiding moet ik die macadressen en de hostnames kopieren naar /etc/hosts. Nu weet ik niet precies wat ze bedoelen met hostname... Mag dat een naam zijn die ik zelf opgeef?
hostnames lijkt me duidelijk, dat is de naam van de computer.
Dus iedere computer moet bekend zijn bij fai met zijn macadres en hostname.

hmz ik denk als je voor een standaart installatie van een gemiddelde pc met internet een klein 15 minuten uitrekt en je moet er 30 doen, =30x15= 450 minuten.
Zou uitkomen op een 7,5 uur dus een straf dagje werk.
Lijkt me sneller dan wat je nu doet :D

BTW hier staan ook nog leuke weetje voor PXE
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ecthelion

  • Gast
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/01, 16:41:36 »
Citaat
Hmz die hardware zou ik me niet druk om maken, linux installeerd op-in-principe-alles.
Wil je edge en superdingen of supersnel draaien moet je wel je Linux tweaken en optimaliseren.

Dus clonen gaat in mijn opinie wel, Linux zal er schijt aan hebben
Daar heb je wel een punt. Ik heb daar niet verder over nagedacht. Het is en feit dat Linux daar niet zo erg veel last mee heeft. Heb je het zelf al 'ns gedaan? De hardware zijn min of meer hetzelfde, behalve onderdelen die vervangen werden als er problemen waren. Dus het zou kunnen gaan...
Ik zal het 'ns naar voren brengen op de volgende vergardering.

Citaat
hostnames lijkt me duidelijk, dat is de naam van de computer.
Dus iedere computer moet bekend zijn bij fai met zijn macadres en hostname.
Tja, de naam van de computer...? En is dat iets vast of hoe ik hem noem? Ik bedoel, mijn computer noemt bv ElvenLounge, maar dat is een naam die ik er vor gekozen heb bij de Ubuntu-installatie. Die computers hebben zogezegd nog geen naam, tenzij dat in de hardware zit..? Maar dat is dan het ethernetadress...? Nouja, je ziet het, keb echt nog niet vel ervaring met netwerken.

Citaat
hmz ik denk als je voor een standaart installatie van een gemiddelde pc met internet een klein 15 minuten uitrekt en je moet er 30 doen, =30x15= 450 minuten.
Zou uitkomen op een 7,5 uur dus een straf dagje werk.
Lijkt me sneller dan wat je nu doet
Das waar... maar dat is dan 1 computerklas... we hebben het hier over de universiteit, dus in het gedeelte burgie zijn er alleen al meer dan 6 pc-klassen... En als het succes wordt is het niet zoveel werk om verder uit te breiden met FAI...
Dan lopen de werkuren wel erg snel op...

[EDIT] Oja, en ij die installaties zitten nog niet alle programma's die er apart op moeten. Handig bij fai is dat je hem ook andere progjes kunt laten meeinstalleren...[/EDIT]

Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/01, 20:57:20 »
Ik installeer Ubuntu en Debian op alles wat maar een computer is, ongeacht of het Intel of AMD is, en ik heb nog nooit meegemaakt dat Linux ineens zij , HEY MAFFE HARDWARE , hier wil ik niet op installeren.
Tis verdorie geen Windows.

Je mag helemaal zelf verzinnen hoe die computer heet.
Feit is dat de naam + mac adres er alleen maar voor zijn dat ze herkend worden, in dit geval door FAI.

Citaat
Das waar... maar dat is dan 1 computerklas... we hebben het hier over de universiteit, dus in het gedeelte burgie zijn er alleen al meer dan 6 pc-klassen... En als het succes wordt is het niet zoveel werk om verder uit te breiden met FAI...
Dan lopen de werkuren wel erg snel op...
Nu ken ik FAI niet, maar weet wel iets van dit soort dingen.
Ik weet dus ook dat je niet zomaar met een pc de school kan binnen rennen, aan het netwerk kan hangen en FAI fix het ff voor je.

MAW je zal toch iedere PC moeten voorbereiden om zichzelf aan te melden bij FAI, al dan niet met een opstart menu.

Ik zou eerst eens klokken hoelang je doet over de voorbereiding van zo'n PC voordat je besluit met FAI ( of een vergelijkend proggie) door te gaan.

Wanneer je voor iedere pc 15 minuten nodig hebt om die PC voor te bereiden om zichzelf bij FAI op de juiste manier aan te melden, denk ik stiekum dat je net zogoed met die cd van Ubuntu door de school kan rennen.

Kijk het installeren van allerhande proggie's kan je met 1 opdracht doen.

En ff een andere sources.list erin zetten is met copy&past in 1 minuut gebeurt.

Dus je kan ook 100 proggie met 1 opdracht installeren in Linux.
Hoef je verder nauwelijks naar om te kijken, soms moet je op de Y klikken en verder niet.

Een voorbeeld hiervan is:
sudo apt-get install gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-gl gstreamer0.10-plugins-base gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse libxine-extracodecs ffmpeg lame faad sox mjpegtools libxine-main1 flashplugin-nonfree gstreamer0.10-plugins-ugly mplayer w32codecs vlc totem-xine xine-ui gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse libdvdcss2 unrar-nonfree rar sun-java5-jre sun-java5-bin sun-java5-fonts sun-java5-plugin amarok mozilla-mplayer k3b amsn gimp skype k9copy dvdrip Gnomebaker goobox serpentine sound-juicer build-essential libstdc++5 partimage lshw-gtk mozilla-firefox-locale-nl-nl language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-nl language-pack-nl-base language-support-nl mozilla-firefox-locale-nl-nl openoffice.org-l10n-nlEn hoppa raggen met die zooi en installeren maar, ondertussen zit je met cd2 al bij de andere pc. en houd je met 1 oog die install in de gaten of je op Y moet klikken, de rest gaat vanzelf.
 
HF

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ecthelion

  • Gast
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/02, 07:08:01 »
Citaat
Ik installeer Ubuntu en Debian op alles wat maar een computer is, ongeacht of het Intel of AMD is, en ik heb nog nooit meegemaakt dat Linux ineens zij , HEY MAFFE HARDWARE , hier wil ik niet op installeren.
Tis verdorie geen Windows.
Eh ik begin verward te worden. Heb je het nu over installeren of clonen? Ik weet dat het op bna alle hardware installeerd, maar ik vroeg me af of het eveneens ging als ht gecloond werd van een installatie op andere hardware...

Citaat
Nu ken ik FAI niet, maar weet wel iets van dit soort dingen.
Ik weet dus ook dat je niet zomaar met een pc de school kan binnen rennen, aan het netwerk kan hangen en FAI fix het ff voor je.
Voor zover ik weet hoef je enkel de macadressen van alle computers opzoeken, hun bios veranderen opdat ze van het netwerk opstarten, (of diskette insteken) en hun hostnames & macadressen toevoegen aan de lijst voor fai...
Maarja het is mij ook nog niet gelukt om het te laten draaien dus ik kan niets bevestigen.

Oja...15minuten voor een installatie vanaf een cd is ook overdreven. Meestal heeft ie al 56 minuten nodig om op te starten, setup enz duurt ook minstens 5 minuten, en dan heb je nog het installeren zelf dat inderdaad 15-20 minuten duurd. Maar je bent dus wel snl aan 30 minuten per pc...

Citaat
Dus je kan ook 100 proggie met 1 opdracht installeren in Linux.
Dat weet ik wel, ik vind het gewoon een verspilling van bandbreedte...(ok tis van de unif dus het zou mijniet moeten schelen maar toch... Ik zou dus eventueel nog apart een debian mirror installeren. Dan inderdaad toevoegen aan de sources.lst enz...)

Citaat
En hoppa raggen met die zooi en installeren maar, ondertussen zit je met cd2
Héhé als we het zo zouden doen dan doen we het met drie man en 20 cd's hoor :-D

Enfin we zullen zien.
Alvast bedankt voor je tips, en ik zal deze namiddag 'ns zoeken naar catalina...

Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/02, 14:02:19 »
Citaat
Eh ik begin verward te worden. Heb je het nu over installeren of clonen? Ik weet dat het op bna alle hardware installeerd, maar ik vroeg me af of het eveneens ging als ht gecloond werd van een installatie op andere hardware...
Ik heb wel vaker een HD uit een pc (server) gerukt omdat die stuk was en de HD vervolgens in een andere pc gestopt.
Geen probleem.
Ook niet als dit verwisselt werd van een intel met een AMD en ook niet wanneer het diverse soorten vga kaarten waren.

Wanneer het wel fout gaat is wanneer jij een installatie edgy gaat maken speciaal voor die pc met die hardware.
Dus je gaat aparte drivers installeren voor je vga kaart en aparte drivers voor een geluidskaart en op die manier alles gaat afstemmen op de hardware die in die pc zit.

Installeer je gewoon basic en doe je verder nix zal het op iedere pc werken.

Citaat
Oja...15minuten voor een installatie vanaf een cd is ook overdreven. Meestal heeft ie al 56 minuten nodig om op te starten, setup enz duurt ook minstens 5 minuten, en dan heb je nog het installeren zelf dat inderdaad 15-20 minuten duurd. Maar je bent dus wel snl aan 30 minuten per pc...
You lost me ????
56 minuten ????
Als ik een Ubuntu cd in een pc stop en ga installeren ben ik zo klaar hoor ??
echt geen 56 minuten voor nodig.

Citaat
Dat weet ik wel, ik vind het gewoon een verspilling van bandbreedte...(ok tis van de unif dus het zou mijniet moeten schelen maar toch... Ik zou dus eventueel nog apart een debian mirror installeren. Dan inderdaad toevoegen aan de sources.lst enz...)
Als je met een Ubuntu CD per pc een installatie doet en daarna de nodige proggie's installeerd verbruik je het minste bandbreedte omdat 90 % van de data voor de install van de cd afkomt.

De overgebleven data voor die proggie's die je over het netwerk trekt is slechts enkele MBtes omdat Linux proggie's niet zo groot zijn.

Wil je met FAI werken en alles computers over het netwerk installeren moet je ook die 900+ MB die op de cd staat over het netwerk pompen.

Dus wanneer je van CD installeert en de rest proggie's 30 MB pakken verbruik je met 100 computers maar 3 Gig bandbreedte.

Doe je het met FAI is het 900 X 100= 90 Gig bandbreedte.

Kijk het maakt me niet uit, ik wil je niet van FAI afhouden ( tis en blijft een leuk project) of eender welk proggie je hiervoor gaat gebruiken, maar je redenering klopt niet.

Ik zou Catalina nog maar eens gaan bekijken als je het perse over het netwerk wilt doen.

En een andere mogelijkheid is met Acronis True image home
Download de free trail versie, hiermee kan je een bootable rescue cd maken met alle functies.

* Je installeerd 1 pc helemaal.
* Je rukt de HD eruit.
* Je maakt een rescue cd met Acronis ( kan gratis met de testversie)
* je rent langs alle computers,
rukt ze open,
hangt die HD erin
boot van die Acronis cd
Cloned de HD.
Rukt die master HD eruit + Acronis cd
en pakt de volgende computer.

Verbruik je ook geen bandbreedte :P

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/02, 14:08:57 »
Citaat van: Gandyman
En een andere mogelijkheid is met Acronis True image home
Download de free trail versie, hiermee kan je een bootable rescue cd maken met alle functies.
Helaas Gandyman, je kunt met CD's die door de gratis demo zijn gebakken, alleen maar bestaande images terugzetten. Het maken van images is een functie die alleen werkt op CD's die met een betaalde versie zijn gemaakt. Daar kwam ik net achter.

Sorry voor de verkeerde verwachting die ik heb gewekt.

Groet, Pjotr.

Ecthelion

  • Gast
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/02, 15:13:23 »
Citaat
Ik heb wel vaker een HD uit een pc (server) gerukt omdat die stuk was en de HD vervolgens in een andere pc gestopt.
Geen probleem.
Ook niet als dit verwisselt werd van een intel met een AMD en ook niet wanneer het diverse soorten vga kaarten waren.

Wanneer het wel fout gaat is wanneer jij een installatie edgy gaat maken speciaal voor die pc met die hardware.
Dus je gaat aparte drivers installeren voor je vga kaart en aparte drivers voor een geluidskaart en op die manier alles gaat afstemmen op de hardware die in die pc zit.
Ok, handig om te weten :-)

Citaat
You lost me ????
56 minuten ????
Als ik een Ubuntu cd in een pc stop en ga installeren ben ik zo klaar hoor ??
echt geen 56 minuten voor nodig.
Sorry tikfoutje... er moest 5-6 staan :-) Sorry maar ik moest me haasten ik had een examen vanochtend :-P

Citaat
Als je met een Ubuntu CD per pc een installatie doet en daarna de nodige proggie's installeerd verbruik je het minste bandbreedte omdat 90 % van de data voor de install van de cd afkomt.

...

Doe je het met FAI is het 900 X 100= 90 Gig bandbreedte.
Als ik bandbreedte zeg bedoel ik van het internet... niet van een intern netwerk.

Citaat
Kijk het maakt me niet uit, ik wil je niet van FAI afhouden ( tis en blijft een leuk project) of eender welk proggie je hiervoor gaat gebruiken, maar je redenering klopt niet.
Weet ik wel hoor :-)
Ik appercieer alle tips die je geeft, je hebt me zeker geholpen (y)

Citaat
Ik zou Catalina nog maar eens gaan bekijken als je het perse over het netwerk wilt doen.
Daar kijk ik naar nadat ik het berichtje hier epost heb :-)

Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe!

Ecthelion

Ecthelion

  • Gast
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/02, 15:21:01 »
Ehh...

Zou je een link kunnen plaatsen naar Catalina? Als ik Catalina op google zoek vinnik en hoop rommel.

En gezien ik niet echt weet wat het is, weet ik niet echt welke verwijswoorden ik kan toevoegen. "open source" erbij zetten helpt alvast niet :-D

Bedankt!

Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/02, 21:27:07 »
@pjotr123
Hmz ik was niet helemaal van jouw uit gegaan, in het verleden mijn eigen ervaring, en nog iemand zij het,
mja je weet het he ?
Van horen zeggen liegt men veel  :P

Enyway ik heb de originele Acronis dus kon niet nogmaals de trail installeren om het te bekijken.

Kan wel een iso maken van de 46 MB die op de cd staat natuurlijk >

@Ecthelion

Aaargh mijn fout ik gebruikte de verkeerde naam.

Bedoelde Clonezilla bekijken ?
http://clonezilla.sourceforge.net/

Die ziet er een stuk simpeler uit en er is meer support voor volgens mij dan voor FAI.

Enyway ik zou eerst ff een stroom schema maken en de voors en tegens van verschillende mogelijkheden tegen elkaar afwegen voor je dit project begint.
En hang je nooit  op aan 1 ding, er is zoveel meer in de Linux hemel.
En zelfs dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Last but not least denk ik dat je G4U ook eens moet bekijken die lijkt me nog makkelijker dan Clonezilla.


SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ecthelion

  • Gast
Is er iemand die ervaring heeft met Ubuntu-installaties via FAI ?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/03, 09:56:06 »
Citaat
Enyway ik zou eerst ff een stroom schema maken en de voors en tegens van verschillende mogelijkheden tegen elkaar afwegen voor je dit project begint.
Had ik eigenlijk geprobeerd...(zie wiki..)
Ik ga er Clonezilla aan toevoegen als ik 'ns goed bekeken heb wat het is...

Sowieso, we kunnen nog steeds niet concreets doen zolang we van de pc-klas beheerder geen vrije schijfruimte krijgen :)
Afgezien van testen op andere computers en kijken hoe we het gaan doen natuurlijk :D

G4U komt er ook in...Keb nu gedaan met de examens en een weekje vrijaf, dus ik ga me kunnen bezighouden :)

Bedankt voor de hulp!