Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Multiboot systeem  (gelezen 10461 keer)

Offline Robertj

  • Lid
Re: Multiboot systeem
« Reactie #25 Gepost op: 2010/05/14, 06:29:44 »
Ik heb in het begin, toen ik de computer net had, al een set herstel DVD's gemaakt. Die kunnen, zoals ik het bergrijp de fabrieksinstallatie weer herstellen. Ik weet niet of dat hetzelfde in houd als een recovery CD.
Als ik naar Windows Back-up ga kan ik zo te zien alleen een back-up van eigen bestanden maken. Ik zie niet waar ik een CD mee aan kan maken.

Als ik in Acronis de Windows en de herstelpartitie selecteer, heb ik de hele schijf om een image van te maken. Pakt Acronis automatisch ook de MBR mee?

Wanneer ik de image maak geeft Acronis aan dat hij 9 tot 10 uur nodig heeft om de image te maken. Dat lijkt me wel erg lang.

Re: Multiboot systeem
« Reactie #26 Gepost op: 2010/05/14, 08:47:25 »
Volgens mij kun je fixboot en fixmbr alleen uitvoeren van de volledige installatie cd/dvd van windows en die heb je blijkbaar niet. In één van je vorige posten spreek je van een investering te doen en windows 7 aan te schaffen. Als je dat serieus overweegt zou ik dat aanraden. Ik heb hier al enkele maanden windows 7 64 bit draaien in een multiboot met ubuntu en tot zover lijkt me Win 7 de stabielste versie die MS ooit gemaakt heeft. Eigenlijk is het een vista systeem waar alle overbodigheden en fouten zijn uitgehaald ( de meeste toch) Je kunt dan met een propere lei beginnen. eerst installeer je win 7 op een volledige schijf ( partitie C voor windows en partitie D voor bestanden, allebei NTFS bestandssysteem) De schijf kun je eerst indelen met de gparted cd. Daarna koppel je de 2de schijf aan, zet die eerst in je bios en de win schijf 2de. Dan installeer je ubuntu op die andere lege schijf. Indeling weer eerst met gparted. Het enige dat je zeker moet weten is of de fabrikant de bios instellingen niet op de hdd heft gezet. In dat geval wordt het moeilijker. Dat kun je eventueel checken als je alle schijven afkoppeld en bij het opstarten je setup kiest (bios). Normaal druk je bij het opstarten op "del" maar als ik het goed begrijp gaat het hier over een HP machine. In dat geval kan de bios setup bij een andere toets liggen. Dat moet je even opzoeken. Kun je alle instellingen bereiken zonder schijf aangekoppeld, dan kun je rustig alles leegmaken op voorwaarde dat je alle bestanden op een externe disk hebt en dat je de installatie cd's van windows en ubuntu hebt klaarliggen.

Ondertussen heb ik dit gevonden : http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?dlc=nl&lc=nl&product=409594&lang=nl&cc=nl&docname=c00219137

Om in het bios setup programma te komen moet je blijkbaar bij het opstarten de F10 toets gebruiken
« Laatst bewerkt op: 2010/05/14, 08:51:23 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline timosha

  • Lid
Re: Multiboot systeem
« Reactie #27 Gepost op: 2010/05/14, 09:39:55 »
Ik heb in het begin, toen ik de computer net had, al een set herstel DVD's gemaakt. Die kunnen, zoals ik het bergrijp de fabrieksinstallatie weer herstellen. Ik weet niet of dat hetzelfde in houd als een recovery CD.
Als ik naar Windows Back-up ga kan ik zo te zien alleen een back-up van eigen bestanden maken. Ik zie niet waar ik een CD mee aan kan maken.

Als ik in Acronis de Windows en de herstelpartitie selecteer, heb ik de hele schijf om een image van te maken. Pakt Acronis automatisch ook de MBR mee?

Wanneer ik de image maak geeft Acronis aan dat hij 9 tot 10 uur nodig heeft om de image te maken. Dat lijkt me wel erg lang.

Dan installeer "ntbackup" die kan je op de Windows Download pagina downloaden. Acronis heeft echt geen 10 uur nodig om een image te maken.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: Multiboot systeem
« Reactie #28 Gepost op: 2010/05/14, 09:43:27 »
Volgens mij kun je fixboot en fixmbr alleen uitvoeren van de volledige installatie cd/dvd van windows en die heb je blijkbaar niet.

Volgens mij niet want dat heb ik al zo'n 1000 keer moeten doen sinds ik met Ubuntu bezig ben. Bootrec /fixboot en bootrec /fixmbr kan je van de recovery CD uitvoeren die Windows Backup (ntbackup) kan aanmaken.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Multiboot systeem
« Reactie #29 Gepost op: 2010/05/14, 13:06:09 »
Daar heb ik echt geen ervaring mee. Hoe maak je dan die recovery cd als je een voorgeïnstalleerde windows hebt met recovery partitie :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Multiboot systeem
« Reactie #30 Gepost op: 2010/05/14, 13:16:17 »
Citaat
Volgens mij kun je fixboot en fixmbr alleen uitvoeren van de volledige installatie cd/dvd van windows en die heb je blijkbaar niet.

Ik voer dit zelfs (op een desktop) uit door op te starten met een bootdiskette (Win '98), ongeacht welke Windows-versie en voer dan die commando's uit op de dos-prompt. Dit heeft bij mij altijd al goed gewerkt, en heb dit al honderden keren uitgevoerd hoor.  :D

Ik dacht zelfs, dat men die commando's kan invoeren bij Vista, onder Start/Uitvoeren en daar dan de respectievelijke opdrachten in  te geven.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/14, 13:18:27 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Multiboot systeem
« Reactie #31 Gepost op: 2010/05/14, 13:36:54 »
Ok, zoals ik al zei, ik heb dat nog maar éénmaal moeten uitvoeren met de originele installatie cd van xp, omdat die persoon xp en ubuntu op één hdd had en een 2de hdd had bijgezet waar hij ubuntu op wou en windows terug met de originele bootloader. Hier gaat het om een voorgeïnstalleerde versie van windows met recovery partitie en daar schijnen hier op het forum nogal wat problemen mee te gebeuren. Enfin, ondertussen een beetje offtopic. Ik moest al terug naar het begin om te lezen waar de TS nu eigenlijk mee zat. ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Robertj

  • Lid
Re: Multiboot systeem
« Reactie #32 Gepost op: 2010/05/14, 18:12:02 »
Ik lees een heleboel mogelijkheden, informatie, tips enz. Wat ik alleen wel lees is dat jullie hier aardig doorgewinterd zijn in die zaken waar ik een leek in ben en dus tegen van alles aan loop waar ik niet bekend mee ben. Ik kan dan van alles uitproberen en kijken wat het me oplevert of ik kan de voor mij gemakkelijkste methode kiezen. En dat laatste lijkt me handiger. Dan geeft het volgende plaatje mijn situatie weer.

Momenteel staat Vista op mijn computer voorgeïnstalleerd en die is traag. Ik kan er een eigen Windows 7 installatie voor in de plaats zetten. Vista is dan weg, zonder een opgeslagen image. Maar als 7 zoveel sneller schijnt te zijn, hoe groot is dan de kans dat ik Vista terug ga zetten? Klein en misschien wel helemaal niet. Wil ik eventueel toch terug naar een Vista installatie dan kan ik met de herstel DVD's zo weer de fabrieksinstallatie terug zetten. Dat zou dan wel meer tijd kosten maar als de kans klein is dat ik Vista terug zet omdat 7 veel beter werkt, dan kan ik daar voor kiezen. Ik kan dus met behulp van de installatieschijven wisselen tussen Vista en 7 als ik dat zou willen maar daar ga ik niet vanuit. Voor mij is het dus het gemakkelijkste om direct met de installatieschijven te werken, hoeveel andere mogelijkheden er ook nog zijn. Maar daar ben ik technisch niet genoeg in onderbouwd. Ik ga meer op mijn gevoel af. Die laat mij weten wat voor mij het beste werkt van alle genoemde mogelijkheden. Daar spelen ook de ervaringen van mensen over Windows 7 in mee. Persoonlijk kom ik met de menselijke ervaringen verder dan alleen technische kennis. Ik wil best dingen uitproberen maar op een gegeven moment wordt me dat teveel en loop ik tegen dingen aan. En dan kom ik niet meer verder. Wat niet wil zeggen dat ik de informatie niet waardeer. Dat zit hem gewoon in de beperkte technische kennis die ik heb. Een tijdje kan ik wel dingen uitproberen maar er komt ook een moment dat ik de computer op orde wil hebben. En dan kies ik de, voor mij, gemakkelijkste manier. En dat is gewoon werken met de installatie schijven. Als ik daarna weer dingen tegen kom, zie ik wel weer verder.

Re: Multiboot systeem
« Reactie #33 Gepost op: 2010/05/14, 19:37:19 »
Veel succes er verder mee. Voorts kan ik je zeggen dat windows 7 in ieder geval een stuk beter en sneller is dan vista. Qua stabiliteit is linux nog wel iets anders, maar laten we zeggen dat ik persoonlijk win7 een product vindt waar ze bij microsoft eens een keer over nagedacht hebben alvorens het op de markt te brengen.Maar 't is hier een linux forum hé beste kerel ;)
Dus U gaat voor een nieuwe installatie van windows 7 en Ubuntu 10.04 ! Als er nog vragen zijn horen we het wel
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Robertj

  • Lid
Re: Multiboot systeem
« Reactie #34 Gepost op: 2010/05/15, 18:45:44 »
Ja, dit is een Linux forum maar over Linux maak ik me niet zo druk. Dat is gemakkelijk te installeren. Het probleem lag voor mij voornamelijk bij Windows. Het is dan wel duidelijk geworden dat het probleem vooral in het feit zit dat het voor geprogrammeerd is en dus grote beperkingen oplevert in de vrijheid om ermee om te gaan. Nu ik duidelijk heb dat het met een eigen Windows installatie veel gemakkelijker zal gaan merk ik gevoelsmatig ook dat ik minder bang ben voor een dualboot. Ik liep dan vooral aan tegen het idee dat ik Windows  niet zou kunnen herstellen als eventueel Linux eens verwijderd zou zijn. Dat blijkt met een eigen Windows installatie dan gemakkelijk weer op te lossen te zijn met de installatieschijf. Dan krijg ik al een heel ander beeld of gevoel. Ik weet niet hoe het met vanderen is gegaan met de overstap naar Linux maar ik merk in zekere zin dat ik nog aardig 'vast' zit aan Windows. Dat maakt de overstap naar Linux best moeilijk. Ik heb Windows en Linux nu op verschillende computers staan. Het meeste doe ik toch nog met Windows. Maar in mijn beleving gaat alles over 'ontwikkeling' en zo ook op dit gebied.

Re: Multiboot systeem
« Reactie #35 Gepost op: 2010/05/16, 10:05:04 »
Citaat van: Robertj
Ik heb Windows en Linux nu op verschillende computers staan
Zo ben ik in 2006 ook begonnen. Als je meerdere pc's hebt is dar idd interessant. Kun je rustig alles uittesten zonder je werk pc te verknoeien. En voor sommiige programmas gebruik ik ook nog windows (maar niet veel) Die opmerking die je maakt dat je altijd terug kunt naar de fabrieksinstellingen van Vista nadat je de hele schijf hebt leeggemaakt lijkt me echter niet juist. Volgens mij gaat dat niet lukken. Maar als je windows 7 op volledige installatie dvd hebt zie iik niet in waarom je dat zou doen. Je zult nu al wel weten dat een voorgeïnstalleerde versie van windows met recovery partitie je beknot in je mogelijkheden.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk