Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD  (gelezen 7825 keer)

[DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Gepost op: 2013/08/09, 23:18:07 »
Hallo beste forum gebruikers,

Mijn vraag is kort en krachtig:
Ik heb een 120 GB SSD en een HDD van 1TB.
Op de SSD heb ik Win8 geïnstalleerd en de HDD gebruik ik voor data.
Nu wil ik het zelfde doen met Ubuntu. Ik wil dus Ubuntu zelf op de ssd naast win8 installeren en de data van Ubuntu: dus alle bestanden en progamma's  in een partitie die ik al heb aangemaapt op de HDD (zodat mijn Windows bestanden en Ubuntu bestanden mooi gescheiden zijn.)
Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik weet dat Ubuntu vanaf de liveCD de optie geeft om Ubuntu naast Windows te installeren, maar hoe verplaats ik mijn opgeslagen bestanden, ODF files enzo naar die ene partitie en dus niet op de hele HDD bij al mijn Windows bestanden?
Qua kennis met Ubuntu ben ik tamelijk ver maar qua installeren heb ik er maar weinig verstand van.
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Offline jan11000

  • Lid
Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/09, 23:28:27 »
Op de ssd ubuntu installeren naast win8.
Partitie van te voren kleiner maken(win 8),
partitie indeling met de hand doen,(tijdens installatie),
ubuntu op de ssd zetten, / en swap maken,
dan op je hd een ext4 partitie maken, deze mounten aan je home map(bijv home/piet/data), dit dus direct bij installatie doen, dan komt er later een map data in je home directory te staan.(dit heeft voordelen).
Dan later in ubuntu alle programma's die files opslaan, laten saven in je hd partitie(of een extra download map maken).

Software die je installeert staat gewoon op je ssd, dat moet ook want dat is sneller dan op je ssd, anders heeft je ssd geen zin natuurlijk, hetzelfde geld voor je swap.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/09, 23:31:39 door jan11000 »

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/09, 23:35:50 »
Op de ssd ubuntu installeren naast win8.
Partitie van te voren kleiner maken(win 8),
partitie indeling met de hand doen,(tijdens installatie),
ubuntu op de ssd zetten, / en swap maken,
dan op je hd een ext4 partitie maken, deze mounten aan je home map(bijv home/piet/data), dit dus direct bij installatie doen, dan komt er later een map data in je home directory te staan.(dit heeft voordelen).
Dan later in ubuntu alle programma's die files opslaan, laten saven in je hd partitie(of een extra download map maken).

Software die je installeert staat gewoon op je ssd, dat moet ook want dat is sneller dan op je ssd, anders heeft je ssd geen zin natuurlijk, hetzelfde geld voor je swap.

Bedankt voor de snelle reactie.
Maar wat bedoel je precies met partitie van te voren kleiner maken? Moet ik in win8 alvast op de ssd een partitie voor Ubuntu maken?

Ik zal ondertussen is kijken of ik aan de hand van je tips het een en ander voor elkaar kan krijgen.
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/09, 23:49:21 »
Op de ssd ubuntu installeren naast win8.
Partitie van te voren kleiner maken(win 8),
partitie indeling met de hand doen,(tijdens installatie),
ubuntu op de ssd zetten, / en swap maken,
dan op je hd een ext4 partitie maken, deze mounten aan je home map(bijv home/piet/data), dit dus direct bij installatie doen, dan komt er later een map data in je home directory te staan.(dit heeft voordelen).
Dan later in ubuntu alle programma's die files opslaan, laten saven in je hd partitie(of een extra download map maken).

Software die je installeert staat gewoon op je ssd, dat moet ook want dat is sneller dan op je ssd, anders heeft je ssd geen zin natuurlijk, hetzelfde geld voor je swap.

Bedankt voor de snelle reactie.
Maar wat bedoel je precies met partitie van te voren kleiner maken? Moet ik in win8 alvast op de ssd een partitie voor Ubuntu maken?

Ik zal ondertussen is kijken of ik aan de hand van je tips het een en ander voor elkaar kan krijgen.
Windows Vista, 7 en 8 kunnen hun eigen partitie verkleinen en de rest openlaten. In die open ruimte kun je bij de installatie van Ubuntu een partitie aanmaken, met het koppelpunt / (de systeemschijf), en op de HDD een partitie met het koppelpunt /home (dat is de map waarin alle gebruikersprofielen staan, vergelijkbaar met C:\Users op Windows), zodat alle bestanden van de gebruikers automatisch op de HDD terechtkomen. En persoonlijk zou ik de swap ook op de HDD zetten (ook een aparte partitie). Dat lijkt me beter voor de levensduur van je SSD.

Een voorbeeld (percentages aanpassen waar nodig):
Oude situatie:
SSD:
Partitie 1: Windows-systeem,  100% van de schijf

HDD:
Partitie 1: Windows-data, 100% van de schijf

Na verkleinen in Windows:
SSD:
Partitie 1: Windows-systeem,  50% van de schijf

HDD:
Partitie 1: Windows-data, 50% van de schijf

Bij installatie van Ubuntu op de SSD een nieuwe partitie aanmaken, ext4, met koppelpunt /.
Op HDD twee partities aanmaken: één met bestandssysteem swap en een grootte van 1GB óf iets meer dan het intern geheugen (als je Suspend-to-disk wilt gebruiken, oftewel wat Windows 'sluimerstand' noemt). De andere partitie de rest geven, ext 4, met koppelpunt /home.

Nieuwe situatie:
SSD:
Partitie 1: Windows-systeem,  50% van de schijf
Partitie 2: Ubuntu-systeem, 50% van de schijf

HDD:
Partitie 1: Windows-data, 50% van de schijf
Partitie 2: Ubuntu-swap, 1% van de schijf
Partitie 3: Ubuntu-data, 49% van de schijf
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/09, 23:59:39 »
Op de ssd ubuntu installeren naast win8.
Partitie van te voren kleiner maken(win 8),
partitie indeling met de hand doen,(tijdens installatie),
ubuntu op de ssd zetten, / en swap maken,
dan op je hd een ext4 partitie maken, deze mounten aan je home map(bijv home/piet/data), dit dus direct bij installatie doen, dan komt er later een map data in je home directory te staan.(dit heeft voordelen).
Dan later in ubuntu alle programma's die files opslaan, laten saven in je hd partitie(of een extra download map maken).

Software die je installeert staat gewoon op je ssd, dat moet ook want dat is sneller dan op je ssd, anders heeft je ssd geen zin natuurlijk, hetzelfde geld voor je swap.

Bedankt voor de snelle reactie.
Maar wat bedoel je precies met partitie van te voren kleiner maken? Moet ik in win8 alvast op de ssd een partitie voor Ubuntu maken?

Ik zal ondertussen is kijken of ik aan de hand van je tips het een en ander voor elkaar kan krijgen.
Windows Vista, 7 en 8 kunnen hun eigen partitie verkleinen en de rest openlaten. In die open ruimte kun je bij de installatie van Ubuntu een partitie aanmaken, met het koppelpunt / (de systeemschijf), en op de HDD een partitie met het koppelpunt /home (dat is de map waarin alle gebruikersprofielen staan, vergelijkbaar met C:\Users op Windows), zodat alle bestanden van de gebruikers automatisch op de HDD terechtkomen. En persoonlijk zou ik de swap ook op de HDD zetten (ook een aparte partitie). Dat lijkt me beter voor de levensduur van je SSD.

Een voorbeeld (percentages aanpassen waar nodig):
Oude situatie:
SSD:
Partitie 1: Windows-systeem,  100% van de schijf

HDD:
Partitie 1: Windows-data, 100% van de schijf

Na verkleinen in Windows:
SSD:
Partitie 1: Windows-systeem,  50% van de schijf

HDD:
Partitie 1: Windows-data, 50% van de schijf

Bij installatie van Ubuntu op de SSD een nieuwe partitie aanmaken, ext4, met koppelpunt /.
Op HDD twee partities aanmaken: één met bestandssysteem swap en een grootte van 1GB óf iets meer dan het intern geheugen (als je Suspend-to-disk wilt gebruiken, oftewel wat Windows 'sluimerstand' noemt). De andere partitie de rest geven, ext 4, met koppelpunt /home.

Nieuwe situatie:
SSD:
Partitie 1: Windows-systeem,  50% van de schijf
Partitie 2: Ubuntu-systeem, 50% van de schijf

HDD:
Partitie 1: Windows-data, 50% van de schijf
Partitie 2: Ubuntu-swap, 1% van de schijf
Partitie 3: Ubuntu-data, 49% van de schijf

Oke ik begin erg door de war te raken. Moet ik nu in Windows op de SSD een partitie maken en op de HDD ook een en dan tijdens die Ubuntu installatie de ssd partitie als koppelpunt en de HDD partitie als home?
Het ziet er best ingewikkeld uit omdat het partitioneren in de Ubuntu installatie er best moeilijk uit ziet.
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/10, 00:43:15 »
Nee. Je moet in Windows de partities van Windows zelf kleiner maken en de resterende ruimte openlaten. De partities voor Ubuntu maak je met de installer van Ubuntu zelf aan.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/10, 08:43:41 »
Nee. Je moet in Windows de partities van Windows zelf kleiner maken en de resterende ruimte openlaten. De partities voor Ubuntu maak je met de installer van Ubuntu zelf aan.

Met andere woorden moet ik in Windows in partitie beheer het Windows volume verkleinen? Die nog niet toegewezen ruimte moet ik tijdens de Ubuntu installatie selecteren?
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/10, 08:52:21 »
Precies.
Dat geldt dus voor de Windowspartities op zowel de SSD als de HDD.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 09:00:25 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/10, 09:04:24 »
Precies.
Dat geldt dus voor de Windowspartities op zowel de SSD als de HDD.

Goed dat heb ik nu gedaan en in de Ubuntu installatie krijg ik ze ook mooi netjes als vrije ruimte te zien. Alleen hoe moet ik deze vrije ruimtes benoemen? Ik weet alleen dat ik de HDD partitie /home moet noemen. Hoe moet ik de partitie op mijn SSD noemen? En moet ik een swap partitie aanmaken, en hoe groot moet deze zijn EN hoe moet ik deze weer benoemen?
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/10, 09:10:41 »
Kies bij het installeren voor zelf partitioneren. Instellingen die ik niet noem op de standaardwaarden laten staan.
Maak één partitie aan op de SSD, met als koppelpunt /.

Maak vervolgens een partitie aan op de HDD, met een grootte van 1024 MB en als bestandssysteem swap.
Maak vervolgens een partitie aan op de HDD, met als koppelpunt /home.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/10, 09:42:09 »
Kies bij het installeren voor zelf partitioneren. Instellingen die ik niet noem op de standaardwaarden laten staan.
Maak één partitie aan op de SSD, met als koppelpunt /.

Maak vervolgens een partitie aan op de HDD, met een grootte van 1024 MB en als bestandssysteem swap.
Maak vervolgens een partitie aan op de HDD, met als koppelpunt /home.

Goed ik denk dat ik nu alles heb. Mijn Linux swap is 1023 MB, ik weet niet of dat iets uitmaakt.
Nu heb ik nog een ding, ik zou graag het bootmenu van Windows behouden en dus niet GRUB.  Hoe moet ik dat instellen.
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Offline aartje

  • Lid
Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/10, 09:58:23 »
Misschien als persoonlijke tip:

Als je ruimte hebt vrijgemaakt door binnen Windows 8 zijn partitie te verkleinen,
maak dan van de vrijgekomen ruimte een extended partitie. Dan kun je daar tenminste
een hoop logische partities in maken. en als het even kan maak dan twee rootpartities
van, pak hem beet, 15 GB, zodat je  later makkelijker kan overstappen naar een
andere/nieuwere versie van Ubuntu (of Mint?).

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/10, 10:18:02 »
Misschien als persoonlijke tip:

Als je ruimte hebt vrijgemaakt door binnen Windows 8 zijn partitie te verkleinen,
maak dan van de vrijgekomen ruimte een extended partitie. Dan kun je daar tenminste
een hoop logische partities in maken. en als het even kan maak dan twee rootpartities
van, pak hem beet, 15 GB, zodat je  later makkelijker kan overstappen naar een
andere/nieuwere versie van Ubuntu (of Mint?).

Daar had ik zelf al aangedacht maar toch bedankt ;)
Het probleem is nu dat als ik de pc op start ik automatisch wordt doorgewezen naar Windows terwijl ik mijn SSD partitie voor ubuntu / als naam heb gegeven en als opstart apparaat de naam van mijn SSD.  ??? :o
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Offline aartje

  • Lid
Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/10, 11:07:05 »
Geen idee, je gebruikt de opstartprocedure van windows en niet grub. Ik heb alleen ervaring
met Windows t/m windows7 met Linux  en heb altijd grub (of vroeger lilo)  gebruikt.

Ik zou er een apart topic van maken (en/of toch maar grub gebruiken ....).
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 11:09:25 door aartje »

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/10, 11:32:19 »
Geen idee, je gebruikt de opstartprocedure van windows en niet grub. Ik heb alleen ervaring
met Windows t/m windows7 met Linux  en heb altijd grub (of vroeger lilo)  gebruikt.

Ik zou er een apart topic van maken (en/of toch maar grub gebruiken ....).

Oke ik behoud GRUB als ik Ubuntu eenmaal heb want blijkbaar lukt het niet omdat ik een UEFI BIOS heb.
Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/10, 11:34:15 »
Nu heb ik nog een ding, ik zou graag het bootmenu van Windows behouden en dus niet GRUB.  Hoe moet ik dat instellen.
http://neosmart.net/EasyBCD/ (Shareware)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/10, 11:36:31 »
Nu heb ik nog een ding, ik zou graag het bootmenu van Windows behouden en dus niet GRUB.  Hoe moet ik dat instellen.
http://neosmart.net/EasyBCD/ (Shareware)

Shareware? Ja, als je een bedrijf hebt.

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #17 Gepost op: 2013/08/10, 11:49:06 »
Ik heb in mijn BIOS UEFI Windows secured boot naar other OS gezet. Hopelijk krijg ik nu wel een bootloader te zien (GRUB is al geen probleem meer)
UEFI is niets meer dan soort van interne foundated by the Bill & Melinda Gates foundation condoom in je pc die ervoor zorgt dat je naast Windows niks anders kan installeren. Of beter gezegd lastiger. Dat geldt dus zowel voor Linux distro's als bijv, OS X voor een hackintosh.

Oh Microsoft... Wat moeten we toch zonder je.
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/10, 11:58:58 »
@The Redesigner: Als ik jou was zou ik even Wikipedia erbij pakken want UEFI is niet ontworpen door Bill Gates maar door een aantal bedrijven samen, waaronder ook bedrijven die zich inzetten voor Linux.

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #19 Gepost op: 2013/08/10, 12:20:52 »
@The Redesigner: Als ik jou was zou ik even Wikipedia erbij pakken want UEFI is niet ontworpen door Bill Gates maar door een aantal bedrijven samen, waaronder ook bedrijven die zich inzetten voor Linux.

Joh! Maar wordt wel bij sommige fabrikanten met afspraken met Microsoft zo gemaakt dat het installeren van Linux wat lastiger gaat. Op mijn ASUS UEFI bios heb ik een optie om andere OS'en ook te laten draaien naast Windows. Bij sommige kan dit niet eens (na wat onderzoek te hebben gedaan) omdat MS afspraken maakt met de fabrikanten van moederborden.
Maar ik wil mijn topic niet veranderen in een discussie topic over UEFI en een Microsoft dat monopolie speelt.
Ik heb Ubuntu 12.10 met succes geïnstalleerd, updates gedaan en nu distro update naar 13.04. Alles ziet er bij schijfgebruik er goed uit. Behalve dat ik in unity twee HDD iconen heb die "volume van 103GB" aangeven.
Mocht er wat zijn horen jullie dat snel.
Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe.
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #20 Gepost op: 2013/08/10, 12:27:39 »
Microsoft mag daar geen afspraken over maken met fabrikanten voor DESKTOP-computers, anders krijgen ze een dikke boete van de EU. Voor tablets mag dat wel omdat dat al gebeurt bij andere tablets en dus zijn Windows-tablets volledig gelockt, net als sommige andere tablets met bijv. Android.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #21 Gepost op: 2013/08/10, 12:39:31 »
@The Redesigner en @Vistaus:
Discussies over het wel of niet afspraken maken over UEFI en dat soort aanverwanten horen niet in dit topic thuis, zoals The Redesinger al zei in zijn post nr. 19. Gelieve verder te gaan met het helpen van de TS, The Redesigner in dit geval. Alvast bedankt.

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #22 Gepost op: 2013/08/10, 12:58:53 »
Ik heb een aantal UEFI-computers geïnstalleerd met Windows 7 en Ubuntu. Je hebt een EFI-partitie met daarop de Microsoft Bootloader en de Grub-loader. De meeste UEFI-computers staan ingesteld op opstarten vanaf de MS-loader, maar kunnen ook worden ingesteld om te starten vanaf de Grub-loader. Kort gezegd heb je allebei gewoon nodig. (Ook bij ouderwetse BIOS'en trouwens, dan wordt de MS-loader door Grub gestart als je Windows kiest in het opstartmenu.)
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: [DUAL-BOOT] OS installeren op SSD en data op HDD
« Reactie #23 Gepost op: 2013/08/10, 13:07:41 »
Ik heb een aantal UEFI-computers geïnstalleerd met Windows 7 en Ubuntu. Je hebt een EFI-partitie met daarop de Microsoft Bootloader en de Grub-loader. De meeste UEFI-computers staan ingesteld op opstarten vanaf de MS-loader, maar kunnen ook worden ingesteld om te starten vanaf de Grub-loader. Kort gezegd heb je allebei gewoon nodig. (Ook bij ouderwetse BIOS'en trouwens, dan wordt de MS-loader door Grub gestart als je Windows kiest in het opstartmenu.)

Dankzij jou hulp is het gelukt. Heel erg bedankt hier voor.
Het enige probleem wat ik nu heb is dat ik geen drivers voor mijn Nvidia kaart kan selecteren in software bronnen. Misschien dat ik daar een apart topic voor aanmaak.
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."