Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: epson XP-2100  (gelezen 499 keer)

Offline Joppe

  • Lid
epson XP-2100
« Gepost op: 2020/09/27, 15:38:09 »
Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en ook nieuw met linux. Ik heb een NUC die draait op Ubuntu en wat problemen met de netwerkprinter.
De printer is een Epson XP-2100 netwerkprinter. Mijn NUC vind hem maar krijg steeds de melding dat hij niet goed geconfigureerd is.
Op het net heb ik de drivers voor ubuntu gevonden, gedownload en uitgepakt. Daarna (denk ik) geïnstalleerd. Helaas als ik naar de stuur programma's kijk zie ik mijn printer er nog niet tussen staan. Staat nu op "Gereric text only printer"
Hoe vind ik mijn stuurprogramma terug ? Ik heb een ander model ingevuld uit de lijst en kan dan wel printen. maar enkel in zwart wit....
Hoop dat jullie een leek kunnen uitleggen hoe ik dit moet doen  ;)

vriendelijke groeten
Joppe
met vriendelijke groeten
Joppe

Re: epson XP-2100
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/27, 17:17:44 »
Hallo, probeer eens printer-driver-escpr te installeren, dat is software voor Epson-printers, zit in de softwarebronnen. Vervolgens via Afdrukbeheer je printer toevoegen, mogelijk gaat-ie dan naar stuurprogramma's zoeken.

Offline Joppe

  • Lid
Re: epson XP-2100
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/27, 20:39:32 »
super bedankt voor je reactie.
ik ben een leek dus ff gegoogeld. ik kwam uit op deze pagina
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/e/epson-inkjet-printer-escpr/epson-inkjet-printer-escpr_1.6.17-2.dsc
als ik die open zie ik een hoop tekst. gokje was deze in te vullen na ctrl-alt-t dit leverde het helaas niets op.
wat doe ik verkeerd. Sorry, ben echt nog zoekende.... :P


vond net het juiste programmaatje denk ik. installatie is gelukt
vriendelijke groeten
Joppe
« Laatst bewerkt op: 2020/09/27, 20:42:06 door Joppe »
met vriendelijke groeten
Joppe

Offline Joppe

  • Lid
Re: epson XP-2100
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/27, 21:02:25 »
 =D Hij doet het.... even moeten kijken welke printers er nog meer bij mijn drivers horen. xp960 stond in het rijtje en deze doet het. in kleur en wel.
Super blij mee tnx !!
heb nog een hoop te leren maar dit viel me alles mee.

groeten Joppe
met vriendelijke groeten
Joppe

Re: epson XP-2100
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/28, 11:42:29 »
Mooi Joppe. Je bent nieuw met Linux zeg je, welkom. Goede tip, als je software of drivers zoekt, kijk dan eerst in het Softwarecentrum (of Synaptic). Daar vind je de officiële pakketten die getest zijn voor jouw Linux-installatie. Als het dan nog niet wil, ga dan pas zoeken op het web. Nadeel van de laatste methode is dat je software gaat binnenhalen die misschien niet goed werkt met jouw (mogelijk nieuwere) versie van Ubuntu. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk!

Offline Joppe

  • Lid
Re: epson XP-2100
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/28, 13:42:03 »
Mooi Joppe. Je bent nieuw met Linux zeg je, welkom. Goede tip, als je software of drivers zoekt, kijk dan eerst in het Softwarecentrum (of Synaptic). Daar vind je de officiële pakketten die getest zijn voor jouw Linux-installatie. Als het dan nog niet wil, ga dan pas zoeken op het web. Nadeel van de laatste methode is dat je software gaat binnenhalen die misschien niet goed werkt met jouw (mogelijk nieuwere) versie van Ubuntu. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk!

Dank voor de tip, ga ik zeker doen.
met vriendelijke groeten
Joppe