Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home en swap delen  (gelezen 1433 keer)

/home en swap delen
« Gepost op: 2007/11/02, 21:17:30 »
ik heb nu ubuntu gutsy en vista op men laptop staan...als ik nu opensuse (of eender welke distro eigenlijk) erbij wil zetten, kan/mag/is het verstandig om mijn /home en swap aan te duiden van mijn ubuntu installatie? zou wel heel handig zijn natuurlijk, maar 1 swap en al uw bestanden/instellingen op elke distro...

ps: ik heb ubuntu en van opensuse heb ik ook de gnome versie afgehaald...aan de desktop instellingen etc denk ik dan...

/home en swap delen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/02, 21:37:30 »
Je kan je swap gewoon delen dat is geen probleem.

Of je met andere distro's ook je /home kan delen betwijfel ik.
Omdat de structuur anders is.

Wanneer je Debian zou installeren zou je dat nog wel kunnen doen, dat lijkt me geen enkel probleem.

:P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

hosti

  • Gast
/home en swap delen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/02, 22:49:04 »
volgens mij kan je je home delen want de config van de linux programma's ziet er altijd hetzelfde uit... neem bv. de bookmarkfile van FF

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
/home en swap delen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/02, 22:52:03 »
swap delen = geen probleem. Sterker nog, zo moet het.
/home delen = recept voor problemen.

/home en swap delen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/02, 22:55:27 »
ok, in orde...dan ga ik mij eens bezig houden met suse der ergens bij te zetten...gedeelde swap, aparte home ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
/home en swap delen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/02, 23:09:09 »
Je kunt volgens mij wel je /home gebruiken, maar dan moet je gebruikersnaam wel een andere zijn dan die van ubuntu, dan wordt er gewoon een nieuw mapje aangemaakt
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
/home en swap delen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/02, 23:32:14 »
Ik zou niet dezelfde /home partitie gebruiken. Ooit heb ik ook eens de home willen delen met een installatie van Fedora, dat was niet zo een schitterend idee achteraf gezien.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

/home en swap delen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/02, 23:46:10 »
@Ronnie
Weet je het zeker ??
Heb je dit wel eens getest ??

Zoniet moet je dit niet zeggen want je kan iemand zijn pc aardig op een hoop laten draaien met verkeerd advies.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
/home en swap delen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/02, 23:54:49 »
Met een andere gebruikersnaam klopt Ronnie's advies wel.
Gebruik je dezelfde naam, dan krijg je vaak gekke dingen, omdat de instellingen tussen verschillende distro's kunnen wisselen.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
/home en swap delen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/03, 01:22:53 »
Wellicht een wat omslachtige mogelijkheid maar kun je die partitie niet mounten op een ander punt om vervolgens je homedir te symlinken in beide linuxes. Vervolgens een gezamelijke directory voor de bestanden maken en die vervolgens in je homedir linken. Hierdoor kun je vanuit beide linuxen bij je bestanden en blijven de configfiles gescheiden.

JimZ

  • Gast
/home en swap delen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/03, 02:20:21 »
Het lijkt me toch handiger (en vooral veiliger) om dan een aparte datapartitie te gebruiken.

En dan parkeer je daar je gebruikersgegevens die handig zijn om altijd bij de hand te hebben zoals je mailboxen, adresboek, bookmarks, downloads, tekstbestanden etc.

vervolgens verwijs je bij elke distro in de configuratie van de diverse programma's naar die datapartitie.

Je kunt naar mijn ervaring om jezelf een hoop van die configuratiemoeite te besparen wel gevaarloos de gebruikersinstellingen van de diverse programma's (de verborgen dot- mappen in je /home -directory) van de ene distro naar de andere kopieëren.

Bijvoorbeeld de inhoud van:

/home/jim5/.mozilla/firefox/b8a08uam.default

en

/home/jim5/.mozilla-thunderbird/dh3qu6n3.default

naar de /home/gebruikersnaam etc. van de andre distro.


Gr,
Jim

/home en swap delen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/03, 13:09:44 »
ahja...ik ga er nu aan beginnen...
ik zal maar van mijn home afblijven en dan zoals hierboven gezegd wat instellingen proberen over te brengen...

Offline Ramana

  • Lid
/home en swap delen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/03, 13:57:11 »
/home deel ik regelmatig. Zolang bij installatie deze partitie niet wordt geformateerd en de gebruikers verschillende namen hebben is er geen probleem. Is bij mij nog nooit mis gegaan (en ik heb heel veel installaties gedaan). Omdat vergissen menselijk is, heb ik mijn data op een aparte partitie staan. De enige distro die de naam van mijn patitietabel veranderde was tot nu toe Pardus (maar met /home ging niets mis). Data wordt op een gemeenschappelijke home-partitie niet overschreven.  Zolang er maar niets wordt geformateerd......

Nog een aanvulling voor de duidelijkheid: ik deel de partitie, niet de home map! Iedere distro heeft z'n eigen map op een gemeenschappelijke partitie.

Dus in de partitie, zeg sda4 staan een paar "homes" die ik de username van de betreffende distributie geef. Dus in Kubuntu: /home/kubuntu en Suse: /home/suse. De partitie is dezelfde.

Als je de partitie sda4 bekijkt zie je de mappen: /sda4/kubuntu en /sda4/suse staan.

/home en swap delen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/03, 18:55:56 »
is ondertussen geinstalleerd...heb dan mijn firefox en thunderbird verborgen mappen gekopieerd naar mijn suse home en dat werkte perfect...zelfs de geinstalleerde addons kwamen mee...