Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vind schijf niet  (gelezen 2511 keer)

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Gepost op: 2007/02/22, 19:06:45 »
Elk een goeden dag (of avond)
Ik heb nu na zovele maanden van iemand een harde schijf gekregen maar ik weet niet welk merk en welk type het is. Dat levert problemen op bij de installatie van Ubuntu (met een hoofdletter !!!) aangezien hij geen hd detecteerd. Krijg ik de keuze uit een lijstje die voor mij overkomt als een vis die in de lucht vliegt, ik weet helemaal niet wat ik moet kiezen. Nu heb ik wel begonnen met heel het lijstje te proberen maar na 3 maal vlieg ik terug naar het hoofmenu en kan ik dus niet meer verder. Ik had graag ubuntu vandaag of morgen draaiende gekregen maar daar gaat mijn droom weer, tenzij ...
Jullie superfantastische kenners van het o zo superfantastische ubuntu (en dit is positief bedoeld) mij kunnen helpen
alvast bedankt en een vriendelijke groet,
Reinhout

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
vind schijf niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/22, 19:22:40 »
Zie je ze ergens staan of althans meer info bij dmesg?
(Doe eerst ctrl + alt + F3 bv.)

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/22, 19:29:40 »
@ Zappa: Kan je verduidelijken wanneer ik precies ctrl alt f3 moet indrukken? Bij het opstarten of als ik bij dat schijf detecteren ben?

doe ik ctrl/alt/F3 bij het opstarten gebeurt er niets en doe ik dat als hij het lijstje toont dan verdwijnt alles en krijg ik een zwart scherm met een witte knipperende cursor bovenaan

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
vind schijf niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/22, 19:36:17 »
Je mag gewoon booten en het dan doen, of gewoon een terminal openen natuurlijk. Is lang geleden dat ik effectief moest installeren :P

Maar naar verluidt is de live-cd ook de install-cd. Dus wanneer je maar wil, maar misschien best voor je met de install begint.

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/22, 19:43:04 »
voor de duidelijkgeid:(sry dat ik het nu pas zeg) het is een lege schijf dus kan ik nergens aan een terminal ofzo raken. (ook: ergens anders zeiden ze dat als je met een lege hd begint, je de alternate cd moet gebruiken)

start ik op en druk ik die toetsen tegelijkertijd in gebeurt er niets, hij gaat dan gewoon door met het zoeken naar de boot en begint met ubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
vind schijf niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/22, 20:27:51 »
Mogelijk is het probleem, dat je BIOS de HD niet kent .......
Probeer eens in je BIOS te komen, om te kijken of deze de HD 'ziet' of dat je deze kunt laten herkennen.
Is dat goed en werkt het nog niet, dan zou je de live CD van gparted moeten hebben.
daarmee kan je de HD alvast voorconfigureren, dan heb je tijdens de installatie ook minder te doen.

Het enige nadeel van gparted is de prijs van de CD, verder is het de beste schijfindeler die er is,
beter dan (te) dure alternatieven ;)

Houdt ons op de hoogte,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/22, 20:41:00 »
waarom zou ik die schijf op voorhand in partities verdelen, ze is helemaal leeg het enige wat me nerveus maakt is dat hij de f*cking schijf niet vind en de schijf zelf is perfect aangesloten, wordt warm.

Ik startte de pc op en bij mij krijg je dan altijd een Nvidia ikoontje, dan laad de rest.
Nu, dit deed hij ook en daarnaa toont hij ook de aangesloten dingen:
primary ide: none
secondary ide: cd-rom(56x)

Hij herkent die schijf dus niet, misschien een slechte schijf? Nu begin ik toch wel wat zin te krijgen om die hd door het raam te werpen

ps: Ik wilde hier niemand beledigen hoor, ik ben gewoon wat gefrustreerd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
vind schijf niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/22, 21:09:33 »
Lijkt me een hardwareprobleem. Heb je hem goed aangesloten op het moederbord? De IDE kabel moet in IDE-0. Geef hem een eigen kabel, en stel hem met de jumper op de achterkant, in op master. Als hij een IDE kabel moet delen met de CD-ROM, zet de CD-ROM dan op slave. De ideale situatie is overigens, als je de CD-ROM een eigen kabel geeft en die propt in IDE-1. De CD-ROM kan dan eveneens master zijn.

In BIOS kun je vervolgens (meestal) een hardwarescan laten uitvoeren op de aanwezigheid van schijven. Doe dat eens. Daarna gewijzigde instellingen opslaan in BIOS en pC herstarten vanaf de Ubuntu CD.

Helpt dit?

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/22, 21:25:34 »
hij vind alleen de cd-rom voor de rest niets. Hij herkent Western D's maar niet die (merkloze) schijf. :mad:
Ligt dus waarschijnlijk aan die hd. Zal die verwachting om morgen Ubuntu te hebben maar laten varen en w8ten op een andere hd :(
Toch bedankt voor al jullie ingevingen :). Ik laat nog iets weten of volgende week of in de paasvakantie (vanwege de examens)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
vind schijf niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/22, 21:40:11 »
Dit vind ik wel diep droevig,
wil je Ubuntu installeren, heb je een nieuwe HD en dan werkt de HD niet.
Sommige BIOSsen herkennen een ongeformatteerde schijf niet, misschien is dat het probleem, of een defecte HD.
Heb je geen mogelijkheid om de HD eens op een andere PC te zetten en eventueel te formateren ?

Sterkte Reinhout,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/23, 10:20:50 »
wel, Ik ben 15 en kreeg die schijf van een vriend, dus eigenlijk kan ik niet klagen.
de schijf die er nu opstaat (met wind98) mag ik niet helemaal leeg maken van mijn ma, maar ik probeer ze te overtuigen.

Joepie!!! moeder is overtuigd ben nu de live cd aan het proberen draaien
maar... ;-(
die gaat wel erg traag, is al 3 minuten met dat laadbalkje bezig en toont nu
buffer 1/0 error on device hdc, logical block en een reeks cijfers
cd laten controleren na reboot en krijg opnieuw die error on device
(ik heb 3x 128mb ram)
laat ik hem eens goed doordoen toont hij zo'n vijf minuten dezelfde regel met andere getallen tot hij zo 3x het scherm rondgeweest is, begint de cd-rom te pruttelen en begint hij na 20s met een nieuw regeltje:
squashfs error: failed reading block
squashfs error: enable to read cache fragment block

waarna hij opnieuw aan het eerste regeltje begint en ik de moet verlies en hem maar afsluit
(HUIL, HUIL, geluk kan toch niet van lange duur zijn he)
zou het kunnen schelen aan die windows98 die nog op de hd staat?

Dit is ploeteren voor mijn doel, maar ik weet dat we er samen zullen raken :-)

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/23, 17:32:58 »
Wat ik me ook afvraag: ik heb nog geen internet op die pc, is dat belemmerend voor die installatie?

Offline Soul-Sing

  • Lid
vind schijf niet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/23, 17:36:56 »
Citaat van: reinhout
Wat ik me ook afvraag: ik heb nog geen internet op die pc, is dat belemmerend voor die installatie?
ja en nee. de installatie zal lukken. maar alle updates niet, configureren(het leukste gedeelte) ook niet.

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/23, 17:49:11 »
en zou ik dan de themes zoals gtk 2.x en beryl niet via een cd kunnen installeren
ps ik heb wel een mogelijkheid om de draadloze kaart te gebruiken van de xp pc maar daarvoor moet ik nog een progje hebben om te installeren. Zou dat dan lukken? (wireless usb g adaptor asus)

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/23, 18:15:11 »
heb hier heel wat dingen geprobeerd en heb besloten xubuntu eens te proberen
rapport over xubuntu morgen.

reinhout

  • Gast
vind schijf niet
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/24, 12:25:34 »
niets, zit hier nu met een lege schijf en xubuntu wil niet installeren, blokkeerd bij 83%
nog iemand iedeeën ???

het lijkt wel of ik hier de enige online ben, toch wat ontmoedigd, hoor. Las dat er goede support was voor ubuntu, maar zie me hier nu, mn pc naar de $¨*$ù^* en niemand die een reply post

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
vind schijf niet
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/26, 16:46:07 »
We hebben ook andere dingen dan Ubuntu in ons leven...

Je SWAP partitie kan het beste minimaal 256 mb zijn, dus als het kleiner dan dat is even groter maken.