Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart  (gelezen 1475 keer)

ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Gepost op: 2017/10/27, 16:19:30 »
Zojuist Artful Aardvark geïnstalleerd. Helaas vergeten automatisch aanmelden aan te vinken.  Wanneer ik ga naar instellingen/details/gebruikers ga moet ik eerst ontgrendelen en vervolgens automatisch aanmelden knop op aan zetten. Ik sluit instellingen.
Wanneer ik de PC opnieuw opstart dan is er niets veranderd. Wanneer ik weer naar instellingen/details/gebruikers ga, dan staat automatisch uit.
Mijn vraag hoe activeer je het automatisch aanmelden na een opstart?
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/27, 16:25:53 »
Ik heb het ook even geprobeerd maar dat werkt inderdaad niet zoals het hoort.

Heb helaas geen oplossing.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/28, 11:42:49 »
Op het Engelse Ubuntu forum heb ik de volgende oplossing gevonden:

Automatic login not working:

1. in Settings->Details->User switch off automatic login
2. then log off
3. Log back in
4. Re-enable automatic login
5. Reboot
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Bobbie

  • Lid
Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/28, 13:20:07 »
Ga naar Lings onder in de linker werkbalk en open “toepassingen tonen”
Open bij de snelkoppelingen “instellingen” ga in het tabblad naar “Details”
Deze openenen  dan “gebruikers” openen 
Boven in de werkbalk rechts naar “ontgrendelen” dan word om je ww gevraagd en erna kan je automatisch aanmelden aan of uit zetten

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/28, 13:42:37 »
Ga naar Lings onder in de linker werkbalk en open “toepassingen tonen”
Open bij de snelkoppelingen “instellingen” ga in het tabblad naar “Details”
Deze openenen  dan “gebruikers” openen 
Boven in de werkbalk rechts naar “ontgrendelen” dan word om je ww gevraagd en erna kan je automatisch aanmelden aan of uit zetten
Maar het probleem is als je dat schuifje op automatische aanmelden zet je toch nog een wachtwoord moet ingeven bij een nieuwe inlog.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/28, 14:20:21 »
@maasnet
Nu staat Automatisch aanmelden aan, zie schermafdruk, maar na het opnieuw opstarten loop ik wederom tegen het inloggen aan. Wil je me de link geven van het item Automatic login not working?
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/28, 15:02:45 »
@maasnet
Nu staat Automatisch aanmelden aan, zie schermafdruk, maar na het opnieuw opstarten loop ik wederom tegen het inloggen aan. Wil je me de link geven van het item Automatic login not working?

Ik heb het hier gelezen https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2375077&highlight=sign+17.10
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Bobbie

  • Lid
Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/28, 15:45:29 »
Ook als je op "wachtwoord"  klikt,  dan wordt gevraagd naar je wachtwoord en daar kan je een nieuwe wachtwoord ingeven.

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/28, 15:57:49 »
Ook als je op "wachtwoord"  klikt,  dan wordt gevraagd naar je wachtwoord en daar kan je een nieuwe wachtwoord ingeven.

Klopt maar dat is het probleem niet.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/28, 17:54:34 »
Dat is het wachtwoord van je sleutelbos. Als je met paswoord inlogt, wordt het sleutelbospaswoord automatisch ontgrendeld. Als je automatisch aanmeld, dan wordt dat paswoord niet automatisch ontgrendeld, en moet je vooralsnog het paswoord ingeven van zodra een sleutel nodig is. Zet het paswoord voor de sleutelbos op "blanco" (programma: seahorse of "Sleutels en paswoorden") als je niet wil dat je voor je sleutelbos nog een paswoord moet ingeven. Dit vermindert, net zoals het automatische inloggen, sterk de veiligheid van je computer, maar het is een afweging tussen veiligheid en gemak die je zelf maakt.

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/29, 17:11:30 »
Bedankt allemaal voor de moeite.
Mijn verwachtingspatroon van de nieuwe Gnome vormgeving en de gebruikersinterface is overtroffen door release van Artful Aarvark. Geweldig. Precies wat ik graag zou willen. Maar ik ben te vroeg. De release is nog voluit in ontwikkeling en ik heb geen zin om tegen de ene  na de andere aap aan te lopen. Ik laat Artful Aarvark staan op mijn laptop volg daarop de ontwikkelingen.
Voor wat betreft mijn desktop PC ga ik pas over bij release 18. LTS versie.
Ik sluit dit item, niet omdat het is opgelost, maar het is me duidelijk dat ik moet wachten op een stabiele release.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/29, 19:26:16 »
Wat is er dan volgens jou allemaal "niet stabiel" aan deze release? Dit probleemje met je sleutelbospaswoord heeft niets met de nieuwe versie te maken: je had dit ook al met alle vorige versies van Ubuntu gehad.

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/01, 10:52:23 »
@vanadium
Het probleem is juist dat ik niet automatisch wordt ingelogd nadat ik de computer heb opgestart. Ik heb, in de loop der tijden,  diverse Ubuntu versie's geïnstalleerd. Bij de installatie, daar waar de gebruikersnaam en paswoord wordt gevraagd, heb ik altijd 'automatisch inloggen' aangevinkt en dit werkte altijd. Alleen bij deze versie 17.04 loop ik tegen dit probleem aan.
Dat ik e.v.t. een sleutelbospaswoord moet ingeven dat is niet het probleem.
Tenslotte, inderdaad 'niet stabiel' is niet de juist. Maar ik ben bezig om een gebruikers interface op te zetten voor een persoon met beperkingen. Daar is het ingeven van een paswoord sowieso een probleem. Vandaar mijn vraag.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/01, 11:10:27 »
@Hans,
Misschien helpt dit je op weg:
https://sites.google.com/site/computertip/tips-xubuntu#TOC-Automatisch-aanmelden-inloggen-

Alleen denk ik dat je lightdm dan vervangen moet met gdm.

Ik weet dat zo niet, daar ik niet over zo'n installatie beschik.
Misschien weten anderen dat wel.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/01, 13:16:54 »
Er schijnen toch wart problemen te zijn met autologin op Ubuntu 17.10, en specifiek ook in combinatie met een nvidia grafische kaart. Is er op die PC toevallig een nvidia kaart? Probeer anders eens wat ze hier aangeven, met name zelf een configbestand aanpassen:

sudo nano /etc/gdm3/custom.conf (of gksudo gedit  /etc/gdm3/custom.conf)

Verwijder de commentaartekentjes (#) aan het begin van volgende lijnen:
#  AutomaticLoginEnable = true
#  AutomaticLogin = user1
en vervang "user1" door de loginnaam van de betreffende gebruiker. Hierna wijzigingen bewaren.

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/01, 13:39:51 »
Er schijnen toch wart problemen te zijn met autologin op Ubuntu 17.10, en specifiek ook in combinatie met een nvidia grafische kaart. Is er op die PC toevallig een nvidia kaart? Probeer anders eens wat ze hier aangeven, met name zelf een configbestand aanpassen:

sudo nano /etc/gdm3/custom.conf (of gksudo gedit  /etc/gdm3/custom.conf)

Verwijder de commentaartekentjes (#) aan het begin van volgende lijnen:
#  AutomaticLoginEnable = true
#  AutomaticLogin = user1
en vervang "user1" door de loginnaam van de betreffende gebruiker. Hierna wijzigingen bewaren.
Klopt!
Op mijn desktop met nvidiakaart ging het ook niet goed na de melding van topicstarter hansPiso.
Uiteindelijk heb ik hier dus de oplossing gevonden https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2375077&highlight=sign+17.10
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/01, 15:39:11 »
@maasnet
Het werkt.
Eerst /etc/gdm3/custom.conf. Dat zette geen zoden aan de dijk.
Vervolgens  https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2375077&highlight=sign+17.10
Automatic login not working:

1. in Settings->Details->User switch off automatic login [ instellingen/Details/Gebruikers ontgrendelen switch off]
2. then log off                                                                                [ als gebruiker afmelden ]
3. Log back in                                                                                 [ als gebruiker aanmelden ]
4. Re-enable automatic login                                                    [ instellingen/Details/Gebruikers]
5. Reboot
Klaar is kees.

Echter ik loop weer tegen een ander probleem aan. Als in de terminal sudo gedit /etc/gdm3/custom.conf en sudo leafpad /etc/gdm3.conf intyp dan krijg ik de volgende fout meldingen

sudo gedit /etc/gdm3/custom.conf
[sudo] wachtwoord voor eduard:
No protocol specified
Unable to init server: Kon niet verbinden: Verbinding is geweigerd

(gedit:1935): Gtk-WARNING **: cannot open display: :0
eduard@eduard-Vostro-1720:~$ sudo leafpad /etc/gdm3/custom.conf
No protocol specified
leafpad: Kan display ‘’ niet opnenen
:

Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/01, 16:25:58 »
sudo gebruik je nooit om een grafisch programma als root op te starten. Al zeker niet onder Wayland (waar het niet kan).

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/01, 17:26:11 »
@vanadium
Met nano lukte het me om de /etc/gdm3/custom.conf te bewerken en op te slaan.
Als binnen de grafische omgeving gedit of leafpad wordt opgestart dan kan ik niet custom.conf opslaan omdat ik niet over de root rechten beschik. Betekent dit dat ik eerst de file met chmod moet veranderen, vervolgens wijzingen aanbrengen, saven en dan met chmod de rechten weer op de oorspronkelijke waarde moet terugzetten?
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline rico70

  • Lid
Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/01, 17:34:06 »
De rechten hoeven niet gewijzigd te worden, bestand openen door met rechtsklikken te kiezen voor openen als administrator / beheerder

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/01, 18:56:09 »
@vanadium
Met nano lukte het me om de /etc/gdm3/custom.conf te bewerken en op te slaan.
Als binnen de grafische omgeving gedit of leafpad wordt opgestart dan kan ik niet custom.conf opslaan omdat ik niet over de root rechten beschik. Betekent dit dat ik eerst de file met chmod moet veranderen, vervolgens wijzingen aanbrengen, saven en dan met chmod de rechten weer op de oorspronkelijke waarde moet terugzetten?
Grafische programma's moet je steeds opstarten met "gksudo" of misschien is ook "sudo -H " veilig. Een grafisch programma zonder meer met sudo opstarten kan ervoor zorgen dat er permissies van bestanden in je thuisfolder ongewenst aangepast worden, en zo op een moment problemen geven, zoals niet meer kunnen inloggen. Best met nano werken voor systeembeheer.

Citaat van: rico70
De rechten hoeven niet gewijzigd te worden, bestand openen door met rechtsklikken te kiezen voor openen als administrator / beheerder
Ik heb die optie niet, en die is doorgaans ook niet standaard. Als je in Ubuntu 17.10 op Wayland draait (standaard), dan kan dat niet meer.

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/01, 23:17:22 »
Herinstallatie doet soms wonderen.
Na opstarten automatische login.
sudo gedit /etc/gdm3/custom.conf werkt als een trein.
Bedankt allemaal voor de moeite.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/02, 05:43:28 »
Citaat
Herinstallatie doet soms wonderen.
Citaat
sudo gedit  /etc/gdm3/custom.conf werkt als een trein.

Dus wat was het nou?
De herinstallatie, of het aanpassen van custom.conf (wat in eerste instantie toch niet werkte?) ?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/02, 22:13:10 »
Door opnieuw de release installeren, geen herinstallatie.
Na elke ' things to do after install' stap heb ik de computer herstart. Ik wilde weten waar de aap zat.
1 sudo apt update && sudo apt upgrade
2 Software & Udates/other software Enable Partners van Canonical
3 Bij Software & Udates/extra stuurprogramma' s twee updates:
NVIDIA versie 384.90 en Intel microcode.
Hier gaat het fout: weer inloggen na herstart. Herinstallatie.
1,2,3 NVIDIA  versie 304.137
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: ubuntu 17.10 Artful Aardvark automatich aanmelden na opstart
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/02, 23:29:53 »
Een ' slip of the finger' .
[1,2,3 NVIDIA  versie 304.137 en versie 340.104 idem dito.
Ergo, volgens mij zit de aap in de NVIDIA drivers. Echter de standaard open-source grafische driver kan geen twee verschillende achtergronden aan op twee schermen aan: een verandering van de achtergrond op het scherm is een verandering op de twee schermen.
Dus de keuze is NVIDIA driver en niet automatisch inloggen of de standaard driver met zijn beperking en wel automatisch inloggen.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark