Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS  (gelezen 6669 keer)

Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Gepost op: 2009/08/30, 18:58:21 »
Ik heb laatst een DS gekocht, het leuke daarvan is dat je via je wifi netwerk ook online kan spelen.
Het probleem is alleen dat de DS enkel WEP beveiliging ondersteund, wij gebruiken echter WPA2 als beveiliging.
En om nou over te stappen naar de (zeer) onveilige WEP variant voor de Nintendo DS is ook geen reële optie.

In ieder geval, ik heb dus een Wifi USB stickje gekocht om toch met de Nintendo DS op het internet te kunnen komen. (Ik gebruik zelf gewoonlijk bedraad netwerk)
Het stickje werkt prima, ik kom ook op ons draadloos netwerk, maar ik begrijp niet hoe ik nu mijn netwerk moet hosten.

Ik kan wel klikken op 'nieuw netwerk aanmaken' en dan via de Nintendo DS het netwerk opzoeken, maar dan krijg ik een error als ik ermee probeer te verbinden. De errorcode (51300) geeft aan dat het aan de beveiliginsinstellingen te maken heeft, maar ik heb hem op onbeveiligd staan.

Ik begrijp de instellingen ook niet helemaal, ik weet zo niet wat het verschil is tussen een ad-hoc server en infrastructure, van het hele DHCP verhaal begrijp ik al helemaal niks. Kortom, ik ben nogal een leek als het gaat om draadloos netwerk.

Kan iemand me helpen?

EDIT:

Ik zie ben bang dat ik hier verkeerd zit, volgens mij moet dit topic naar 'Internet en Draadloos', kan dit in dat geval verplaatst worden?

P.S. Voor de informatie, ik heb dit kaartje: http://www.airlive.com/products/WT-2000USB/wt_2000usb.shtml#f)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 19:21:18 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline track

  • Lid
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/30, 19:56:41 »
Hoi Sjoerd,

1. Dat je op je eigen wlan kunt komen is prima. Er is klaarbijkelijk een passende driver en die werkt.
- dat probleem heb je in ieder geval niet.
2. Je moet nu een soort "server" hebben die het internet naar de Nintendo DS doorreikt, juist ?
- dus een soort proxy-server die op jouw Uby-blik draait en de wlan (maar met WEP beveiligd) aanbiedt ?

Je komt hier meestal  squid tegen, maar er is een heel goed overzicht op de (Duitse) wiki:  http://wiki.ubuntuusers.de/Serverdienste

Vriendelijke groet,

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/30, 20:59:36 »
Je moet nu een soort "server" hebben die het internet naar de Nintendo DS doorreikt, juist ?
- dus een soort proxy-server die op jouw Uby-blik draait en de wlan (maar met WEP beveiligd) aanbiedt ?

Track, dat zou best kunnen werken maar lijkt mij onnodig moeilijk. Het kan namelijk ook "out-of-the-box" met iptables. Op Ubuntu is iptables de standaard aanwezige firewall. Met een "iptables FORWARD ACCEPT" kan je (al) het verkeer van de ene naar een andere netwerkkaart leiden.
Hoewel ik begrijp dat ik hiermee geen pasklare oplossing geef voor de vraagsteller. :|

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/30, 21:02:51 »
Bedankt voor het antwoord.
Ik heb het programma geïnstalleerd, maar mijn Duits is niet erg goed, in tegendeel zelfs. (Duits was ook altijd mijn slechtste vak op school, daarom heb ik het laten vallen)
De documentatie is dus vrij moeilijk te volgen, ik zit hier dus een beetje vast. :(
Ik kan ook niet een stuk vinden hoe je een proxy server draaiend krijgt via Squid, dit kan ook aan mijn gebrekkige Duits liggen of door Google's gebrekkige vertaling (hoewel Google het vergeleken met een hoop vertaalmachine het nog aardig doet).

EDIT:
Ik weet niet precies wat iptables zijn, ik kwam het wel tegen tijdens het googlen naar oplossingen (als concept, niet als probleemoplossing) maar ik kreeg geen beeld van wat het doet.
Ik moet een signaal zijn uit te zenden via mijn computer dat enkel is beveiligd met WEP of niet is beveiligd.
Het is dus de bedoeling dat mijn PC functioneert als een soort wifi acces point...
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 21:06:10 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline track

  • Lid
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/30, 21:12:55 »
Sjoerd:  misschien is het voorstel van testcees beter dan dat van mij.
Want je hebt eigenlijk de belangrijkste functie van een proxy (nl. een extra cache voor het internet te zijn)
helemaal niet nodig.  En ik had de "forwarding" van iptables helemaal niet in de gaten.

Ik sluit mij dus bij testcees aan: zet de iptables aan en configureer hen netjes.
Je komt dus hier uit:  http://en.wikipedia.org/wiki/Iptables
en hier:  http://linux.die.net/man/8/iptables  (= op de CL  man iptables )

track

Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/30, 22:06:24 »
Helaas begrijp ik er nog niet heel erg veel van...
Ik heb geprobeerd dit op te volgen (werkt via de iptables volgens mij):
https://help.ubuntu.com/community/Internet/ConnectionSharing#Gateway%20set%20up

En daarna gebeurde er weinig, ik heb geprobeerd weer via network manager en dan 'nieuw netwerk aanmaken' mijn verbinding te delen, maar dat werkte niet. (Hij ziet hem overigens wel, maar hij geeft een error (zie eerste post)).

Ik weet ook niet in hoeverre ik deze pagina helemaal goed heb opgevolgd, ik wist niet helemaal welke bedoeld werd met eth0 en met eth1, eth0 is volgens mij mijn bekabelde lan verbinding, en eth1 (hij geeft wlan0 bij mij) is volgens mij mijn draadloze verbinding (USB kaartje dus).
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline track

  • Lid
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/30, 22:58:33 »
Ja, dat heb je goed volgens mij.

Maar je moet er wel opletten, want die Nintendo draait niet op port 80 (=http) maar volgens testcees op port 433 !
Daar moet je mee rekening houden bij het forwarden.

track

p.s.: Je kunt best eerst pingen dat je alles kunt bereiken  ( [systeem] - beheer - netwerkdiagnose )
en evt. ook een "traceroute" ..  zoiets.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/31, 00:03:16 »
Maar je moet er wel opletten, want die Nintendo draait niet op port 80 (=http) maar volgens testcees op port 433 !
Daar moet je mee rekening houden bij het forwarden.

Hoho, ik weet helemaal niet op welke poort de Nintendo werkt. Een eventuele proxy zal je kunnen opzetten voor poort 80 (http) of misschien 443 (https) of 3128 (squid default). En daarom was voorstel om niet te kijken naar een proxy maar naar iptables. Met 'iptables forward' kan het netwerkverkeer van 1 netwerkaansluiting naar een ander netwerkaansluiting worden doorgezet onafhankelijk van het poortnummer. Een linux router/gateway werkt vaak met iptables. Zoiets wil je ook: een gateway (=ontsluiting) naar het internet.

Inderdaad moet je de wiki-pagina "vertalen" naar jou situatie. eth0 kan je bekabeld netwerk zijn en wlan0 je draadloze netwerk (in plaats van eth1 voor een bedraad netwerk).

Denk er ook aan dat wijzigingen in iptables ongedaan worden gemaakt door een herstart. Dit kan soms verwarrend zijn en soms juist heel handig. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/31, 01:15:47 »
Sorry, dat had ik niet goed begrepen.  Maar wat ik nu vanuit de nintendo-wiki enz. kan zien gebruiken zij blijkbaar wél de "gewone" internet poorten (=port 80 of port 443 mits versleuteld), maar ik ben het niet verder nagegaan. En bovendien zijn er meerdere "kanalen", de download en de multi-speler-link (en nog meer ?).

Voor het testen is het misschien handig om eerst een 2de PC te gebruiken, want daar heb je meer mogelijkheden om het debuggen.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 01:17:47 door track »

Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/31, 23:05:01 »
Ik ben er vandaag niet aan toe gekomen, ik ga er morgen weer aan werken...
Maar als ik het goed begrijp moet ik dit dus opvolgen:
https://help.ubuntu.com/community/Internet/ConnectionSharing#Gateway%20set%20up
Moet ik hier ook het kopje 'Advanced Gateway Configuration' volgen?
Is zo'n DHCP/DNS server ook nodig? Ik begrijp ook niet helemaal wat dit inhoud.
Er staat niet hoe je het delen van het internet  als het ware opengooit (hetgeen waar het uiteindelijk om gaat)..


Ik zit hier dus een beetje vast... :(
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 23:08:20 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/02, 00:34:30 »
wow, wel een ingewikkeld artikel. ???

Een DHCP server kan helpen bij het instellen van je nintendo. Je kan de netwerkinstellingen ook op de nintendo doen, net zo eenvoudig/lastig. Niet perse nodig dus.

Een DNS server zet een internetadres om in een ip-nummers. Daar zijn meerdere oplossingen voor en een eigen dns server opzetten is er 1 maar niet de meest eenvoudige. Vaak kan je net zo makkelijk de (ingebouwde) dns-server gebruiken van je internet-modem/router of de dns-server van je internetleverancier.


Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/03, 17:44:15 »
Een klein vraagje voordat ik dit maar ga proberen...
Kan dit niet veel gemakkelijker?
Als ik via 'Network Manager' een nieuw (ad-hoc) netwerk toevoeg en deze onbeveiligd of met WEP instel, is dat niet hetzelfde? (Hij geeft in dit geval wel een error, maar ik begrijp de instellingen niet helemaal)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/04, 00:27:44 »
Wie weet. Dan kan je wellicht met de Nintendo een verbinding maken met je wife usb stick. En dan?

Je zal iets moeten instellen om "het internet te delen".
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/06, 14:32:04 »
Ik heb nu alles tot 'Advanced Gateway Configuration' (dus niet 'tot en met') gedaan van deze link:
https://help.ubuntu.com/community/Internet/ConnectionSharing#Gateway%20set%20up

En nu? Er gebeurt hier naar mijn idee niks  ???
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline track

  • Lid
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/06, 15:05:15 »
Kun je nu vanaf een andere computer via jouw gateway-computer naar het internet ?

Dat moet nu testgewijs lukken, anders zit er iets fout.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/06, 15:11:15 door track »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/06, 16:33:09 »
Mogelijk overbodige vragen maar de wiki kan op punten onduidelijk overkomen.
- in plaatst van eth1 gebruik je wlan0?
- 192.168.0.1 is NIET een adres in het eth0-netwerk (dan kan je bijvoorbeeld voor het wifi/nintendo netwerk 192.168.1.x gebruiken)
- de Nintendo (en wlan0) heb je een vast ip-adres gegeven in het wifi/nintendo netwerk?
- de Nintendo heeft het adres van wlan1 als default gateway en je gebruikt dezelfde dns-server als de desktop (zie /etc/resolv.conf)?

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/07, 19:48:48 »
Citaat
Kun je nu vanaf een andere computer via jouw gateway-computer naar het internet ?

Dat moet nu testgewijs lukken, anders zit er iets fout.

track

Ik kan nu helemaal niks via een andere computer, hij lijkt geen enkel signaal uit te zenden.

Citaat
Mogelijk overbodige vragen maar de wiki kan op punten onduidelijk overkomen.
- in plaatst van eth1 gebruik je wlan0?
- 192.168.0.1 is NIET een adres in het eth0-netwerk (dan kan je bijvoorbeeld voor het wifi/nintendo netwerk 192.168.1.x gebruiken)
- de Nintendo (en wlan0) heb je een vast ip-adres gegeven in het wifi/nintendo netwerk?
- de Nintendo heeft het adres van wlan1 als default gateway en je gebruikt dezelfde dns-server als de desktop (zie /etc/resolv.conf)?
-Ja inplaats van eth1 gebruik ik wlan0 (wlan0 is mijn draadloze USB adapter)
- Ik heb geen flauw idee waar ik dat moest invullen, eerlijk gezegd heb ik ook geen idee waar ik mee bezig ben als ik die wiki volg, zoals ik al zei, netwerk is niet mijn sterkste punt. Ik heb gewoonweg de commando's gevolgd en eth1 vervangen door eth0, ik kreeg overigens geen errors...
- De DS zend geen signaal uit, ik kan vanaf mijn computer dus geen IP aanwijzen voor de Nintendo, andersom kan wel... Maar dan moet ik de SSID invullen (die weet ik niet, hij zend immers geen signaal) en verder weet ik bijvoorbeeld niet wat ik bij 'Subnet Mask' en bij 'Gateway' moet invullen.
- Ik heb op de Nintendo niks ingesteld staan, andersom via de computer kan dit nieteens (volgens mij), ik weet enchter niet welke DNS server ik moet gebruiken en waar ik die moet instellen, dit wordt op de DS niet gevraagd (ik probeer te verbinden via 'Search for an Acces Point', dit gaat vrij automatisch).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/07, 19:50:27 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline track

  • Lid
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/07, 20:13:51 »
1. In eerste instantie zal je vanaf een andere computer testen, want daar heb je
de nodige testprogjes aan boord.
2. Als je jouw wlan als acess point inzet, is de wlan-adapter zelf ook zodanig ingesteld ?
Dat lukt bijkbaar niet bij iedere adapter.  In ieder geval moet je dit punt nagaan.
(-> handboek, readme van de adapter)

Welke adapter heb je trouwens precies ?

track

Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/07, 20:19:50 »
De enige andere computer hier in huis met draadloos internet is de laptop van mijn moeder... Mijn gedeelde netwerk zou gewoon tussen het lijstje van 'netwerken' moeten staan?

Ik heb niks op de wlan-adapter ingesteld, het is enkel een USB stickje, naar mijn weet valt er dus niks mee in te stellen, toch?
Ik heb overigens ook gezocht in de (enkel Windows gerelateerde) documentatie van het merk maar ik kon helaas bijna niks vinden..

Ik heb (zoals eerder aangegeven) deze adapter:
http://www.airlive.com/products/WT-2000USB/wt_2000usb.shtml#f
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/07, 20:43:28 »
- ik probeer te verbinden via 'Search for an Acces Point', dit gaat vrij automatisch
Automatisch klinkt goed maar betekend in jou geval dat jij dit via de PC moet gaan instellen. Dat gaat niet automatisch maar vereist enige netwerk kennis.

Met alleen de informatie uit deze wiki kom je er niet.

De informatie uit de wiki kan je wel op weg helpen. Je situatie lijkt op de daar beschreven nummer 1:
Internet <<==>> eth0 <> Ubuntu gateway <> eth1 <<==>> Client PC

Maar bij jou zo:
Thuisnetwerk <<==>> eth0 <> Ubuntu PC <> wlan0 <<==>> Nintendo.

Op eth0 heb je nu een werkende netwerkverbinding via je thuisnetwerkje.

Het 2e netwerkje op wlan0 krijgt een andere bereik van ip-adressen. Als op je Nintendo geen vast adres kan instellen (zoals verderop in de wiki wel wordt gedaan op de client PC) zal je de instellingen via wlan0 moeten sturen. Hiervoor zal je een dhcp server nodig hebben.

Ik heb niks op de wlan-adapter ingesteld, het is enkel een USB stickje, naar mijn weet valt er dus niks mee in te stellen, toch?
Je zal wel iets moeten instellen. Er zal minimaal een draadloosnetwerkidentificatie (SSID) ingesteld moeten worden waarmee de Nintendo (of de laptop van je moeder) het draadloze netwerk kan zien/vinden. Daar kan ik je verder weinig mee helpen omdat ik daar geen ervaring mee heb.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/07, 20:44:44 »
Sorry, ik had het niet goed gelezen.

Dus zit er een Ralink rt73 in jouw stick blijkbaar.
En met die stick en "AP mode" heb ik dit gevonden:
http://rt2x00.serialmonkey.com/phpBB/viewtopic.php?f=5&t=5203
en  http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/AP-mode_Howto
en dit: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1057708.html

Een handshake-probleem met de driver.  Dat kan dus ook jouw probleem zijn. 
En dan werkt de wlan- zender (=Access Point) dus niet goed.
(En ik zou nu niet weten wat je daar het best moet doen)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/08, 03:12:28 door track »

Re: Wifi hotspot creeren voor de Nintendo DS
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/08, 17:41:28 »
Dus moet ik dit kaartje op een of andere manier in 'master mode' zien te beheren?
Ik zal de linkjes maar eens op mijn gemak doorlezen, en ik denk dat ik ook maar eens een post waag bij het engelse ubuntu forum...
Bedankt in ieder geval :)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?