Ondersteuning > Software en configuratie

Is Seagate ext hd te partioneren

(1/1)

Goese Duikertje:
Hoi Allemaal,
Ik heb een Seagate 2 TB portable Drive. Werkt altijd prima. Wordt ook probleemloos gezien in Xubuntu en kan er ook vanuit en naar toe schrijven. Mooi, maar ik wilde er nu ook eens een back-up opzetten vanuit Timeshift. En alleen maar de partitie waar ik mijn Xubuntu 20.04 heb staan van ± 20 GB. Maar ik loop nu tegen een berg van problemen aan. Op mijn pc heb ik een partitie staan met alleen nog Xubuntu 16.04 erop waar ik door Timeshift alle snapshots laat zetten.
Zodat áls ik een prbleem heb op mijn 20.04 partitie, daar in noodgevallen alles kan wissen en vanuit de 16.04 opnieuw kan plaatsen. Uiteraard is alles in ext4 format. Als ik de snapshot van afgelopen week wil kopieren naar mijn Seagate, dan start ik de 16.04 op en maak alles toegankelijk middels sudo thunar. Echter, als eenmaal het kopieren begint dan gaat al heel snel alle snelheid weg en rest alleen nog iets van 100 kb/sec en een tijd van meer dan 125 uur. Vind ik niet echt werken..! Maar aangezien de Seagate een NTFS indeling heeft kan Timeshift daar niet zomaar iets op zetten omdat het daar niet mee kan werken.
Nu dacht ik aan de volgende oplossing maar hoop hier wat begeleidend advies te krijgen vóórdat ik begin. Ik dacht eraan om dan via Gparted een deel van die Seagate om te vormen to een partitie met ext4 ,zodat Timeshift het wel kan gebruiken...! maar ik ben ook bang dat ik daarmee mogelijk die hele Seagate sloop. En dat wil ik absoluut niet. Ik heb daar voor 1 TB aan belangrijke data op staan. Ik zie veel berichten op de het web van mensen bij wie die Seagate dan niet meer te benaderen is enz. Doe ik hier goed aan? En zo niet, hoe kan ik wel slim een backup maken van dat Timeshift ? Alvast dank voor het meedenken.
Groet
Goese Duikertje

vanadium:
Van die 1 TB belangrijke data heb je alvast ook een extra 1 TB reservekopie. Anders zijn die data niet belangrijk. Dat is alvast één zorg die van de baan is.

Uiteraard kan je ook op een externe harde schijf partities bewerken en formatteren. De ntfs partitie kan dus verkleind worden, en er kan een bijkomende nieuwe partitie aangemaakt worden, die je dan als ext4 kan formatteren. Je kan dit allemaal met  "Disks" doen. Niet nodig om een live sessie op te starten, enz.

Overweeg of je die ntfs partitie nodig hebt: die partitie moet (en mag) enkel ntfs zijn als je er ook met Windows op moet.  Je hebt immers zelf gemerkt wat de beperkingen zijn van dergelijke partitie. Bovendien vereist Timeshift een ext4 of btrfs partitie.

Goese Duikertje:
Hi vanadium , even ter algemener info dat mogelijk anderen ook kan helpen.

Dat je zomaar even een kopie kunt maken op een Seagate externe HD m.b.v Timeshift....,is écht een groot probleem ! Althnas voor mij. Ik heb op verschillende manieren eerst maar getracht om die 2TB op te delen in stukken zodat ik er één zou kunnen formateren naar ext4 tbv Timeshift. Dat kon ik dus mooi vergeten. Ik denk dat het iets te maken heeft met beveiliging van Seagate. Ik had eerst speciaal de opstart-dvd van Xubuntu 20.04 gebruikt om zo middels Gparted aan de slag te gaan. Kort nadat hij begint sluit hij direct weer af. Er zou niet voldoende ruimte over zijn....???? Ondanks dat er meer dan 60 GB vrije ruimte open staat. Hierna eens met MiniTools gedaan, hetzlfde probleem. Je kunt dus niet de huidige partie-grootte "los"maken om te verkleinen. Ook niet zogenaamd "spliten"oid. Nou maar hopen dat het niet die schijf heeft gesloopt....! Uiteindelijk vond ik nog een losse usb-stick van 32 GB. Maar die was vFat / 32Fat. Dus eerst wat er nog op stond verwijderd en via Gparted geformateerd naar ext4. Dat ging goed. Toen terug naar Timeshift. Daar werd nu dan ook die usb-stick herkent als linux.En toen maar gewoon een compleet nieuwe snapshot laten maken naar deze usb-stick. Het hééft gewerkt, min of meer..! Hij deed over een partie-grootte van mijn 20.04 van ± 14 GB ongeveer 4 uur om die te maken. Toen ik eens ging kijken omdat het lampje op de usb-stick uit was, bleek dat Timeshift gewoon open stond maar met het draaiende wieltje alsof hij nog steeds bezig was. Opvallend was dat er geheel niets anders op het bureaublad-scherm nog aan te raken was. Niets deed het daar meer. Wel ging de muisaanwijzer van wieltje naar een aanwijzer als ik binnen het Timeshift-veld naar het kruisje of minnetje of plus ging,maar niets deed het meer. Na voor de zekerheid nog een half uur gewacht te hebben , heb ik de pc maar "hard"uitgezet. Vandaag bleek bij het opstarten dat er weer enkele orphanet inodes dwars lagen,maar die zijn dan nu weer gecleaned. Ook kon ik op de usb-stick de snapshot zien en benaderen. Maar om nu weer iets naar die stick te kopieren moet ik eerst via sudo thunar mijn rechten terug pakken. Maar goed, ik heb nu een extra back-up,maar éńvoudig is anders................!! Ter algemene leering!

vanadium:
Je ontkoppelt die Seagate partitie toch voor je probeert te verkleinen? Ook in een live sessie zal een externe partitie automatisch aangekoppeld worden. Eérst ontkoppelen vóór je kan verkleinen.

Goese Duikertje:
Yep, vanadium, uiteraard heb ik dat gedaan. Je krijgt anders niet eens de knoppen voor de bewerkingen actief. Dat maakte dus niets uit. Nadat je dus al helemaal in het aanpas-proces zit en het begint te werken....,dán pas komt de error over te weing ruimte etc. Hetgeen volslagen onzin is als je nog vele tientallen GB over hebt. Ik denk dat er toch iets van een beveiliging in Seagate zit.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie