Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)  (gelezen 3188 keer)

Offline ivo

  • Lid
[OPGELOST] 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Gepost op: 2009/10/25, 23:01:55 »
Hallo Samenwerkers!

Ik ben nu al de hele middag en avond bezig om te proberen geluid te krijgen uit mijn HP ProBook 4710s, zonder succes tot nu toe.
De history; 8.04 op deze laptop had wel geluid. Na upgrade naar 8.10 geen geluid meer. In de hoop dat het met de 9.04 goed zal komen vanmiddag de upgrade naar 9.04 uitgevoerd.

Ik ben o.a. hier al langs geweest;

http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/geluid-werkt-niet-(ubuntu-9-04)/
http://au.ubuntuforums.org/showthread.php?t=1104325
https://wiki.ubuntu.com/PulseAudio


en nog "86" andere sites die ik met google kon vinden voor mijn hardware

inaninck@LT9:~$ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: AD198x Analog [AD198x Analog]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 1: AD198x Digital [AD198x Digital]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: ATI HDMI [ATI HDMI]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

inaninck@LT9:~$ lspci -v (overtollige weggelaten)

01:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc R700 Audio Device [Radeon HD 4000 Series]
   Subsystem: ATI Technologies Inc R700 Audio Device [Radeon HD 4000 Series]
   Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 17
   Memory at d8410000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
   Capabilities: <access denied>
   Kernel driver in use: HDA Intel
   Kernel modules: snd-hda-intel

inaninck@LT9:~$ tail -2 /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
# http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/geluid-werkt-niet-(ubuntu-9-04)/
options snd-hda-intel model=auto

inaninck@LT9:~$ lsmod | grep snd
snd_hda_intel         435252  3
snd_pcm_oss            46336  0
snd_mixer_oss          22656  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                83076  2 snd_hda_intel,snd_pcm_oss
snd_seq_dummy          10756  0
snd_seq_oss            37760  0
snd_seq_midi           14336  0
snd_rawmidi            29696  1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event     15104  2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq                56880  6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer              29704  2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device         14988  5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd                    62756  15 snd_hda_intel,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore              15200  1 snd
snd_page_alloc         16904  2 snd_hda_intel,snd_pcm
inaninck@LT9:~$

Morgen ga ik met de kinderen en vrouw naar de Efteling. Ik zal een wens doen in de wensput van vrouw Holle.
En vragen of de Vliegende Fakir een toverdeuntje wil spelen, net als de Chinese Nachtegaal.
Maar ondertussen hoop ik toch stiekum dat ik ergens een oplossing hiervoor kan vinden.

« Laatst bewerkt op: 2009/10/31, 10:53:31 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/26, 09:54:39 »
Hallo Ivo, kun je ook nog de uitkomst posten van cat /proc/asound/card*/codec#* | grep -i codec ?
Ik zou al wel die regel in je alsa-base.conf uitcommenten (# ervoor).
En als je helemaal geen geluid hebt dan ligt het in ieder geval niet aan PulseAudio.
En ik zou het ook nog even proberen met de LiveCD van 9.04, heb je dan wel geluid?

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/26, 22:09:54 »
Hallo Ivo, kun je ook nog de uitkomst posten van cat /proc/asound/card*/codec#* | grep -i codec ?
Ik zou al wel die regel in je alsa-base.conf uitcommenten (# ervoor).
En als je helemaal geen geluid hebt dan ligt het in ieder geval niet aan PulseAudio.
En ik zou het ook nog even proberen met de LiveCD van 9.04, heb je dan wel geluid?

inaninck@LT9:~$ cat /proc/asound/card0/codec#0 | grep -i codec
Codec: Analog Devices AD1984A
codec#0
inaninck@LT9:~$ cat /proc/asound/card1/codec#0 | grep -i codec
Codec: ATI ATI R6xx HDMI

Ik kreeg (op de URL die ik in het commantaar heb gezet) juist de tip om die toe te voegen.
Die modprobe regel bedoel je toch? Waarom weer eruit?

Met de LiveCD 9.04 heb ik WEL geluid op de PHONE uitgang, NIET op de speakertjes van de laptop.

Dus nog even geprobeerd of ik (niet LiveCD maar van disk geboot) daar ook geluid heb over de PHONE uitgang, maar dat is niet het geval.

Conclusie, het geluid KAN werken, in ieder geval over de PHONE uitgang. Nu nog vanaf mijn eigen installatie maar dan over de speakertjes..........

[EDIT] Wanneer ik dat menu-programma start dat op de andere kant van de dual-boot start, dat komt het geluid direct over de speakertjes. Daarmee is volgens mij vastgesteld dat het geen hardware / bios probleem betreft.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 08:38:31 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/27, 15:15:41 »
inaninck@LT9:~$ cat /proc/asound/card0/codec#0 | grep -i codec
Codec: Analog Devices AD1984A
codec#0
inaninck@LT9:~$ cat /proc/asound/card1/codec#0 | grep -i codec
Codec: ATI ATI R6xx HDMI

Ik kreeg (op de URL die ik in het commantaar heb gezet) juist de tip om die toe te voegen.
Die modprobe regel bedoel je toch? Waarom weer eruit?
Omdat model=auto niets doet voor deze codec.
Probeer eens als je wilt onderstaande opties uit in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf:
options snd-hda-intel model=desktop #3-stack desktop (default)
options snd-hda-intel model=laptop #laptop with HP jack sensing
options snd-hda-intel model=mobile #mobile devices with HP jack sensing
options snd-hda-intel model=thinkpad #Lenovo Thinkpad X300

Offline Dave

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/27, 16:00:51 »
na een update wil het geluid wel eens uitgeschakeld worden. kHeb het al 2x voor gehad.
Maar mag aannemen dat je het eerst wel bij het "speakertje" gekeken hebt?

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/27, 20:20:14 »
na een update wil het geluid wel eens uitgeschakeld worden. kHeb het al 2x voor gehad.
Maar mag aannemen dat je het eerst wel bij het "speakertje" gekeken hebt?


Dave, uiteraard maar toch bedankt voor je meedenken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/27, 20:27:54 »

Die modprobe regel bedoel je toch? Waarom weer eruit?
Omdat model=auto niets doet voor deze codec.
Probeer eens als je wilt onderstaande opties uit in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf:
options snd-hda-intel model=desktop #3-stack desktop (default)
options snd-hda-intel model=laptop #laptop with HP jack sensing
options snd-hda-intel model=mobile #mobile devices with HP jack sensing
options snd-hda-intel model=thinkpad #Lenovo Thinkpad X300

Die 4 regels laten geen geluid horen, noch uit de PHONE uitgang, noch uit de speakertjes.
Uiteraard geprobeerd na een reboot. Kan die modprobe ook zonder reboot? Ik meen me uit een verleden te herinneren dat 'modprobe -a' na het compileren en installeren van een nieuwe kernel uitgevoerd moest worden.
Ik zie alleen de -a niet meer in de man-page, of ik vergis me in het geheel. Verder niet zo belangrijk, ik heb liever dat het geluid het doet.




« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 20:31:55 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/28, 09:43:13 »
Ivo, heb je alle 4 de regels er in gezet of heb je ze één voor één geprobeerd? Je kan ze het beste één voor één uitproberen.
En modprobe -a heb je niet nodig, de benodigde kernel modules zijn al geladen. Bovendien is -a een standaard optie, die hoef je niet meer extra op te geven. Wat je wel kan proberen ipv. een reboot is het commando alsa force-reload. Dan worden alle kernelmodules die met geluid te maken hebben opnieuw geladen en wordt als ik het goed heb je /etc/modprobe.d/alsa-base.conf ook opnieuw gelezen.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 09:45:22 door AutoStatic »

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/29, 12:31:38 »
Hallo AutoStatic,

Sorry voor mijn late reactie. Ben druk bezig geweest om mijn desktop PC weer aan de gang te krijgen.

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/geen-desktop-na-upgrade-gt-9-04/


Ik heb alle 4 de regels erin gezet, weet ik veel  :| . Ik zal vanavond ze apart proberen.
Ik laat het resultaat hier weten.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?) - Probeer Karmic Koala
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/29, 14:02:17 »
Hallo AutoStatic,

Sorry voor mijn late reactie. Ben druk bezig geweest om mijn desktop PC weer aan de gang te krijgen.

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/geen-desktop-na-upgrade-gt-9-04/


Ik heb alle 4 de regels erin gezet, weet ik veel  :| . Ik zal vanavond ze apart proberen.
Ik laat het resultaat hier weten.

Geen geluid is bij mij opgelost na installatie 9.10 (Karmic Koala) Hoi, ik heb ook op een aopen mini-pc zitten te tobben met geluid sinds 8.04. Nu, met de installatie van 9.10 is het geluidprobleem opgelost. Het is het proberen waard om even te zien of het in jouw geval ook de problemen oplost.

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?) - Probeer Karmic Koala
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/29, 15:02:34 »

Geen geluid is bij mij opgelost na installatie 9.10 (Karmic Koala) Hoi, ik heb ook op een aopen mini-pc zitten te tobben met geluid sinds 8.04. Nu, met de installatie van 9.10 is het geluidprobleem opgelost. Het is het proberen waard om even te zien of het in jouw geval ook de problemen oplost.

OK, dan is er nog hoop. En nou maar op de release wachten. Zonet was ie er nog niet.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/29, 22:22:03 »
Ivo, heb je alle 4 de regels er in gezet of heb je ze één voor één geprobeerd? Je kan ze het beste één voor één uitproberen.
En modprobe -a heb je niet nodig, de benodigde kernel modules zijn al geladen. Bovendien is -a een standaard optie, die hoef je niet meer extra op te geven. Wat je wel kan proberen ipv. een reboot is het commando alsa force-reload. Dan worden alle kernelmodules die met geluid te maken hebben opnieuw geladen en wordt als ik het goed heb je /etc/modprobe.d/alsa-base.conf ook opnieuw gelezen.

Hoi AutoStatic, wordt morgen. Ben net terug van onverwacht etentje.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/30, 20:57:46 »

options snd-hda-intel model=desktop #3-stack desktop (default)
options snd-hda-intel model=laptop #laptop with HP jack sensing
options snd-hda-intel model=mobile #mobile devices with HP jack sensing
options snd-hda-intel model=thinkpad #Lenovo Thinkpad X300

Helaas, geen van de 4 doet het na een alsa force-reload of een reboot.
Ik heb alle geluisbronnen geprobeerd onder system/preferences/sound. Dus de autodetect, ALSA, OSS, Pulse.
Die komen wel met een windowtje met een stressbalkje en een OK knop. De ESD geeft een error wanneer ik die test.
Misschien dit weekend maar even de 9.10 eroverheen rossen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: 9.04 geen geluid (zoveelste geval?)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/31, 10:52:59 »
Eigenlijk is het niet opgelost op de 9.04.
Echter heb ik zonet de Karma Kameleon geinstalleerd en het geluid doet het out of the box.

Bedankt voor jullie meedenken!!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.