Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?  (gelezen 6571 keer)

Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Gepost op: 2007/10/01, 19:51:53 »
Dag iedereen,


ik kom nog maar eens raad vragen aan de vriendelijke mensen van het forum.

Ik wil deze maand mijn Windows van mijn computer gooien. Ik ben daarstraks aan 't rommelen geweest op mijn computer om zo veel mogelijk dingen eraf te gooien die er niet op moeten blijven. Deze maand ga ik kijken voor een externe harde schijf en daar alles van mijn computer opzetten en van de laptop van mijn vriend.

Nu wou ik een en ander weggooien en dat lukt niet. Voor een paar bepaalde mappen staat er een oranjerood vakje met daarop een wit hangslotje. De mappen die daarin zitten, kan ik niet weggooien, documenten daarin dan weer wel.
Dus je hebt map met een slotje erbij, in die map zitten nog mappen en daarin zitten documenten. De documenten kan ik wel weggooien, maar niet de  mapjes en ook niet de map met het slotje.
Onder die lijst met mappen staan ook nog documenten, die kan ik ook niet verwijderen.

Weet iemand hoe dat opgelost kan worden? Het zijn allemaal documenten die vroeger op het D-gedeelte van mijn harde schijf stonden. Die harde schijf is eens vervangen. Alles wat er daarna nog op stond, heeft mijn broer dan eens op zijn externe harde schijf gezet omdat toen Ubuntu terug geïnstalleerd moest worden. Als dat klaar was heeft hij alles terug op mijn computer gezet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want er mag veel weg dat nu toch maar plaats staat in te nemen en zoveel dingen maken het alleen maar onoverzichtelijk voor mij.

Groetjes en alvast heel erg bedankt aan iedereen die kan en wil helpen,

Els

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/01, 19:59:51 »
Kijk eens onder bij de map onder 'Eigenschappen', tab Rechten:
- wie de eigenaar is
- hoe de rechten staan van de eigenaar, groep, en overige
Als deze niet goed staan, probeer deze dan te wijzigen.

Eventueel nautilus opstarten via: 'sudo nautilus', dan mag je veel meer, o.a. wijzigen van de 'eigenaar'.

Offline joop13

  • Lid
Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/01, 20:00:00 »
Met gksudo nautilus in de terminal krijg je, na invulling van je wachtwoord, rootrechten in nautilus en dus ook de mogelijkheid om gelockte bestanden te verwijderen.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/01, 20:10:21 »
Of in de terminal met het commando
sudo rm -r

Offline siegi

  • Lid
Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/01, 20:14:00 »
Citaat van: frekeg
Of in de terminal met het commando
sudo rm -r
Redelijk trikkie commando want sudo rm -r / gaat bv alles verwijderen. Dit ga je natuurlijk niet bewust doen maar bv sudo rm -r / media/backup/mapje soms wel. let op de spatie. Het probleem is dat linux dit aanneemt als sudo rm -r /
PROBEER DIT NIET THUIS AL JE BESTANDEN ZIJN VERWIJDERD.

Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/01, 20:16:50 »
Ik heb op zo 'n map geklikt bij "Eigenschappen" op "rechter". Er staat bij rechten: geen. Maar ik kan dat precies zelf nog veranderen. Wat kan ik het best aanduiden? Ik ga niet graag commando 's doen waarmee ik misschien nog meer kwijt ben.

Offline siegi

  • Lid
Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/01, 20:19:08 »
Waar bevinden zich de bestanden eigenlijk juist die je wil verwijderen?

Het commando gksudo nautilus is trouwens een handig hulpmiddel voor beginnende gebruikers, maar normaal gezien moet je rechten hebben naar alle bestanden waar je wil aanzitten.  Je hebt niet direct rechten naar systeembestanden.

Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/02, 07:32:12 »
Dag Siegi,

Wat ik wil verwijderen, zit gewoon in mijn map els en dan elsD (dat is wat mijn broer van mijn D-schijf heeft gehaald). Daar zitten mappen in met zo 'n slotje. Ik ga eens proberen iets te veranderen aan die rechten en zien of het dan lukt.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Els

Hoe mappen en documenten verwijderen met slotje erbij?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/02, 08:09:56 »
Dag iedereen,


hier ben ik weer. Ik heb de rechten zelf kunnen veranderen, het slotje ging weg en ik heb héél hard gerommeld in mijn computer. Er is toch een pak weg en het is veel overzichtelijker geworden. Verschillende dingen stonden er meerdere keren op waardoor het een doolhof geworden was.

Deze maand zal ik een externe harde schijf kopen waar ik alles van mijn computer en van Werner zijn laptop op ga zetten. Als ik dan een officiële cd-rom heb van de nieuwe Gutsy gibbon kan ik eindelijk mijn Windows er eens af gooien.

Bedankt voor de hulp allemaal, ik had geen idee van rechten en dat je die kon veranderen.

Groetjes,

Els