Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost)Mounten van interne HD's en partities  (gelezen 1310 keer)

(Opgelost)Mounten van interne HD's en partities
« Gepost op: 2012/06/01, 11:47:57 »
In 12.04 worden die niet automatisch gekoppeld,ik moet dat iedere keer als ik Ubuntu opstart.Nou had je in 10.04 de mountmanager,waar ik het automatisch mee voor elkaar kreeg.Maar hoe doe je dat in 12.04,want een mountmanager is er niet meer,althans niet onder deze naam..
« Laatst bewerkt op: 2012/06/02, 12:09:45 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline axelv

  • Lid
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/01, 12:33:54 »
Bedoel je Pysdm?

Installatie:
sudo apt-get install pysdm
Gebruik:
gksudo pysdm
Of probeer handmatig de partities toe te voegen in /etc/fstab. Is niet zo moeilijk... En betrouwbaarder dan eender ander GUI programma  ^-^

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/01, 12:35:36 »
Waarschijnlijk is dat mountmanager (ik ken het verder niet) een grafische frontend voor fstab. Je kan dus ook direct zelf het fstab-bestand bewerken. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab?highlight=%28fstab%29

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/01, 15:24:20 »
PYSDM zou ik niet gebruiken, aangezien die geen ondersteuning heeft voor UUID's.
Heb je meer dan 1 schijf in je computer, dan kan dat voor problemen zorgen.

Het beste is om het even handmatig te doen, zo heel moeilijk is dat niet.
Uitleg staat hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/01, 15:29:19 »
Tja,in etc/fstabd staat helemaal niks!(nee geen tikfout,is echt fstabd genoemd!)
blkid doet ook helemaal niks in de terminal.Dus ik vraag me af of dit artikel ook wel geld voor 12.04?

Even terzijde,als ik de terminal gebruik krijg ik altijd errormessage dat de map /var/lib/samba/usershares niet bestaat.Kan dat ook hier mee te maken hebben??
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 15:36:38 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/01, 15:32:45 »
Ik zie in dat artikel nergens iets staan over fstabd. Het bestand heet /etc/fstab

Over blkid heb je gelijk, dat commando moet met sudo uitgevoerd worden dus ik zal de wiki aanpassen.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/01, 15:37:14 »
Dacht ik ook,maar ook dan doet hij niks...Ik kan alleen een fstab.d vinden,geen andere fstab map...
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 15:41:00 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/01, 15:47:37 »
Het is ook geen map, maar een bestand.
Tik maar eens in de terminal in:
cat /etc/fstab

Dan zie je de inhoud.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/01, 15:59:05 »
Bestand of map bestaat niet!Ook met sudo er voor...

Even verder gekeken dan mijn neus lang was,en ik kan fstab als bestand wel vinden via sudo nautilus.Waarom ging dat dan niet via de terminal???
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 16:08:58 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/01, 16:02:09 »
Dan gaat er toch wel iets behoorlijk mis op je systeem en is het heel bijzonder dat hij zelfs opstart zonder foutmeldingen.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/01, 16:11:17 »
Nee,kijk maar hier boven,kon hem wel met nautilus vinden...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/01, 16:13:38 »
Maar blkid doet het toch echt niet,en dat heb ik wel nodig voor de namen..Kan wel een bestand blkid.config vinden,maar dat zal niet hetzelfde zijn,staat geen informatie in..
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 16:17:19 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/01, 16:24:46 »
Ik begrijp het echt niet. Als voorbeeld hier de uitvoer van een virtuele machine hier:
johan@vm1:~$ sudo blkid
[sudo] password for johan:
/dev/vda1: UUID="5cb2e4dc-5afc-4a44-8ee1-3e9bad8bad0d" TYPE="ext4"
/dev/vda5: UUID="5eb7347b-cbdb-4025-9196-11e4dc5f8396" TYPE="swap"
Als het commando blkid bij jou niet bestaat of geen resultaten geeft, dan is het heel vreemd dat je machine het überhaupt doet. Het is namelijk vrij essentieel voor het normaal functioneren van je systeem...

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/01, 16:57:31 »
Tja eeh,alles werkt hier gewoon.. =D Hij vraagt niet eens om een wachtwoord,hij doet gewoon helemaal niks!
Kijk maar....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/01, 17:09:18 »
Verrek,dan doet hij het wel met een nieuw  terminalvenster! :o
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 17:14:24 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/01, 17:23:34 »
Ah ik zie het al. Als je Nautilus (of een willekeurig ander grafisch programma) uitvoert vanuit de terminal blijft dat terminalvenster 'bezet' totdat je Nautilus weer afsluit. Je kan dan wel typen in die terminal maar wat je typt wordt dan niet uitgevoerd. Dat verklaart het verschil.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/01, 18:36:42 »
Aha,dat wist ik niet,even onthouden in het vervolg... :)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/01, 18:41:41 »
Het is ook wel handig om de terminalcommando's letterlijk over te nemen.
"cat/etc/fstab" bestaat niet, maar "cat /etc/fstab" wel. Let op de spatie...
Verder moet je Nautilus nooit met sudo uitvoeren. Dat is een recept voor vreemde problemen.
Als je echt nautilus met rootrechten nodig hebt, voer het dan uit met gksudo nautilus.
Het verschil lijkt niet zo groot te zijn tussen die 2 commando's, alleen loop je een groot risico bij het eerste commando dat de configuratiebestanden van nautilus in jouw eigen home map van root worden. Gevolg: nautilus doet het niet meer.
Hetzelfde geldt voor alle andere grafische programma's: mocht het echt nodig zijn dat die met rootrechten draaien, voer ze dan uit met gksudo en niet sudo.

En dan nog een laatste tip: terminaluitvoer kan je het beste op het forum plaatsen door de tekst te kopiëren en plakken.
Dat is een stuk beter leesbaar voor de rest van de forumbezoekers, vindbaar door Google, enz.
Plaats de tekst dan zo:

[code]
hier je tekst
[/code]


Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/01, 20:10:47 »
Het is ook wel handig om de terminalcommando's letterlijk over te nemen.
"cat/etc/fstab" bestaat niet, maar "cat /etc/fstab" wel. Let op de spatie...
Verder moet je Nautilus nooit met sudo uitvoeren. Dat is een recept voor vreemde problemen.
Als je echt nautilus met rootrechten nodig hebt, voer het dan uit met gksudo nautilus.
Het verschil lijkt niet zo groot te zijn tussen die 2 commando's, alleen loop je een groot risico bij het eerste commando dat de configuratiebestanden van nautilus in jouw eigen home map van root worden. Gevolg: nautilus doet het niet meer.
Hetzelfde geldt voor alle andere grafische programma's: mocht het echt nodig zijn dat die met rootrechten draaien, voer ze dan uit met gksudo en niet sudo.

En dan nog een laatste tip: terminaluitvoer kan je het beste op het forum plaatsen door de tekst te kopiëren en plakken.
Dat is een stuk beter leesbaar voor de rest van de forumbezoekers, vindbaar door Google, enz.
Plaats de tekst dan zo:

[code]
hier je tekst
[/code]


[offtopic]
En ik wist dan weer niet dat je bb-code in je bericht kon uitschakelen, handig :P
[/offtopic]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/01, 20:31:43 »
Zie hier voor meer codes: http://wiki.simplemachines.org/smf/Alphabetical_list_of_all_bulletin_board_codes
Al hebben we hier een aantal uitgeschakeld vanwege veiligheid (denk aan HTML-codes) en omdat ze alleen vervelend zijn (marquee bijv.)

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/02, 00:18:16 »
Het is ook wel handig om de terminalcommando's letterlijk over te nemen.
"cat/etc/fstab" bestaat niet, maar "cat /etc/fstab" wel. Let op de spatie...
Verder moet je Nautilus nooit met sudo uitvoeren. Dat is een recept voor vreemde problemen.
Als je echt nautilus met rootrechten nodig hebt, voer het dan uit met gksudo nautilus.
Het verschil lijkt niet zo groot te zijn tussen die 2 commando's, alleen loop je een groot risico bij het eerste commando dat de configuratiebestanden van nautilus in jouw eigen home map van root worden. Gevolg: nautilus doet het niet meer.
Hetzelfde geldt voor alle andere grafische programma's: mocht het echt nodig zijn dat die met rootrechten draaien, voer ze dan uit met gksudo en niet sudo.

En dan nog een laatste tip: terminaluitvoer kan je het beste op het forum plaatsen door de tekst te kopiëren en plakken.
Dat is een stuk beter leesbaar voor de rest van de forumbezoekers, vindbaar door Google, enz.
Plaats de tekst dan zo:

[code]
hier je tekst
[/code]

Het was een klikbaar plaatje,dus even klikken en je ziet het veel groter en is makkelijker voor mij dan al die tekst te kopiereen op een speciale manier.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/02, 00:24:18 »
Citaat van: Johan
Het is ook wel handig om de terminalcommando's letterlijk over te nemen.
"cat/etc/fstab" bestaat niet, maar "cat /etc/fstab" wel. Let op de spatie...

Dat zeg ik dus.
En dit is nou precies de reden waarom Ubuntu nog steeds niet helemaal klaar is voor het grote publiek!Al dat gedoe in de terminal schrikt de meeste mensen nog steeds af,zelfs ik vind dit heel vervelend.Waarom kan Ubuntu nou niet al mijn HD's en partities niet meteen koppelen bij installeren,net zo als windows doet??Waarom moet je dat dus weer zo omstandig met de terminal doen??Het is net als of Ubuntu zich wil af schermen van mogelijk gevaar als of het een kluizenaar is.Je wilt toch werken met die HD's en partities die dan toevallig niet op dezelfde HD staan als waar op Ubuntu staat?

Overigens heb ik die fstab toch ook gevonden zonder direkt in de terminal,gewoon via nautilus toen ik hoorde dat het een bestand was en geen map.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/02, 00:26:45 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/02, 00:30:01 »
Ja sorry dat ik geergerd over kom,maar ondanks al dit alles snap ik nog steeds niet hoe ik nou die schijven bij opstarten meteen gekoppeld kan krijgen.Ook niet na bestudering van de handleiding op het internet...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/02, 00:49:51 »
Het was een klikbaar plaatje,dus even klikken en je ziet het veel groter en is makkelijker voor mij dan al die tekst te kopiereen op een speciale manier.

En hoe denk je dat wij jouw tekst kunnen kopiëren en plakken zodat je de goede commando's in kan voeren?
Overtikken van het plaatje heb ik echt geen zin in, en bovendien zie je dat plaatje niet als je een antwoord geeft.
Verder kunnen Google en de ingebouwde zoekfunctie van het forum de tekst op het plaatje niet lezen en zijn plaatjes al gauw 100 KB, terwijl als je het als tekst plakt nog geen 10 KB groot is. Kortom: het is voor iedereen makkelijker als je het gewoon als tekst plaatst.
Hoeveel moeite is het nou om de tekst te selecteren, met de rechtermuisknop te klikken en kiezen voor kopiëren?
Hier op het forum kan je de geplakte tekst selecteren en op het -knopje drukken. Dan voegt hij zelf de code-tagjes toe.

Dus doe aub iedereen een plezier en plaats het gewoon als tekst. Alvast bedankt :)

De reden dat ik het persoonlijk via de terminal doe is dat dat veel makkelijker uit te leggen is, en in dit geval werkt het in iedere versie van Ubuntu, Kubuntu, Lubuntu, en ga zo maar door. Hetzelfde zou ook gelden voor Debian en Arch Linux en nog een aantal andere distro's.
Om het duidelijk uit te kunnen leggen zou ik 3 kantjes tekst nodig hebben, met klik hier, dan daarop, nu dit venster, enz.

Re: Mounten van interne HD's en partities
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/02, 10:53:11 »
Tja,dat beantwoord mijn these,dat Ubuntu nog niet voor het grote publiek is!Windows werd ook pas iets voor de grote massa toen er niet met dos gewerkt hoefde te worden...En dat werkte in alle versies van windows...Nou ben ik hier helemaal niet bezig om windows op te hemelen,integendeel,Ubuntu werkt prachtig verder,maar dit staat me en vele anderen nog steeds tegen even  als toen met dos in windows.. Maar dat schijnen de diehard computergebruikers hier niet te begrijpen...Want die zijn in het verleden natuurlijk ook op gegroeid met een dosvenster en commando's in tikken..

Maar goed,ik zal in het vervolg wel die code gebruiken...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.