Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Accountwachtwoord vergeten  (gelezen 1661 keer)

Buzzer

  • Gast
Accountwachtwoord vergeten
« Gepost op: 2008/08/10, 15:48:06 »
Hey mensen,

Een tijdje geleden had ik Ubuntu 8.04 naast mijn XP gezet, omdat ik al heel lang een migratie van plan ben. Nu ik vakantie heb ga ik aan die migratie beginnen, en het eerste probleem kom ik al tegen terwijl ik nog geeneens in mijn account zit. Het wachtwoord waarvan ik dacht dat ik het had ingesteld voor Ubuntu, blijkt namelijk niet het wachtwoord te zijn wat ik daadwerkelijk had ingesteld. Ik heb al een hele lijst met mogelijke alternatieven/varianten geprobeerd, maar het lijkt erop dat ik hem kwijt ben. De allereerste keer dat ik een wachtwoord vergeten ben, en helaas ook nog eens ergens waar je niet even snel een mailtje als reminder kunt aanvragen, zoals op de meeste fora ed.

Dus nu mijn vraag; is er een manier om zonder een reinstall mijn wachtwoord te recoveren/resetten, of tenminste een hele nieuwe account aan te maken (ik had met de oude toch nog niet veel gedaan, dus dat al mijn instellingen ed verloren gaan vind ik niet erg)? Ik hoop het heel erg, want ik zou het niet leuk vinden als ik dezelfde versie nog een keer zou moeten installeren.

Mvg, Buzzer

Buzzer

  • Gast
Accountwachtwoord vergeten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/10, 16:17:17 »
Geweldig, ik denk dat het daarmee helemaal gaat lukken. Wel even twee kleine vraagjes, want ik wil zeker weten dat ik het goed doe:
- Is er ook een terminalcommando om een lijst met gebruikersnamen te laten zien? Ik weet namelijk ook niet meer helemaal zeker of ik mijn naam met kleine of hoofdletter heb gespeld, dus het zo fijn zijn als ik dat even na kan kijken.
- In die handleiding staat dat ik het nieuwe wachtwoord twee keer moet intikken, en dan op enter moet drukken. Moet ik dat letterlijk doen, of, zoals mij logischer lijkt, mijn wachtwoord intikken en op enter drukken en dat dan twee keer doen?

Buzzer

  • Gast
Accountwachtwoord vergeten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/10, 16:47:43 »
Het resetten van het wachtwoord is prima gegaan, ik kan er nu weer in. Nu is er echter ineens een ander probleem: de hele desktop is verdwenen. Alle sidebars staan er nog, alle programma's doen het nog (ik typ dit nu vanaf Firefox in Ubuntu), alleen waar normaal gesproken de achtergrond + icoontjes staan, is het nu gewoon alleen maar zwart, het ziet er erg raar uit. Wat kan ik hier tegen doen?

Offline Dave

  • Lid
Accountwachtwoord vergeten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/10, 19:06:22 »
rechtsklikken en de achtergrond terug zetten.
misschien is de map verplaatst ofzo waar je achtergrond in stond.

Buzzer

  • Gast
Accountwachtwoord vergeten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/10, 19:31:41 »
Ik kan alleen helemaal niets doen in dat zwarte stuk, dus ook niet rechtsklikken. Het lijkt me ook niet dat het alleen de achtergrond is, want de icoontjes staan er ook niet meer.

Accountwachtwoord vergeten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/10, 20:07:58 »
Misschien ineens de grote middelen inzetten: nautilus en ubuntu-desktop opnieuw installeren (nautilous is verantwoordelijk voor het tekenen van de achtergrond en de icoontjes) Probeer misschien eerst met alleen nautilus en als dat niet voldoende is, ook ubuntu-desktop.
Start op in recovery-mode, kies voor "drop to root shell",  en doe daar: apt-get install nautilus
Daarna reboot now.
Als het nog niet beter is, weer opstarten in recovery-mode en daar doen: apt-get install ubuntu-desktop.

Als dat allemaal niet helpt, is het misschien een driver-probleem van de grafische kaart...
Je kan ook, in recovery-mode, terechtkomen op dat menuutje waarin je voor "rrot-shell" koos, ook kiezen voor "try to fix X-server".
Anders doe je dat misschien maar allereerst.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Buzzer

  • Gast
Accountwachtwoord vergeten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/11, 08:07:17 »
Heel erg bedankt, het lag aan X-server, na xfix werkte het weer normaal :)