Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10  (gelezen 1737 keer)

Offline plek

  • Lid
geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10
« Gepost op: 2010/01/14, 10:34:12 »
Al ruim 7 jaar heb ik als moederbord EPoX 4BEA - met volgens mij een on-board geluidskaart - en de Terratec DMX 6fire 24/96 als geluidskaart. Onder Ubuntu 7.10, 8.04 en 9.04 heeft dat altijd prima gewerkt, zonder extra acties of aanpassingen.
Enkele dagen geleden Ubuntu 9.10 schoon geinstalleerd, en sindsdien heb ik geen geluid meer.

Zoekende op dit forum heb ik gezien dat het volgende misschien van belang is.

1. In de terminal de opdracht 'aplay -l' geeft:
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: DMX6Fire [TerraTec DMX6Fire], apparaat 0: ICE1712 multi [ICE1712 multi]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

2. In de terminal de opdracht 'lspci -v' geeft:
02:03.0 Multimedia audio controller: VIA Technologies Inc. ICE1712 [Envy24] PCI Multi-Channel I/O Controller (rev 02)
Subsystem: TERRATEC Electronic GmbH Device 1138
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 5
I/O ports at 9400 [size=32]
I/O ports at 9800 [size=16]
I/O ports at 9c00 [size=16]
I/O ports at a000 [size=64]
Capabilities: <access denied>
Kernel driver in use: ICE1712
Kernel modules: snd-ice1712

3. Ik heb maar één plek gevonden waar je iets met geluid kan doen, via Systeem->Voorkeuren->Geluid.
In het tabblad Hardware staat alleen dit als device: ICE1712 [Envy24] PCI Multi-Channel I/O Controller (met 1 output en 1 input, profile Digital Stereo IEC 958).
Bij de tabbladen Invoer en Uitvoer staat alleen als device: ICE1712 [Envy24] PCI Multi-Channel I/O Controller Digital Stereo IEC 958.

Ik las ergens dat het in de BIOS uitschakelen van de on-board geluidskaart het probleem zou kunnen verhelpen, maar ik weet niet waar dat in de BIOS zou moeten.
Verder herinner ik me dat in de vorige Ubuntu-versies die ik had, geluid altijd iets met Alsa te maken had. Uit Synaptic blijkt dat de pakketten alsa-base en alsa-utils zijn geinstalleerd.

Heeft iemand misschien tips om de Terratec aan de praat te krijgen?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties.
Groet, Peter

Offline cornelius

  • Lid
Re: geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 14:46:26 »
Citaat van: Hanssun op 2009/10/30, 13:32:09
hier doet het geluid het perfect maar je kan dit proberen


ALT+F2

en dan uitvoeren:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

en toevoegen:

options snd-hda-intel probe_mask=1

en opslaan

en dan opnieuw opstarten.

Offline plek

  • Lid
Re: geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/14, 20:11:58 »
Cornelius, dank voor je reactie. Ik heb gedaan wat je hebt beschreven, maar het heeft niet geholpen.

Nog steeds geen geluid dus.

Gr, Peter

Offline plek

  • Lid
Re: geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/28, 12:40:24 »
Nog een aanvulling: de geluidskaart doet het onder Ubuntu 9.10 niet alleen vanaf de harde schijf niet, maar ook niet vanaf de live-cd.
Is de kaart dan misschien kapot? Nee, want om dat te testen heb ik gisteren Ubuntu 9.04 vanaf de live-cd gedraaid. Perfect geluid.

Wat ik niet begrijp is dat de geluidskaart het onder 9.10 noch vanaf de live-cd noch vanaf harde schijf doet, terwijl de commando's 'aplay -l' en 'lspci -v' wel degelijk de aanwezigheid (herkenning?) van de geluidskaart aantonen (zie mijn originele post).

Iemand nog suggesties? Alvast bedankt!

Gr, Peter

Re: geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/28, 12:46:30 »
Klopt het dat de terratec alleen optische digitale uitgang heeft? Het zou tevens prettig zijn als je screenshots kunt maken van Geluidsvoorkeuren, van de tabbladen Hardware en Uitvoer met  op het tabblad Hardware de keuzelijst Profiel uitgeklapt en op de pagina Uitvoer de keuzelijst Connector (indien aanwezig) uitgeklapt. Dit kun je doen via Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Schermafdruk maken.

Offline plek

  • Lid
Re: geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/07, 13:34:54 »
@Cumulus007 Dank voor je reactie.

1.
Citaat
Klopt het dat de terratec alleen optische digitale uitgang heeft?
Er kan van alles in en uit: line/tape, coaxiaal, digitaal, midi. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "alleen".

2. De screenshots zijn gelukt, maar hoe krijg ik die hier in mijn antwoord (want dat lukt me niet via knippen/plakken of Voeg afbeelding toe)?

Groet, Peter
« Laatst bewerkt op: 2010/03/07, 13:44:59 door plek »

Re: geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/07, 13:50:28 »
De screenshots moet je uploaden naar bijvoorbeeld imageshack.us en dan hier de URL naar de geüploade afbeelding posten.

Offline plek

  • Lid
Re: geluidskaart DMX 6fire 24/96 aan de praat krijgen in 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/11, 19:43:41 »
@Cumulus007, dank voor je reactie.

Ik heb nog nooit wat ge-upload. Met beschrijven van de tabbladen kom ik een heel eind denk ik.

1. Venster Geluidsvoorkeuren - tabblad Hardware
In het tabblad is een wit vlak waarboven "choose a device to configure" staat. Dit vlak is echter helemaal leeg, dus er valt niets te kiezen. Ik zie ook niets van een uit te klappen keuzelijst Profiel.

2. Venster Geluidsvoorkeuren - tabblad Uitvoer
In het tabblad is een wit vlak waarboven "choose a device for sound output" staat. In dit vlak komt één apparaat voor: dummy output, stereo. Ik zie ook niets van een uit te klappen keuzelijst Connector.

De dmx-geluidskaart komt hier dus helemaal niet voor (wat misschien niet zo gek is, omdat de kaart het ook niet vanaf de live-cd doet).

Heb jij, of iemand anders, nog suggesties?
Of is het een goed idee de benodigde bestanden/drivers vanaf de Ubuntu 9.04-cd te installeren?

Alvast dank voor antwoorden.
Groet, Peter