Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet meer opstarten na stroomstoring  (gelezen 3880 keer)

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Niet meer opstarten na stroomstoring
« Gepost op: 2012/04/09, 13:55:19 »
Hallo,

Na een stroomstoring wil Ubuntu niet meer booten, de andere 2 OS-sen op mijn computer Win en Debian wél.
Ubuntu staat op een SSD schijf.
Ik krijg in een zwart scherm de melding "Busybox" met wat gegevens en "Initramfs"
Als ik daar "ls" typ laat hij wel de mappen zien.
Ook kan ik de SSD via Debian zien en benaderen.

Hoe krijg ik, liefst zonder herinstallatie, Ubuntu weer aan de praat ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/09, 14:06:05 »
Misschien dit:
Opstarten vanaf de ubuntu livecd en fsck uitvoeren.

fsck via gparted.

Start de livecd van ubuntu.
Start gparted.
kies de harde schijf.(rechtsboven).
Met muis op partitie gaan staan, dan rechtertoets, dan check kiezen(dit is fsck).
Doe dit voor elke partitie, behalve swap en ntfs.
Doe dit voor elke harde schijf.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/09, 14:17:47 »
@jan11000: ook geen FSCK voor vFATxx!! dus NIET voor vFAT, FAT16 en FAT32; misschien beter even wijziging in het laatste antwoord van je. Ja, echt, die formatteringen bestaan nog steeds! zij het zelden meer op desktop- of laptop-HDD's.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/09, 15:47:42 »
Aangezien je ook Debian hebt, is het heel gemakkelijk: controleer de schijf vanuit debian.
- Je moet de partitienaam van je SSD te weten komen: "blkid" of "fdisk -l" (als beheerder)
- Je partitie mag niet aangekoppeld zijn: indien dat wel het geval is: "umount /dev/???" (waarbij de vraagtekens staan voor de partitienaam)
- Dan schijfcontrole: "fsck /dev/???"

Lukt het hierna nog niet, dan kan de partitie dermate beschadigd zijn dat je zal moeten herformatteren/herinstalleren.

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/09, 16:33:29 »
Ik ben nu via de live cd.
Maarreh....kan ik daar ook ergens voor de klassieke layout kiezen, ik heb nu geen enkel idee waar ik een commandline schermpje kan vinden, laat staan gparted.....

Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/09, 16:50:44 »
Ik ben nu via de live cd.
Maarreh....kan ik daar ook ergens voor de klassieke layout kiezen, ik heb nu geen enkel idee waar ik een commandline schermpje kan vinden, laat staan gparted.....

Je opent de Dash (Ubuntu-menu, ook te openen door op de Windows-toets te drukken) en je typt in het zoekvak: gparted. Hetzelfde voor terminalvenster, dat je ook kunt openen met Ctrl+Alt+T.

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/09, 17:07:36 »
Pfffff....ik kan echt helemaal niets met die moderne lay-out....dat met die Windows toets werkte overigens niet.

Maarrr,,,,probleem gefikst na Ctrl+Alt+T. met sudo gparted via de live cd.

Dank aan iedereen !

Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/09, 18:50:58 »
Pfffff....ik kan echt helemaal niets met die moderne lay-out....dat met die Windows toets werkte overigens niet.

Maarrr,,,,probleem gefikst na Ctrl+Alt+T. met sudo gparted via de live cd.

Dank aan iedereen !
Wen er maar aan, terugkeren naar Windows is ook geen optie meer met de nieuwe 8 :P

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/09, 19:39:04 »
Ik wil helemaal niet wennen en hoop dan ook dat ze bij Debian eindelijk de drivers voor mijn ESI Juli@ geluidskaart in orde maken, de kaart werkt al meer dan 2 jaar perfect in Ubuntu.
Voor mij is Debian zonder toeters, bellen en gehypte vormgeving prima maar als muziekliefhebber kan ik niet zonder de spdif uitgang.

Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/09, 22:15:41 »
Je zou eens kunnen kijken naar een andere werkomgeving, zoals bijv. Xfce, GNOME Fallback of E17 :) Dan kun je gewoon bij Ubuntu blijven die voor jou werkt, alleen dan met een omgeving die jou beter past :)

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/23, 12:06:10 »
Hehehe,

Ik heb mijn geluidskaart helemaal werkend onder Debian !!
Vaarwel Ubuntu met al die toeters, bellen (en misschien daarom wel de vele kleine foutjes en haperingetjes) en klote bureablad :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/23, 12:32:56 »
Nou, fijn voor je dan. Overigens heb je ook binnen de Ubuntufamilie varianten zonder toeters en bellen, zoals Xubuntu (mijn favoriet) en Lubuntu.

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/23, 12:58:22 »
Ik weet dat het vloeken in de Ubuntu kerk is, maar mijn indruk van Ubuntu is toch dat er te overhaast veranderingen in doorgevoerd worden met daarom vele kleine foutjes en haperingen.
Debian is behoorlijk behoudend als het om aanpassingen gaat maar dat maakt het super stabiel.
Mijn eerste echte kennismaking met Linux was in 2007 met Ubuntu maar ook toen al vond ik dat er na updates kleine foutjes inslopen, ik kreeg er Windows 98 associaties mee.
Toen Debian maar eens geprobeerd en eigenlijk altijd blijven gebruiken totdat ik de digitale spdif uitgang van mijn geluidskaart wilde gaan benutten.
Die kreeg ik niet werkend in Debian maar werkte met enkele muisklikken wel in Ubuntu.
Ik ben een muziekliefhebber en omdat al mijn muziek als  .flac op de comp staat weer Ubuntu gaan gebruiken maar weer die ergernissen zoals audacious wat problemen geeft en nu weer de kruisjes links boven op tabbladen en programma vensters die ineens verdwenen zijn.....
Misschien ligt het aan mij hoor, dat zal best maar in Debian heb ik die ergernissen gewoon niet, dus voor mij is de keuze eenvoudig, Debian doet alles wat ik nodig heb, ok ,het is niet sexy en flitsend met toeters en bellen maar die gebruik ik toch niet.

Less is more ;-)

Groet, Raaf61

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/23, 16:57:11 »
Debian is behoorlijk behoudend als het om aanpassingen gaat maar dat maakt het super stabiel.
[knip
Less is more ;-)
Vandaar ook de voorkeur van Pjotr (en mij) voor Xubuntu.
Onder de motorkap het degelijke Ubuntu, niets mis mee, maar dan zonder de toeters en bellen.
Op het scherm XFCE, dat inmiddels helemaal volwassen is, stabiel en makkelijk te configureren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Raaf61

  • Lid
    • http://www.ppo.nu
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/23, 19:20:54 »
Beste Ron en ook Pjotter.

De ultieme Debian afgeleide zonder toeters en bellen is gewoon Debian.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Niet meer opstarten na stroomstoring
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/23, 19:32:19 »
De ultieme Debian afgeleide zonder toeters en bellen is gewoon Debian.
Voor een server ben ik het met je eens, voor de desktop ben ik het niet met je eens.
Gelukkig zijn we vrij om te doen wat we willen .........
Een kwestie van smaak en manier van gebruiken denk ik.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.