Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mail versturen op ubuntu server  (gelezen 1658 keer)

pbecks

  • Gast
Mail versturen op ubuntu server
« Gepost op: 2009/02/15, 14:06:10 »
Hallo allemaal,

Ik heb ubuntu server 8.1 geinstalleerd. nu wil ik dat de systeem-mail die naar root of mijn user-account gaat, naar een extern email-adres word gestuurd.

Ik heb alleen geen idee hoe?

Kan iemand mij in stappen vertellen wat ik moet installeren/configureren? (router/firewall port?)

Ik heb geen voorkeur voor een bepaald mail-programma.

ps: ik heb in de homedir van mij en root een ~/.forward met daarin het email-adres waarnaar de mail moet worden gestuurd (alleen er gebeurt nog niks, als ik test-mail stuur dan komt die niet aan) Ik heb al verschillende paketten geinstalleerd zonder succes.)

OVERIGENS: ik heb geen behoefte om mail te ontvangen op de server. Ik wil enkel systeem-mail ge-forward hebben naar mijn externe mail-account.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 14:17:52 door pbecks »

Re: Mail versturen op ubuntu server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/15, 14:36:34 »
Check eerst even of je provider het wel ondersteund. Velen zetten poort 25 dicht (de smtp poort voor het verzenden/doorsturen van mail).
Het kan dan nog wel maar het wordt iets ingewikkelder

pbecks

  • Gast
Re: Mail versturen op ubuntu server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/15, 14:45:56 »
Ik heb chello dus is poort 25 dicht.

Offline icehawk

  • Lid
Re: Mail versturen op ubuntu server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/15, 22:06:08 »
Ik heb chello dus is poort 25 dicht.

Neem dan een andere poort. SMTPS met poort 465 kan je altijd nog uitgaand mailen :)
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

pbecks

  • Gast
Re: Mail versturen op ubuntu server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/16, 19:06:09 »
Hoe stel ik een andere poort in?

Offline icehawk

  • Lid
Re: Mail versturen op ubuntu server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/16, 22:36:21 »
Hoe stel ik een andere poort in?

Kijk eerst bij je ISP welke andere poorten zij nog aanbieden voor het verzenden van de mails. (xs4all biedt gelukkig heel veel alternatieven aan) Maar dan moet je natuurlijk wel abonnee zijn :) Geen idee welke ISP je hebt, maar wellicht een goede kans dat ze alternatieve poorten aanbieden.

Met postfix instellingen kan je de poort veranderen als ik mij niet vergis.
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.