Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu  (gelezen 2553 keer)

T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Gepost op: 2011/06/14, 20:18:50 »
Ik heb een dongel besteld van T-mobile die onder Ubuntu zou moeten werken:

http://www.metjelaptoponline.nl/nieuws/Dongel%20voor%20Linux%20-%20T-Mobile%20Internet%20Stick

Ik draai 10.04 LTS. Heeft iemand ervaring met deze dongel. Is het ook onder Ubuntu plug and play
of komt er meer bij kijken? Ik neem aan instellen bij VPN-verbindingen?
Ubuntu 20.04 LTS

Offline chaos7

  • Lid
Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/14, 20:57:00 »
ik heb via mijn werk een t-mobile dongle mogen uitproberen. ik heb een kleine eeepc en diverse desktops. op de desktops staat 10.10 en op de eeepc staat 10.04.

bij allebei de systemen was de dongle er in steken, even wachten en daarna werd er gevraagd naar de pin. deze voer je in en ik had verbinding. wat me wel opviel is dat de 3G dekking niet overal perfekt is, het is dus even zoeken waar je de beste verbinding hebt. (kan 10 meter verderop perfekt zijn)

leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/14, 21:41:30 »
Zou inderdaad heel goed kunnen. T-mobile staat niet helemaal goed bekend om de dekking. Maar is daar hardware matig niet iets aan te doen?
Ubuntu 20.04 LTS

Offline softbart

  • Lid
Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/15, 19:40:01 »
Afhankelijk hoe mobiel je wilt blijven.
Er zijn dongels met een antenne mogelijkheid.

groet,

Theo

Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/16, 15:45:35 »

bij allebei de systemen was de dongle er in steken, even wachten en daarna werd er gevraagd naar de pin. deze voer je in en ik had verbinding. wat me wel opviel is dat de 3G dekking niet overal perfekt is, het is dus even zoeken waar je de beste verbinding hebt. (kan 10 meter verderop perfekt zijn)


Ik heb de dongel inmiddels ontvangen, maar hij wordt niet automatisch herkend door Ubuntu 10.04 LTS. Via Windows 7 werkt het echter wel. Bij Ubuntu komt er wel het T-mobile icoontje. Daarop klikken geeft een aantal Windows mappen en bestanden. Iemand een idee om hem onder Ubuntu werkend te krijgen?
Ubuntu 20.04 LTS

Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/17, 07:18:49 »
De dongel schijnt alleen te kunnen werken tot aan de Lucid versie :o

Ik heb nu een simlockvrije HUAWEI E220 via de bekende veilingsite besteld.
Ubuntu 20.04 LTS

Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/17, 10:33:48 »
Citaat
De ondersteunde kernel is versie 2.6.18 tot 2.6.24, waarbij het van belang is dat de hardware voldoet aan de minimale eisen van de gebruikte distributie of deze overtreft.

Snap dat niet? Lucid draait toch op 2.6.35?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Petervdw

  • Lid
Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/17, 10:45:28 »
ron1872,

Misschien heb je dat al gedaan, maar ten overvloede.
Bij 10.04 is het noodzakelijk om even usb-modeswitch + aanhangend data-progje te installeren vanuit de repo.
Laatst nog zo'n T-mobile dongle getest, maar dat ging "gelijk 'ne speer". Er staat ergens een berichtje met het type nr.

Vr.groet, peter

Oeps!
Nog even gezocht, maar wat ik heb getest was een Vodafone dongle, maar met een T-Mobile abonnement.
Sorry.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 11:07:14 door Petervdw »

Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/17, 12:43:49 »

Bij 10.04 is het noodzakelijk om even usb-modeswitch + aanhangend data-progje te installeren vanuit de repo.


Enig idee waar ik beiden kan vinden? Echt geen idee wat je met repo bedoelt, zo diep zit ik ook weer niet in Ubuntu.

Mmm laat maar, ik heb hem al, beiden heb ik nodig voor de HUAWEI E220?

http://www.3gmodem.com.hk/modem_pic/large/E220.jpg
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 12:49:56 door ron1872 »
Ubuntu 20.04 LTS

Offline Petervdw

  • Lid
Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/17, 13:30:33 »
ron1872,

Dat modeswitch progje heb je nodig bij al die dongles waar de bedieningssoftware op de stick zit.
De dongle doet eerst dienst als usb geheugen stick en installeert in die mode de software op je computer. Daarna wordt omgeschakeld (modeswitch) naar de modem functie.
Je kunt dat programma installeren door in de Synaptic te zoeken. Er komt dan automatisch een tweede programmaatje met data bij. Markeren voor installeren, enz. Wijst zich vanzelf.
Met repo bedoel ik repository, de voorraadschuur voor Ubuntu waarin een enorme voorraad programma's is opgeslagen, die voor iedereen beschikbaar zijn.

Vr.groet, peter

Re: T-mobile dongel i.c.m. Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/17, 13:55:59 »
Ik had ze in het Ubuntu softwarecentrum gevonden, ik neem aan dat dezelfde is, maar dat jij de engelse termen gebruikt ;)

Was een usb mode switch, die installeren en hij nam vanzelf het data bestandje mee.

Ubuntu 20.04 LTS