Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Open source voor smartphones: heel graag!  (gelezen 516 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Open source voor smartphones: heel graag!
« Gepost op: 2015/05/30, 11:02:21 »
Aarzelend komen de eerste smartphones er met een open source systeem. Ik juich dat luidkeels toe en volg de berichten.

Nou heb ik een recente Androïd smartphone. Dat is wel maar net iets meer dan het opstapmodelletje, maar dat is voor mij genoeg. Toch zou dat ding zonder alle extra's vast nog veel beter draaien.

Dat is geen onbekend verschijnsel. Dat zeer veel gebruikte computersysteem op mijn 8 jaar oude PC is verder ondenkbaar geworden, maar onder Xubuntu 15.04 doe ik er echt alles mee. Dat weg moeten gooien van oude hardware door de vernieuwingen in dat zojuist niet met name genoemde computersysteem vind ik niks.

Nu heb ik naast die recente smartphone nog een hele kleine en een wat grotere tablet. Die draaien beiden op oudere versies van Androïd. Upgraden naar een nieuwere versie is er niet bij. Dat gaat gewoon niet.

Ik zou het erg toejuichen als er ook hier een open source systeem mag komen, die me verlost van de vendor lock-in, die mijn spullen van knellende enkelboeien voorziet, waardoor ik goed werkende apparaten moet weggooien en (om de commercie) nieuwe moet aanschaffen. Of dat ook kan met al die spullen die op Androïd draaien weet ik niet. Dat gaat mijn kennis te boven, maar het spul draait wel allemaal op een Linux kernel. Ik heb er nu nog steeds goed nut van, maar de eerste tablet of telefoon die "over" is kraak ik net zo lang tot hij doet wat IK wil -  of er de laatste rook uit komt :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Open source voor smartphones: heel graag!
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/30, 11:17:45 »
Ik heb goede ervaringen met het vervangen van de fabrieks-Android op een Samsung Galaxy Gio, door CyanogenMod: http://www.cyanogenmod.org/

Misschien heeft CyanogenMod ook een bouwsel beschikbaar voor één of meer van jouw apparaten?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Open source voor smartphones: heel graag!
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/30, 11:35:22 »
Txs, Pjotr!

Ik heb hier al eens eerder tips gekregen hoe zo'n ouder toestel van een andere ROM te voorzien. Ik ben terughoudend om te gaan experimenten met goedwerkende toestellen. Je weegt dan toch voordelen en risico's af.

Zodra ik een apparaat heb die ik niet meer nodig heb ga ik daar zeker mee aan de gang. Maar toch heb ik liefst een echt open source systeem.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Open source voor smartphones: heel graag!
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/30, 13:09:56 »
Maar CyanogenMod is wel degelijk ook open-bron, hoor:
http://wiki.cyanogenmod.org/w/About

Kerncitaat:
Citaat
CyanogenMod is developed as free and open source software based on the official releases of Android by Google, with added original and third-party code.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Open source voor smartphones: heel graag!
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/30, 13:11:52 »
Maar CyanogenMod is wel degelijk ook open-bron, hoor:
http://wiki.cyanogenmod.org/w/About

Aha! Dank je wel. Ik ga eens kijken daar!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021