Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDMI op lubuntu  (gelezen 2256 keer)

HDMI op lubuntu
« Gepost op: 2017/01/22, 15:35:40 »
hallo,

ik heb een oude acer Travelmate laptop die ik aangesloten heb op mijn tv. Maar ik heb een probleem met deze laptop met het geluid. Ik ben er nu achter hoe ik geluid over HDMi kan krijgen maar bij elke nieuwe start moet ik dit weer opnieuw in te stellen. wseet iemand hoe ik dit vast kan zetten zodat ik niet bij elke nieuwe opstart het geluid weer goed meot zetten. Ik heb Lubuntu 16.04 op deze oude laptop gezet.

System:    Host: mahendi-TravelMate-5742Z Kernel: 4.4.0-59-generic x86_64 (64 bit gcc: 5.4.0)
           Desktop: LXDE (Openbox 3.6.1) Distro: Ubuntu 16.04.1 LTS
Machine:   Device: laptop System: Acer product: TravelMate 5742Z v: V1.10
           Mobo: Acer model: TravelMate 5742Z v: V1.10 BIOS: Acer v: V1.10 date: 11/18/2010
Battery    BAT0: charge: 30.6 Wh 100.0% condition: 30.6/44.0 Wh (70%) model: SONY Li_Ion_4000mA status: Full
CPU:       Dual core Intel Pentium P6200 (-MCP-) cache: 3072 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 ssse3) bmips: 8514
           clock speeds: max: 2133 MHz 1: 1733 MHz 2: 1733 MHz
Graphics:  Card: Intel Core Processor Integrated Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
           Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: intel (unloaded: modesetting,fbdev,vesa)
           Resolution: 1360x768@59.80hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel Ironlake Mobile GLX Version: 2.1 Mesa 11.2.0 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card Intel 5 Series/3400 Series High Definition Audio driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-59-generic
Network:   Card-1: Broadcom NetLink BCM57780 Gigabit Ethernet PCIe driver: tg3 v: 3.137 bus-ID: 01:00.0
           IF: enp1s0 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: <filter>
           Card-2: Broadcom BCM43225 802.11b/g/n driver: bcma-pci-bridge bus-ID: 02:00.0
           IF: wlp2s0b1 state: up mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 250.1GB (2.1% used)
           ID-1: /dev/sda model: TOSHIBA_MK2565GS size: 250.1GB
Partition: ID-1: / size: 228G used: 3.3G (2%) fs: ext4 dev: /dev/sda1
           ID-2: swap-1 size: 1.87GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda5
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 48.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 146 Uptime: 7:35 Memory: 551.2/1738.6MB Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0
           Client: Shell (bash 4.3.461) inxi: 2.3.8

Offline RikRik

  • Lid
Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/22, 18:32:59 »
Ik ben er nu achter hoe ik geluid over HDMi kan krijgen maar bij elke nieuwe start moet ik dit weer opnieuw in te stellen.

Volgens mij is de procedure om het geluid over HDMI te laten lopen precies hetzelfde als in Ubuntu. kwestie van selecteren.
Wat bedoel je met instellen?

Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/23, 09:38:52 »
Met instellen bedoel ik dat HDMI standaard ingesteld sta. Als je mijn goed gelezen had dan had je gezien dat ik zei dat bij elke hertstart HDMI niet meer geselecteerd is en het geluid via de laptop gaat en niet via HDMI. Ik wil dit zo ingesteld hebben dat het geluid standaard via HDMI gaat. nu wordt ik gedwongen om na elke herstart/inlog HDMI weer opnieuw te selecteren.

En nee, het gaat niet helemaal hetzelfde als bij ubuntu. Lubuntu heeft alsamix-gui (?) en daar moet ik het instellen. wat jij laat zien ziet er anders uit. meer als dit: https://i.stack.imgur.com/rGCaW.png

en dan moet ik naar configuratie om elke keer HDMI te selecteren.

Offline RikRik

  • Lid
Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/23, 20:49:03 »
Met Windows wordt het geluid automatisch geselecteerd als er een HMDI kabel wordt aangesloten.
Met de Ubuntu varianten blijft de instelling behouden die het laatst gebruikt is, althans op mijn computers, precies wat jij graag zou willen.
Lubuntu, als je het mij zou vragen, een draak van een besturing in de Ubuntu familie (persoonlijke mening)

TravelMate-5742Z met een Intel Pentium Dual Core P6100 kan toch prima draaien met bv Ubuntu Gnome of Ubuntu Mate, of met Mint ?
Misschien zelfs wel met Ubuntu budgie..
't Spiet mie donders, ik kan je niet verder helpen met Lubuntu...   

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/23, 23:25:17 »
Lubuntu, als je het mij zou vragen, een draak van een besturing in de Ubuntu familie (persoonlijke mening)
Van alle kleine systemen, die goed moeten werken in 1GB geheugen, vind ik het de beste!
Dat is mijn persoonlijke mening :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/24, 08:29:44 »
Lubuntu, als je het mij zou vragen, een draak van een besturing in de Ubuntu familie (persoonlijke mening)
Van alle kleine systemen, die goed moeten werken in 1GB geheugen, vind ik het de beste!
Dat is mijn persoonlijke mening :lol:

beste mensen, we gaan hier toch geen wedstrijdje houden wie welke versie het beste vind? ik wil jullie vriendelijk doch dringend verzoeken om het bij de topic te houden en geen reacties plaatsen die niets met mijn probleem te maken hebben zoals Ron die hierboven plaatst. zijn reactie helpt mij niets verder en zorgt er alleen maar voor dat mijn probleem niet opgelost wordt.

Dus nogmaals, hoe los ik mijn probleem op om onder Lubuntu ervoor te zorgen dat ik niet elke keer na elke (her)start handmatig hdmi moet selecteren in de alsamixer-gui?

Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/24, 08:32:35 »
Met Windows wordt het geluid automatisch geselecteerd als er een HMDI kabel wordt aangesloten.
Met de Ubuntu varianten blijft de instelling behouden die het laatst gebruikt is, althans op mijn computers, precies wat jij graag zou willen.
Lubuntu, als je het mij zou vragen, een draak van een besturing in de Ubuntu familie (persoonlijke mening)

TravelMate-5742Z met een Intel Pentium Dual Core P6100 kan toch prima draaien met bv Ubuntu Gnome of Ubuntu Mate, of met Mint ?
Misschien zelfs wel met Ubuntu budgie..
't Spiet mie donders, ik kan je niet verder helpen met Lubuntu...

rikrik, dank voor je reactie. misschien zal ik ubuntu budgie proberen of anders mint als deze net zo goed is. Ubuntu budgie draai ik op mijn  nieuwere laptop en die is nog nooit aangesloten geweest op mijn tv dus daar kan ik niet over oordelen. ik dacht dat Lubuntu wel goed zou zijn voor die oude laptop maar wil toch graag mijn probleem opgelost hebben. anders ben ik bang dat ik van de ene linux versie naar de andere spring en constant tegen dezelfde probleem aanloop.

Offline peer

  • Lid
Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/25, 08:31:00 »
ik denk dat je het probleem moet kunnen oplossen door een script te maken waarin je de benodigde commando's voor de alsa configuratie plaatst. Dit script kun je dan automatisch laten starten als je de ocomputer opstart.
Hiervoor heb je wel enige kennis van scripts nodig.
Kan ik je helaas zo ook niet bij helpen.

 

Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/25, 11:21:29 »
Gisteren iets "raars" voorgevallen. Na de laptop aangezet te hebben en de tv bleek dat het geluid ineens wel over HDMI te gaan zonder iets handmatigs o.i.d. ingesteld te hebben. ik kijk het evne aan of het zo blijft anders gooi ik toch dan maar Lubuntu eraf en probeer Mint Mate wat geadviseerd werd hierboven ergens.

Offline Suns

  • Lid
Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/26, 09:15:15 »
Hier heb ik geen problemen met het geluid via de HDMI kabel , bij geluidinstelling heb ik hem een keer ingesteld en als ik op mij tv de HDMI uitgang 2 ( bij mij )   selecteer heb ik ook meteen geluid en kan ik via mij tv gewoon alles op Ubuntu doen.
Dus even bij geluidinstellingen aangeven welke HDMI instelling je moet hebben.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Suns

  • Lid
Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/26, 09:53:54 »
Oeps even een correctie , ik moet hem eerst wel bij Ubuntu aangeven welk HDMI kanaal hij moet hebben dus geen antwoord op je vraag sorry...
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: HDMI op lubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/26, 10:14:57 »
Gisteren iets "raars" voorgevallen. Na de laptop aangezet te hebben en de tv bleek dat het geluid ineens wel over HDMI te gaan zonder iets handmatigs o.i.d. ingesteld te hebben. ik kijk het evne aan of het zo blijft anders gooi ik toch dan maar Lubuntu eraf en probeer Mint Mate wat geadviseerd werd hierboven ergens.

Ik denk dat dit komt door wat Rikrik eerder beschreef, je moet het eenmalig instellen en daarna wordt het onthouden bij een volgende opstart. Of heb je nu nog altijd problemen met het geluid?