Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HELP!!!!! na installatie ubuntu data schijf in vista ontoegankelijk  (gelezen 650 keer)

msjonathan

  • Gast
help
ik zit met een probleem, de situtatie is als volgt in mijn laptop zitten 2 schijven een C(vista en ubuntu) en D allebei 100Gb
de D schrijf is mijn data schijf voor backups. Ik heb vorige week ubuntu geinstalleerd nadat ikde C schijf
in partities heb gedeeld. en Dat alles werkt perfect, maar als ik nu in vista inlog kan ikniet aan de D schijf hij zegt
deze schijf moet geformateerd worden voor u ze kunt gebruiken
vanuit ubuntu kan ik er wel aan. om die zo te backupen maar is er een andere oplossing, is NFTS op het moment


Bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HELP!!!!! na installatie ubuntu data schijf in vista ontoegankelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/18, 11:46:32 »
In een klaptop zit altijd maar 1 fysieke harde schijf, hoor. Er is geen plek voor twee. De C en D aanduidingen betekenen dus, dat je harde schijf door de fabriek al is opgedeeld in twee partities.

Windows kan niet over een EXT3 partitie "heenspringen" naar de volgende NTFS of FAT32 partitie. Dat is denk ik hier het probleem.

Wat kun je het beste doen:
- Ubuntu verwijderen
- de lege ruimte weer toevoegen aan sda1 (de C).
- ruimte vrijmaken op sda2 (de D)
- Ubuntu herinstalleren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HELP!!!!! na installatie ubuntu data schijf in vista ontoegankelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/18, 13:39:57 »
Misschien is het trouwens makkelijker, om Windows EXT3 partities te laten herkennen: je kunt in Windows een plugin installeren zodat W. kan omgaan met EXT3. Ik weet niet welke, maar het bestaat wel en er staat ook wel wat op het forum over, denk ik.

Wellicht lost dat je probleem al op. Al blijf je dan nog wel zitten met de swap-partitie, ik weet niet of de plugin ook daarbij helpt. Enfin, kijk maar eens of Windows dan over beide Linuxpartities kan heenspringen naar de NTFS gegevenspartitie daarachter.

msjonathan

  • Gast
HELP!!!!! na installatie ubuntu data schijf in vista ontoegankelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/18, 13:49:31 »
ikheb het programma power data recovery gebruikt en alle bestanden via vista gerecupereerd
en terug geformateerd in nfts en alles werkt

bedankt voor uw reactie