Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]hardware crash???  (gelezen 814 keer)

Offline vinum

  • Lid
[opgelost]hardware crash???
« Gepost op: 2013/01/18, 16:06:52 »
mijn acer extensa e464 (+/- 3 jaar oud) met ubuntu 12.04 liep regelmatig vast met als resultaat een zwart scherm vol meldingen in kleine witte lettertjes (die ik hier niet ga herhalen ;-) en als laatste regel: "panic occured switching back to text console".
vandaag liep het systeem echter vast met geen enkele mogelijkheid terug op te starten.
ook het herinstalleren van ubuntu werkt niet, met geen enkele versie.
zou dit geen hardwareprobleem kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/21, 23:41:17 door vinum »

Re: hardware crash???
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/18, 17:53:46 »
Aangezien dat het eerst wel werkte zou het idd heel goed kunnen dat een hardwareonderdeel stuk is gegaan.
Was het zwart scherm met witte letters al vanaf het begin?

Kan je nog wel met de live-cd of usb opstarten?  Dus dan kiezen voor uitproberen i.p.v. installeren?

Als dat lukt kan je de SMART status van de hdd controleren.

Edit:
Je zou ook een memscan kunnen doen. Dit doe je door als de cd boot op een willekeurige toets te drukken.
Je moet dan een taal kiezen en vervolgens krijg je een menu waar iets van "memscan" tussen staat.
Laat deze een paar uur lopen. Worden er fouten gevonden?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 18:00:01 door Erik Krom »

Offline vinum

  • Lid
Re: hardware crash???
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/19, 10:11:59 »
het is voor het eerst opgedoken rond begin december.
op een live-cd reageert hij ook niet.
ben rond 18.30 gestart met een memoryscan,  maar is het normaal dat deze nu nog bezig is, het is ondertussen al 10 uur 's morgens

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: hardware crash???
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/19, 10:41:43 »
Die memory scan blijft eindeloos doorgaan, totdat je hem zelf stopt.
Bij dit soort problemen is het wel gebruikelijk om die scan 24 uur te laten lopen, om er zeker van te zijn dat ook bij langer gebruik er geen enkele fout optreedt.

Verder is het in dit soort gevallen wel handig om een foto te maken van je beeldscherm, aangezien die foutmelding waarschijnlijk wel essentiƫle informatie geeft over wat er precies mis gaat.

Maar hij draait de memscan dus wel? Dan is hij niet helemaal stuk.
Wat doet hij nog meer wel, en wat doet hij niet meer?

Re: hardware crash???
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/19, 10:51:26 »
Hieruit haal ik wel dat het eerste deel van het booten met de cd lukt.
Hoever komt het exact?

Het kan zijn dat de harde schijf zodanige problemen geeft dat die ook de life-cd verhinderd goed op te starten. (Zelf ooit eens gehad.)
Koppel de harde schijf eens af en probeer dan weer op te starten met de life-cd. Als hij dan wel verder komt is dit de boosdoener.

Offline vinum

  • Lid
Re: hardware crash???
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/19, 20:46:29 »
omdat er nu en dan ook nog moet gewerkt worden :-) heb ik de memscan 24 uur laten lopen, en vanavond kon ik blijkbaar wel versie 12.04 terug installeren.
bij het updaten echter, kwam de melding: UBI-PARTMAN CRASHED   "ubi-partman failed with exit code 10. further information may be found in /var/log/syslog. do you want to try running this step before contunuing? if not your installation may fail entirely or may be broken."
bij het verdergaan kwam de melding: "you do not have permissions necessary to view the content of tmp.gBLAMjN4c."
afgezien van het crashprobleem, wat moet een mens nog doen of zijn om deze logfile te zien te krijgen?

Offline vinum

  • Lid
[opgelost]Re: hardware crash???
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/21, 23:37:27 »
ik heb de tweede harde schijf verwijderd en het probleem schijnt opgelost te zijn.
nu nog proberen iets te recupereren.

in elk geval bedankt voor de hulp