Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Label partitie wijzigen  (gelezen 1873 keer)

[Opgelost] Label partitie wijzigen
« Gepost op: 2009/08/31, 18:50:09 »
Hallo,

kan iemand mij vertellen, hoe ik het label van een partitie kan wijzigen.

Ik heb een partitie op de harde schijf, maar die heeft geen label, en dat is dan ook waarschijnlijkk de reden dat ik hem niet kan zien.

mvg Flip.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 15:32:10 door flipflipsen »

Offline track

  • Lid
Re: Label partitie wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/31, 18:52:40 »
Hoi Flip,

nee, dat is zeker niet de reden.  Maar het verhaal met de label is nog afhankelijk van het bestandsysteem.

Wil je even iets meer daar over en over jouw probleem verklappen ?

track

Offline jan11000

  • Lid
Re: Label partitie wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/31, 19:07:56 »
e2label is voor ext3
sudo e2label /dev/sda5 hpt5


https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive

Re: Label partitie wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/31, 19:25:44 »
Ik had een computer met 1 harde schijf, 300GB, verdeeld in de vista partitie en een data partitie

Ik heb een double boot gemaakt met Ubuntu.

Mijn indeling is nu:

Partitie            File systeem  Mount point            Label           Grootte         Gebruikt      Vrij              Vlaggen

/dev/sda1        ntfs                /media/Compaq      Compaq       73.25 GiB     27.02 GiB     46.23 GiB   boot
/dev/sda2        extended                                                         217.57 GiB                ---               ---      lba
     /dev/sda5   ntfs                /media/Data            Data            71.09 GiB      42.44 GiB     28.65 GiB 
     /dev/sda6   ntfs                /media/Linux           Linux             3.00 GiB      86.16 GiB       2.92 GiB
     Vrij                                                                                         5.04 GiB                 ---               ---
     /dev/sda7   ext3               /                                                 140.64 GiB      11.38 GiB   129.26 GiB
     /dev/sda8   linux-swap                                                           2.84 GiB                ---                 ---
/dev/sda3        ntfs                /media/Recovery     Recovery        7.27 GiB       5.97 GiB       1.30 GiB

/dev/sda7 krijg ik niet te zijn als ik naar locaties ga.
Bij het downloaden krijg ik een melding, dat mijn schijf waarschijnlijk vol is.
De downloadmap staat onder mijn gebruikersnaam /dev/sda6 , dus dat kan wel kloppen, want daar is nog maar 2.92 Gib vrij. Hoe kom ik nu bij /dev/sda7, want daar wil ik nu juist gebruik van maken om gegevens te bewaren.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt.

Mocht het zo zijn, dat ik opnieuw moet beginnen, met de double boot, is dat ook geen probleem, ik wil het gewoon goed doen.

mvg. Flip
       


Re: Label partitie wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/31, 19:44:16 »
Ik heb het geprobeerd, maar ik kan totaal niks doen met gparted.

Ik kan alleen maar loskoppelen, vlaggen beheren of informatie aanklikken. Dat is alles.

Offline track

  • Lid
Re: Label partitie wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/31, 19:49:42 »
Nou Flip,

bekijk die regel even iets nauwkeuriger:
Citaat
     /dev/sda7   ext3               /                                                 140.64 GiB      11.38 GiB   129.26 GiB
                                             ^ dit betekent dat hij op "/" (= rootpunt) gemount is, toch ?

Dat is de wortel van jouw bestandsysteem gewoon !  Uiteraard zie je hem al lang onder de titel "bestandsysteem" !
Je kunt het ook netjes zien als je een   df -h  doet.
En je hoeft zeker niet herinstalleren.  Je kunt gewoon recht zetten wat nodig is.  (we zitten niet op Win.. toch ?)

track

Offline track

  • Lid
Re: Label partitie wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/31, 20:00:29 »
Even bij jouw probleem met de ruimte:

In jouw geval zou ik de  /dev/sda6 naar de gehele vrije ruimte uitbreiden.  Dan heb je voor het eerst 5 gieg erbij.
Dus ontkoppelen (moet uiteraard bij voorbaat, ik doe het liever via terminal met  sudo umount /dev/sda6 )
en dan met  gparted aan de slag !

- dat lukt met die "/" trouwens alleen vanaf een live-CD omdat je die anders niet kunt  umount-en.
  (het is immers jouw systeem !)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 20:03:51 door track »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Label partitie wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/31, 21:14:52 »
En denk aan de swap, die moet even uitgeschakeld worden voor het veranderen. Dat doe je door met rechts op de swap te klikken en dan op Swapoff oid.

mvg
Thijs

[Opgelost] Label partitie wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/03, 21:31:29 »
Dank je wel voor de info.

mvg, flip