Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu besturen vanuit Windows xp  (gelezen 3654 keer)

Offline 777333y

  • Lid
Ubuntu besturen vanuit Windows xp
« Gepost op: 2010/03/26, 17:19:41 »
Ik heb thuis een Ubuntu pc en een Windows xp pc staan. Nu wil ik met mijn Windows pc mijn Ubuntu pc op afstand besturen. Ze zitten allebei in hetzelfde netwerk.
Dat ik mijn Ubuntu pc handmatig aan moet zetten is geen probleem.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen. Ik ben niet zo handig met netwerken dus het liefst antwoorden die niet te lastig zijn.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu besturen vanuit Windows xp
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/26, 17:33:41 »
Standaard zit er in Ubuntu een VNC client en server (systeem -> beheer -> bureaublad op afstand), maar deze is zeer traag. Ik ben zelf erg tevreden over x2go.

http://www.x2go.org/index.php?id=1&L=5

Hier staat stap voor stap uitgelegd hoe je deze op ubuntu installeert:
http://www.x2go.org/fileadmin/doc/installation_x2go_ubuntu_en.html

Hier kun je de windows viewer downloaden:
http://www.x2go.org/index.php?id=7

Kom je nog problemen tegen, dan horen we het graag. Zelfs de kleine probleempjes.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline 777333y

  • Lid
Re: Ubuntu besturen vanuit Windows xp
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/26, 19:21:02 »
Bedankt, ik ga het meteen proberen!

Re: Ubuntu besturen vanuit Windows xp
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/26, 19:37:58 »
Wil je van Windows naar Ubuntu of andersom. Principe is overgens hetzelfde. Ik ben wel eigenlijk wel benieuwd naar de achterliggende gedachte.  ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu besturen vanuit Windows xp
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/26, 21:59:37 »
@prince Ace

Ik heb thuis een Ubuntu pc en een Windows xp pc staan. Nu wil ik met mijn Windows pc mijn Ubuntu pc op afstand besturen. Ze zitten allebei in hetzelfde netwerk.
Dat ik mijn Ubuntu pc handmatig aan moet zetten is geen probleem.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen. Ik ben niet zo handig met netwerken dus het liefst antwoorden die niet te lastig zijn.

Met Windows dus een Ubuntu computer overnemen. Andersom werkt het programma x2go ook niet.

Wil je met een Ubuntu PC een Windows computer overnemen, dan kun je gaan voor rdesktop (zit standaard in windows (professional), maar staat wel standaard uit.)

VNC kan beide richtingen in, maar is ontzettend traag.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Ubuntu besturen vanuit Windows xp
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/02, 20:36:53 »
'Freenx' is ook nog een optie. Tussen twee linux pc's is tightvnc trouwens wel vrij snel. Voordeel is dat je dan ook niet eerst hoeft in te loggen op de pc op afstand.