Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De beste Distro ever UbuntuStudio  (gelezen 5343 keer)

Offline xsimm

  • Lid
De beste Distro ever UbuntuStudio
« Gepost op: 2011/12/01, 21:31:02 »
Linux raakt door alle verschillende Distroś zijn echte doelstelling kwijd.
Als iemand een leuke desktop heeft gemaakt dan geeft hij dat weer uit als een nieuwe distro maar zonder het zelf goed te beseffen veroorzaakt hij hiermee veel negativiteit voor Linux.
Inderdaad staat Linux voor vrijheid maar hiermee wordt ook bedoelt dat nieuwkomers ook de kans krijgen om deze vrijheid te mogen proeven zonder eerst aan de slag te hoeven gaan met Distros die vaak niet te hanteren zijn chrashen en vervolgens weer terug gaan naar Windows omdat deze gewoon duidelijk is met zijn versies.

Wat alleen maar belangrijk is voor een goede distro is de kernel waarop deze draait. Alle toeters en bellen er om heen zijn simpel door de gebruiker later weg te halen of naar wens aan te vullen.
Dus kortom de meeste distro verschillen helemaal niet zoveel van elkaar en is het alleen maar de keuze van welke grafische interfase ze willen gebruiken.

Toch is er één Distro die alle andere ver achter zich laat in elk opzicht en zeker in snelheid en betrouwbaarheid en multi media toepassingen en dat is UBUNTUSTUDIO.

Ubuntu is de beste distro die er te krijgen is.
Ubuntu is een perfecte Distro om mensen kennis te leten maken met Linux op een goede manier.
Dat er veel Linux nerts dit niet vinden is dat ze vaak geen kennis hebben gemaakt met ubuntu studio.

Dan zijn er vele die roepen “die Distro draait beter op mijn 386 als Ubuntu”,
Linux moet niet alleen maar gekozen worden om oude PCś nieuw leven in te blazen en daarop een mening te baseren. Linux verdient het om op een moderne omgeving als OS te staan en als dat gebeurt gaat er voor iedereen een wereld op die elke andere OS laat verbleken en dat is nu juist waar Linux voor staat.












Als er mensen zijn die graag willen weten hoe je in een avond een distro zelf kan maken op basis van ubuntustudio die werkelijk iedere gebruiker van windows achter over laat slaan dan hoor ik het wel en post ik een duidelijk handleiding die niet mis kan gaan en na een avondje kun je werkelijk alles met je Ubuntustudio. Lets kick windows and show them all that there is only one OS





« Laatst bewerkt op: 2011/12/05, 22:02:27 door xsimm »

Offline RikRik

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/02, 09:07:31 »
Ik moet wel zeggen: Ubuntustudio zier er spectaculair uit  :D Ik zal het zeker een keer testen, bedankt voor de tip.
Citaat
Dat er veel Linux nerts dit niet vinden is dat ze vaak geen kennis hebben gemaakt met ubuntu studio.
Tja, ik gebruik gnome-shell in Ubuntu en ik vraag mij wel eens af: door gebruik te maken van deze shell , heb ik misschien van Ubuntu 11.10 , in veel ogen, een "minderwaardige" Ubuntu derivaat gemaakt?

Citaat
Wat alleen maar belangrijk is voor een goede distro is de kernel waarop deze draait. Alle toeters en bellen er om heen zijn simpel door de gebruiker later weg te halen of naar wens aan te vullen.
Precies, hetzelfde wat ik doe met gnome-shell

Offline Tom

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/02, 09:26:40 »
Als ik zo naar de afbeeldingen kijk moet ik zeggen grafisch een knap staaltje vakwerk .. echt schitterend gedaan. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/02, 11:20:29 »
Dan zijn er vele die roepen “die Distro draait beter op mijn 386 als Ubuntu”,
Linux moet niet alleen maar gekozen worden om oude PCś nieuw leven in te blazen en daarop een mening te baseren. Linux verdient het om op een moderne omgeving als OS te staan en als dat gebeurt gaat er voor iedereen een wereld op die elke andere OS laat verbleken en dat is nu juist waar Linux voor staat.

Ik ben een iets andere denker.
Ik vind het juist geweldig dat er iets goed draait op mijn oude barrels en stap daar ook met een iets andere verwachtingspatroon in.
Op die manier hebben ze nog een 2e of 3e leven en is leuk voor de hobbyist.
Gaat er dan wat mis dan is het geen probleem, ook dat hoort bij de hobby (opsporen van fouten).
Juist deze oude brikkies hebben mijn kennis wat betreft linux vergroot.

Wat betreft je laatste zin, daar valt natuurlijk geen speld tussen te krijgen :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/02, 11:39:36 »
Ziet er inderdaad prachtig en spectaculair uit. :)

Maar: ieder heeft z'n eigen voorkeuren. Voor mij hoeven al die toeters en bellen niet. Ik hou van strak, eenvoudig en zoveel mogelijk systeemkracht beschikbaar voor de toepassingen.

Mijn besturingssysteem moet zijn als een goed afgerichte hond: opzitten, pootjes geven en z'n bek houden. Doen wat de baas zegt, verder niks. Voor "gezang en dansjes" zet ik wel een filmpje aan.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/02, 11:41:11 door Pjotr »

Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/02, 11:43:43 »
Wow !! Shit-ter-end !!! Dat is een warmmakertje !!! Proficiat met het resultaat.

Misschien ook wel eens uitproberen dat Studio  ;)


linkje : http://cdimage.ubuntu.com/ubuntustudio/releases/11.10/release/

Mispak u niet eh = 1.8 Gb groot  dus enkel DVD gebruiken.

Maar de welkompagina is al zeer mooi gemaakt dat wel.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/02, 11:48:05 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dave

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/02, 11:46:32 »
Mooi dat er liefhebbers voor zijn  =D


Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/02, 12:38:53 »
Ziet er leuk uit (als je er van houdt, smaken verschillen uiteraard) maar dit kan net zo goed met gewone Ubuntu, Debian of iets anders worden bereikt als je maar de juiste pakketten, icoontjes e.d. installeert.

Offline tigger

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/02, 16:50:03 »
Ik kies mijn distro eigenlijk nooit op basis van de grafische spulletjes, maar juist op basis van functionaliteiten en support via forums etc.
Om die reden draai ik nog steeds met 10.10 32 bit. Ik kan niet wennen aan de nieuwe schil en citrix heeft nog wat kuren op 64 bit, maar om kennis te maken met linux ziet dit er gelikt uit.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

FrSu

  • Gast
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/03, 16:11:46 »
Leek mij leuk om op een live USB te proberen.

Heb dus een Alternate ISO gedownload, er is geen andere? Want via Unetbootin duurde het wel erg lang voordat het er op stond en na de opstart kon ik niet kiezen voor de Live CD (USB).

Ook geen afsluitmogelijkheid, dus maar "hard" uitgezet. Mijn dualboot leek daarna niet meer te werken, maar na een herstart ging dat gelukkig weer goed.

Geen goede ervaringen tot dusver. :o


Offline RikRik

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/03, 16:27:42 »
Leek mij leuk om op een live USB te proberen.

Heb dus een Alternate ISO gedownload, er is geen andere? Want via Unetbootin duurde het wel erg lang voordat het er op stond en na de opstart kon ik niet kiezen voor de Live CD (USB).

Ook geen afsluitmogelijkheid, dus maar "hard" uitgezet. Mijn dualboot leek daarna niet meer te werken, maar na een herstart ging dat gelukkig weer goed.

Geen goede ervaringen tot dusver. :o

 Een live-dvd sessie kon helaas niet en in virtualbox liep heel Ubuntu vast. Zelfs na verwijderen van de virtualbox-schijf, liep Ubuntu vast. Na enkele keren opnieuw opstarten was het probleem met Ubuntu verholpen. Ik schrok hier wel van, bij mij ook geen goede ervaring te melden.



FrSu

  • Gast
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/03, 17:49:06 »
Tja, daarom test ik nooit in VB. maar maak ik even een dualboot aan.
Net zo makkelijk en je komt eigenlijk niet op verrassingen te staan.

Met Ubuntu Studio nooit problemen ondervonden, in de eerdere versie.

Maar een Live USB is volgens mij het beste, dan hoef je n.l. niet eerst een dualboot te doen. Ik begrijp jouw opmerking dan ook niet, Femke98 ???

Het is dan ook jammer dat dit nu juist niet wil :|

Offline RikRik

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/03, 21:16:40 »
@femke, ik heb eerlijk gezegd nooit problemen gehad met virtualbox.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/03, 21:54:15 door RikRik »

Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/03, 21:48:42 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience


Offline xsimm

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/05, 12:40:29 »
@Erik1984
Ziet er leuk uit (als je er van houdt, smaken verschillen uiteraard) maar dit kan net zo goed met gewone Ubuntu, Debian of iets anders worden bereikt als je maar de juiste pakketten, icoontjes e.d. installeert.

Inderdaad kan dit alleen is de kernel van ubuntustudio wel iets anders als vorige en bestaat er zelfs de mogelijkheid om speciaal voor audio alles anders te configureren wat de andere distro's niet ondersteunen.

Ubuntustudio is wel degelijk anders dan de anders distros en daarom probeer ik deze versie hier wat extra onder de aandacht te krijgen. Daarbij kun je scherm instellingen veel beter beheren zoals het totaal weghalen van de normalen panelen vandaar ook deze wat extra spectaculaire vormgeving maar zoals je ziet zijn alle standaard linux balken echt weg.

gr

Offline xsimm

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/05, 12:48:17 »
@jotr

Nou geloof me dat kan Studio beter dan wat dan ook wat dacht je van een totaal leeg werkblad zelfs zonder boven en onder panel echt helemaal kaal gewoon op je rechtermuisknop drukken en het menu oproepen. Geen probleem in Ubuntu Studio.
 grtz

Offline MKe

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/07, 07:54:09 »
Ziet er leuk uit, een paar vragen:
Wat zijn precies de voordelen van Studio boven de gewone Ubuntu versie?
Ik begrijp dat er een andere (live?) kernel in zit? Heeft dit ook voordelen voor een niet-audiofiel?
Welke desktop manager gebruikt Studio? Volgens Wiki is dit Gnome. Dan zou de aanpas mogelijkheden toch gelijk moeten zijn aan de gewone Ubuntu versie? Of mis ik daar iets?

Offline Tom

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/07, 10:14:21 »
@xsimm, nogmaals het is schitterend gemaakt echt waar ,maar achter één ding ben ik zeer nieuwsgierig met welke PC kwestie hardware heeft u dat gedaan.
Voor de rest ben ik wie @Pjotr rustig en zeer eenvoudig of te wel zo simpel mogelijk en doen wat hij moet doen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/01, 13:13:16 »
ziet er daar inderdaad mooi uit.

als ik hem hier installeer (gewoon via de link hierboven aangegeven) krijg ik een alternate install (dat staat ook bij de link :) ), die puur een getweakte xfce versie neerzet. firefox en thunderbird zijn geinstalleerd, verder geen enkel audio, video of afbeelding bewerk programma. (ardour zelf geinstalleerd).
de achtergrond heb ik ook zelf gedownload. als ik opnieuw het ubuntustudio theme download, is er geen mogelijkheid om het ergens aan te zetten...

ziet er nu zo uit:

http://imageshack.us/photo/my-images/36/schermafdruk01011213030.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/43/schermafdruk01011213041.png/


wat moet ik doen om het er zo uit te laten zien zoals op de screenshots op hun site (http://ubuntustudio.org/screenshots)


dex

EDIT:
na een verse installatie had ik ineens wat extra opties. verder nog wat getweakt en het ziet er nu mooi uit :)

« Laatst bewerkt op: 2012/01/01, 20:26:18 door dexterd »
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline soppel

  • Lid
Re: De beste Distro ever UbuntuStudio
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/03, 08:34:23 »
Inderdaad de desktop ziet er mooi uit, en ik sluit mij aan bij vele anderen in dit draadje: als je er van houd.
Ikzelf heb een kale desktop, een beetje een jute lap als wallpaper.
Daarop staat nu 1 folder en s documenten die moet ik verwerken dan is mijn desktop weer leeg. Lekker overzichtelijk. ( dit in tegenoverstelling tot mijn bureau XD )


Nou zal TS heel goede ervaringen hebben met UbuntuStudio, maar met de versies die ik geprobeerd heb kreeg ik mijn geluidskaart niet aan de praat. Overigens met niet één distro die gebaseerd is op Ubuntu. ( terwijl ie onder openSuse en AVlinux werkt direct na installatie)
Dus helaas de stelling dat UbuntuStudio de beste distro is die er bestaat spreek ik tegen. Ik denk dat juist bij een studioversie geluidskaarten direct moeten werken en dat geld natuurlijk ook voor grafische kaarten.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan