Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een server opzetten  (gelezen 2382 keer)

Sladem

  • Gast
een server opzetten
« Gepost op: 2009/11/04, 20:42:21 »
hallo, hier een nieuw zieltje voor jullie geweldige OS  ;)

ik heb alleen wel een vraag.
ik wil zelf gaan hosten, alleen is mijn verstand op dit gebied nihil.
nu heb ik ubuntu server gezien, en dat leek mij wel wat, maar het ziet er erg moeilijk uit.
ik zat te denken aan de normale ubuntu met xampp. is dit mogelijk?

ik hoop op een snel antwoord,

Sladem
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 20:45:15 door Sladem »

Re: een server opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/04, 20:52:31 »
Hallo Sladem,
als je Ubuntu Server installeert, is een geheel LAMP-pakket al standaard geïnstalleerd volgens mij. Je hoeft dus geen XAMPP-achtige dingen te installeren (dat is voor als je op Windows host, waar je anders Apache, PHP, enz. alles los zou moeten downloaden, maar Linux kent gelukkig een pakketsysteem waaruit je software kunt installeren). Welke Ubuntu Server-versie gebruik je?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: een server opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/04, 21:12:19 »
als je Ubuntu Server installeert, is een geheel LAMP-pakket al standaard geïnstalleerd volgens mij.
De server versie installeert niets standaard:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieServerKarmic#Toepassingen
Klik links bovenin op Documentatie

Re: een server opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/05, 00:51:10 »
hallo, hier een nieuw zieltje voor jullie geweldige OS  ;)


ik wil zelf gaan hosten,

Niet doen, min advies laat hosten over aan mensen wie het hun vak is.

Citaat
alleen is mijn verstand op dit gebied nihil.
Dit is dus het grote probleem.

Wil je het toch ga dan eerst de programma's leren kennen en veel lezen.
Dus leer de AMPP proggies eerste kennen, het zijn er maar 4 dus och paar weekjes lees werk.

Daarna installeer je Ubuntu server. met de AMP proggies
Daarna Webmin met Virtualmin als plugin.
Of direct Virtualmin want hiermee ga je hosten.

Ennuh zorg voor een goede beveiliging en een hele grote internet verbinding.
Want je bandbreedte is op voor je het weet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Sladem

  • Gast
Re: een server opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/06, 13:59:36 »
waarom zou ik het aan iemand anders overlaten?

alles valt te leren toch?

Re: een server opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/06, 14:06:31 »
waarom zou ik het aan iemand anders overlaten?

alles valt te leren toch?
Omdat, als je een server niet goed instelt, hackers in de server kunnen inbreken en er flink misbruik van kunnen maken.

Ik neem aan dat je alleen voor privé-gebruik host en niet voor klanten?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: een server opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/06, 14:09:47 »
Of doe zoals ik,
Neem een oude laptop, installeer Ubuntu, en daarna via tasksel een lamp server.
Aan jouw kant van de router kan je die bereiken via het IP adres, zo kan je lekker expirimenteren, zonder dat de buitenwereld er last van heeft.
Kom je er niet uit, dan heb je dit forum gelukkig al gevonden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: een server opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/06, 14:34:25 »
Als je er weinig verstand van hebt. Zou ik eerst veel gaan klooien op een bak waar het niet uitmaakt wanneer je iets stuk maakt.
Dus ik zou eerst Ubuntu op een oude computer ofzo installeren. Er zijn genoeg goed tutorials te vinden over hoe je Apache en de rest moet installeren en configureren.

Gebruik je ubuntu wel als desktop? 1 van de dingen die ik je dan wil aanraden is om zoveel mogelijk dingen in de commandline te doen. Hierdoor raak je sneller vertrouwd ermee, en zal je ook beter met je server overweg kunnen. 1 belangrijk voorbeeld is om bekend te zijn met een commandline editor (bijv. nano of vim).
Zelf hanteer ik over het algemeen het volgende principe: Als ik iets wilt doen dat te maken heeft met de GUI, dan doe ik het in de GUI, anders doe ik het in een terminal...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline daanmidd

  • Lid
Re: een server opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/06, 15:33:48 »
Als je er weinig verstand van hebt. Zou ik eerst veel gaan klooien op een bak waar het niet uitmaakt wanneer je iets stuk maakt.
Dus ik zou eerst Ubuntu op een oude computer ofzo installeren.


Of gebruik virtualBox...
You are Unique, Just like Everyone Else

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: een server opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/06, 16:40:14 »
Of gebruik virtualBox...

Kan ook, alleen is Virtual Box naar mijn mening niet een goede representatie van een echte server.
Volgens mij krijg je dan namelijk te maken extra "moeilijkheden" (uitdagingen) die je moet regelen.

Hoe kun je naar de server SSH-en? Hoe laat je Apache luisteren zodat het ook van buiten te benaderen is...
Als je al niet zoveel ervaring hebt zijn dit niet de uitdagingen waar je je mee bezig wilt houden...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: een server opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/06, 21:37:34 »
Kan ook, alleen is Virtual Box naar mijn mening niet een goede representatie van een echte server.
Volgens mij krijg je dan namelijk te maken extra "moeilijkheden" (uitdagingen) die je moet regelen.

Hoe kun je naar de server SSH-en? Hoe laat je Apache luisteren zodat het ook van buiten te benaderen is...
Als je al niet zoveel ervaring hebt zijn dit niet de uitdagingen waar je je mee bezig wilt houden...
Dat zijn niet de uitdagingen. De virtuele netwerkadapter kan je in VirtualBox op bridge zetten (in plaats van nat). Dan deelt de virtuele machine de netwerkkaart met de host. Met andere woorden: de server is op zijn eigen ip-adres bereikbaar al was het een "echte" machine.

Alternatief voor een server is (closed-source, maar kostenloos) VMware server. Hier is geen grafische omgeving voor nodig en je kan het console van de virtuele machine overnemen via een browser-plugin.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: een server opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/06, 23:09:54 »
Dat zijn niet de uitdagingen. De virtuele netwerkadapter kan je in VirtualBox op bridge zetten (in plaats van nat). Dan deelt de virtuele machine de netwerkkaart met de host. Met andere woorden: de server is op zijn eigen ip-adres bereikbaar al was het een "echte" machine.

Oke, ik kon me herinneren dat ik wat meer moeite moest doen. Misschien was dat "vroeger" zo.
Virtual Box is dan inderdaad handig om "te klooien". Maargoed, misschien moeten we nu maar wachten tot de poster weer antwoord geeft :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!