Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IP adres toekenning en Windows ZoneAlarm firewall  (gelezen 642 keer)

Offline Thom

  • Lid
IP adres toekenning en Windows ZoneAlarm firewall
« Gepost op: 2007/10/17, 21:13:56 »
Op de computer van mijn dochter heb een nieuwe officiƫle Windows XP installatie gedaan met een goedkopere studenten XP versie. En dat was niet fijn, uren heeft het geduurd voordat ik er achter kwam dat de driver van de netwerkkaart verhinderde om op het net te komen (gaf geen foutmelding, werkte daarvoor onder een oude XP versie wel en ook met de Ubuntu cd). Kon alleen worden opgelost met een ander netwerkkaartje. Vervolgens leek alles goed te gaan tot na alle updates en instellen van de gebruikers. Wel internet maar geen toegang tot het lokale netwerk. Op een andere computer had ik al dit zelfde probleem. Via wat zoeken op het internet een oplossing gevonden en eindelijk kreeg ik het lokale netwerk werkend. Wat een verschil met het installeren van Ubuntu, op diverse PC verliep dit (na een korte leercurve) veel sneller en eenvoudiger. Maar dat is niet de reden van mijn post.
Tijdens mijn problemen met de Windows installatie en daarna ZoneAlarm als firewall, bemerkte ik dat in Ubuntu de automatische IP adres toekenning start met 10.0.0.161. In Windows start de IP toekenning met 10.0.0.150. Omdat ik in ZoneAlarm gewend was om de reeks 150 tot 159 toe te kennen voor mijn thuisnetwerk, kreeg ik een alarmmelding dat een pc met het adres 10.0.0.161 toegang wilde hebben tot mijn Windows computer. Zodra ik de IP reeks in ZoneAlarm had aangepast van 150 tot 169 was het probleem opgelost. Misschien een les voor anderen.

mvrgr
Thom
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3