Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cookies.  (gelezen 2440 keer)

swake

  • Gast
Re: cookies.
« Reactie #25 Gepost op: 2017/03/18, 10:16:41 »
Citaat
Beste medegebruikers,
Ik ben niet de enige die dit probleem signaleerde,op het Engelse forum Ubuntu linux mint ,exact de zelfde constatering.Goolge/google.au/theregister.co.uk.

Ik ben even gaan googlen en ik denk dus helemaal in de juiste richting . Ik krijg hier en daar te lezen over attack wat mij duid op Browser Hijacking en volgens mij veroorzaakt word door die Add-ons en extensies


Offline HWE64

  • Lid
Re: cookies.
« Reactie #26 Gepost op: 2017/03/18, 13:06:10 »
Citaat
Beste medegebruikers,
Ik ben niet de enige die dit probleem signaleerde,op het Engelse forum Ubuntu linux mint ,exact de zelfde constatering.Goolge/google.au/theregister.co.uk.

Ik ben even gaan googlen en ik denk dus helemaal in de juiste richting . Ik krijg hier en daar te lezen over attack wat mij duid op Browser Hijacking en volgens mij veroorzaakt word door die Add-ons en extensies
@swake, Wat kun je hier tegen doen? De Add-ons ABP verwijderen? :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

swake

  • Gast
Re: cookies.
« Reactie #27 Gepost op: 2017/03/18, 13:34:58 »
Er is verschil tussen vervelende advertentiesoftware (Adware) en een browser Hijacker . ABP is een add-on om advertenties te blokkeren . Een browser hijacker gaat je browser kapen , je startpagina veranderen, je zoekmachine aanpassen en je doorlinken naar misleidende webpagina's . Vele Add-ons worden niet bijgewerkt . Niet bijgewerkte add-ons zijn dus een mooie prooi voor criminelen .
Maar er zijn ook gebruikers die niet regelmatig hun plug-ins checken op updates met alle gevolgen erbij.
Meer nuttige lectuur vind je hier.
https://support.mozilla.org/t5/Procedures-to-diagnose-and-fix/Problemen-met-Firefox-die-door-malware-worden-veroorzaakt/ta-p/8561

Offline HWE64

  • Lid
Re: cookies.
« Reactie #28 Gepost op: 2017/03/18, 16:40:17 »
Een paar tips .
Bij het installeren van add-ons controleer eerst wanneer ze het laatst bijgewerkt werden . Add-ons die het laatst in september 2012 bijgewerkt werden bijvoorbeeld moet je al niet gaan installeren !
Stel de plugins in dat ze automatisch ge-updatet worden . Dit doe je via Extra > Add-ons > Plug-ins en rechtsbovenaan zie je een klein tandwieltje .
Klik op dat kleine pijltje om menu te openen en selecteer Add-ons automatisch bijwerken
Ga naar Bewerken > Voorkeuren en klik daar op Privacy .
Vink het vakje aan bij Volgen
Klik op die link Uw instellingen voor niet volgen beheren .
Vink het vakje aan Altijd niet volgen toepassen .
Geschiedenis stel je in op Geschiedenis nooit onthouden. > Firefox zal opnieuw heropgestart worden .
Bij Locatiebalk vink je alle vakjes aan .
Sorry, ik wil deze topic niet kapen maar ik heb tocht nog een vraag over cookie instellingen. Wat is het verschil tussen: Geschiedenis NOOIT onthouden en een vinkje zetten bij Privenavigatie?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: cookies.
« Reactie #29 Gepost op: 2017/03/18, 18:51:01 »
Beste Party Rabbit,
Ik heb al twee keer opnieuw geïnstalleerd, dus vandaar die hardnekkigheid.
vr.gr.a.j.

Herinstalleren is iets anders dan de .home/mozilla/firefox weg gooien.
In die laatste staan je instellingen. En bij herinstalleren blijven deze instellingen vaak gewoon staan, en leest de nieuwe installatie dus gewoon oude (foute??) instellingen in. Al doe je dat 20 keer, dan nog steeds.

Daarom is het juist zaak die .home/mozilla/firefox weg te gooien in plaats van (of naast) herinstalleren.
Daarom gaf ik dat in een beginstadium al aan, met verwijzing naar de site van Pjotr als bevestigende onderbouwing.

Maar eerst je bladwijzers backuppen, want die gooi je dan ook weg!!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: cookies.
« Reactie #30 Gepost op: 2017/03/18, 21:27:31 »
Er zijn verschillende soorten cookies.
Functionele cookies zoals bij deze site anders zou je niet aangemeld kunnen blijven . Deze cookies worden tijdelijk opgeslagen  op je computer .
first party cookies die zorgen ervoor dat een website optimaal blijft functioneren . Deze cookies zorgen  er bijvoorbeeld voor dat jouw gekozen item(s) in het winkelmandje van de webshop bewaard blijft en dat je niet iedere keer opnieuw je loginnaam en wachtwoord in hoeft te vullen. Deze cookies zijn van de bezochte site zelf.
Third party cookies worden geplaatst door derden, zodat de site bijvoorbeeld geanalyseerd kan worden met Google Analytics. Deze cookies kunnen er ook voor zorgen dat je niet iedere keer dezelfde advertentie zal te zien krijgen. Of juist advertenties te zien krijgt met betrekking tot onderwerpen waarop je veel hebt gegoogled of net ben gaan bekijken in webshops.
Profilering cookies die Facebook ook gebruikt. Dit zijn de cookies waarover ik het al had  bij Third party cookies, deze zorgen ervoor dat je plots advertenties te zien krijgt van producten die je net bent gaan bekijken . Facebook gebruikt dit soort cookies wanneer je op de ‘vind ik leuk’ knop hebt geklikt. Daarom zie je soms ook al wie van je vrienden een bepaald product wel of niet hebben ‘geliked’.
Kwaadaardige cookies die je standaard zoekmachine zal veranderen of een nagemaakte pagina van de zoekmachine laten zien,  en je zal sturen naar kwaadaardige en misleidende webpaginas. Ik zal hier maar geen voorbeeldjes van tonen .

swake

  • Gast
Re: cookies.
« Reactie #31 Gepost op: 2017/03/18, 21:39:15 »
Citaat
Sorry, ik wil deze topic niet kapen maar ik heb tocht nog een vraag over cookie instellingen. Wat is het verschil tussen: Geschiedenis NOOIT onthouden en een vinkje zetten bij Privenavigatie?

Privénavigatiesurfen betekent dat er niet kan gezien worden vanwaar je surft . Schakel ik mijn privénavigatie uit kunnen mijn facebook vrienden bijvoorbeeld zien waar ik ergens aangekomen ben . Anders geciteerd je word gevolgd en aan de hand hiervan kunnen er dan advertenties getoond worden van het dichtsbijgelezen restaurant , elektrozaak enz.... waar je jou bevind . Ook die korte videoclips met reclame voorafgegaan bij nieuwsflashes zijn hieraan verbonden.Met privénavigatie duid ik dus aan dat ik niet wil gevolgd worden.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/18, 21:44:13 door swake »

Re: cookies.
« Reactie #32 Gepost op: 2017/03/19, 13:05:50 »
Er zijn verschillende soorten cookies.
Functionele cookies zoals bij deze site anders zou je niet aangemeld kunnen blijven . Deze cookies worden tijdelijk opgeslagen  op je computer .
first party cookies die zorgen ervoor dat een website optimaal blijft functioneren . Deze cookies zorgen  er bijvoorbeeld voor dat jouw gekozen item(s) in het winkelmandje van de webshop bewaard blijft en dat je niet iedere keer opnieuw je loginnaam en wachtwoord in hoeft te vullen. Deze cookies zijn van de bezochte site zelf.
Third party cookies worden geplaatst door derden, zodat de site bijvoorbeeld geanalyseerd kan worden met Google Analytics. Deze cookies kunnen er ook voor zorgen dat je niet iedere keer dezelfde advertentie zal te zien krijgen. Of juist advertenties te zien krijgt met betrekking tot onderwerpen waarop je veel hebt gegoogled of net ben gaan bekijken in webshops.

Je vergeet dat sommige cooky types heel vaak aan elkaar gekoppeld zijn.
Een first party winkelwagentje geeft ook steeds vaker zijn informatie door aan add plaatsers en dergelijke.

Zet maar eens een keer al je add-blockers uit.
Plaats maar eens een keer een artikeltje in je winkelwagentje op een bekende webwinkel, en kijk maar eens waar datzelfde artikel allemaal opduikt in advertenties en bij je interesses. ;) Ik denk dat je er van schrikt dat het niet bij dat winkelwagentje blijft.  :evil:

Ze zijn niet meer als onafhankelijk te benoemen!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline a.j.

  • Lid
Re: cookies.
« Reactie #33 Gepost op: 2017/03/19, 14:08:36 »
Beste medegebruikers,
Door jullie reacties,SWake & Party..Man. ben ik toch iets gereserveerder naar add-ons gaan kijken.Dus niet meer als een blinde herinstaleren MET de ADD-ONS die er al op stonden.Maar naar de update datum kijken.(goede tip)
Ik ben tot de voorzichtige conclusie gekomen dat add-on update datum zéér belangrijk is.
Ik heb trackme not  add-on vervangen door een andere,do no track,en tot nu toe geen cookie meer van theregister.co.uk gesignaleerd.
Ik hou het in de gaten,over een weekje kijk ik opnieuw.
Zeer veel dank voor meedenken en tijd in steken ,maar daar zijn we gelukkig allemaal forum leden voor.
Vriendelijke groet a.j.

Re: cookies.
« Reactie #34 Gepost op: 2017/03/19, 18:46:23 »
Let ook op op de 'toegestane lijst' met dat soort blockers.
Het is algemeen bekend dat er soms sommigen toch toegestaan worden, en zelfs dat sommige zich laten betalen om zo iets toch door te laten gaan.

Het eerste wat je moet doen met blockers (add én script) is kijken wat er wel doorgelaten wordt, en verwijderen wat jij niet wilt.
Let wel op want sommige zaken heb je wel nodig. Gstatic bijvoorbeeld heb je nodig om google maps in sites in te laden en te gebruiken zoals ze gemaakt zijn, en dat zijn er toch wel een aantal (zo ook op de ledenkaart op deze site). G analetics daarentegen kun je weer wel gewoon blocken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore