Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet draadloos internetten...  (gelezen 5283 keer)

Kan niet draadloos internetten...
« Gepost op: 2007/10/27, 19:13:27 »
Hallo,

Hier de zoveelste ubuntu-gebruiker met internetproblemen.

Een half jaar geleden installeerde een vriend Ubuntu 6.10 op mijn laptop, dit als enig besturingssysteem. Alles werkte prima, op draadloos internet na. We hebben nooit de reden gevonden. Zelf probeerde ik een maandje geleden versie 7.04 uit en - mirakel - ik kon mailen, surfen, chatten naar believen (ook al had ik soms boven maar 15% bereik). Nieuwsgierig naar Gutsy heb ik deze een paar dagen geleden geïnstalleerd ... wèg internet :-s

Ik heb verbinding met het netwerk (51% op drie meter van de router, maar daar ben ik al tevreden mee voor die laptop). Pakketten ophalen en installeren lukt niet, mailen en surfen ook niet ... tenminste ... als ik www.google.com ingeef doet hij niks, als ik het ip-adres van google ingeef krijg ik de pagina wel op het scherm. Hetzelfde met de webshop van mijn neef. Ik had identiek hetzelfde probleem met ubuntu 6...

Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik het zou kunnen oplossen? Liefst in heel eenvoudige taal, ben een absolute leek ;-)

Bedankt bij voorbaat!!!

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/27, 19:38:29 »
Owww... niet goed gelezen, je krijgt wel een webpagina te zien..

misscchien iets met dns server dan..

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/27, 19:52:44 »
Nog even dit: ik hoef niet persé te kunnen surfen of mailen, maar voor updates en installatie van programma's zou ik toch op het net moeten kunnen... ben te "groen" om manueel installaties te doen...

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/27, 19:57:27 »
Je zou kunnen proberen om DNS adressen in te voeren bij je draadloze instellingen. De DNS server adressen voor je provider kan je hier vinden:

http://www.mixfix.nl/helpfiles/algemeen/dnsnederland.asp

Vervolgens kan je bij je netwerkinstellingen deze DNS adressen invullen. Ik gebruik zelf Xubuntu, en weet dus niet precies hoe je dit in Ubuntu doet.

Ook weet ik niet zeker of het helpt, maar het is het proberen waard. Tot er iemand met meer verstand van zaken komt helpen.  :)

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/27, 20:12:38 »
Eerst eventjes je configuratie en setup nagaan. Ik zou graag je inwendige details zien :)

In de terminal-mode:

Type lhs   (enkel de relevante details ivm netwerk in het antwoord)

daarna iwconfig

daarna cat /etc/network/interfaces

Nog meer technie : Kun je pingen naar het ip-adres van google?

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/27, 20:57:05 »
Klopt Tommie :P

Hij krijgt van zijn router niet de DNS doorgegeven.
En omdat de pc die dan niet weet kan het gebeuren dat je niets krijgt van het internet

Gewoon snelle DNS servers zoeken en het moet werken.

bijv.
194.109.9.99
194.109.6.66
213.211.129.21

ff pingen naar de DNS server verteld je hoe snel ze zijn vanaf jouw plek.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/27, 22:06:39 »
1. het simpelste eerst: ja, ik kan pingen naar google...

2. bash: type: lhs: not found

3. iwconfig: lo, eth0 en wifi0: no wireless extensions
bij ath0 krijg ik:
IEEE 802.11g ESSID:"naamvanmijndraadloosnetwerk" Nickname:""
Mode: Managed   Frequency: 1.437 Ghz   Access Point: (00:00:0x:00:xx:00 weet niet of ik dit mag vertellen, vandaar de nulletjes en x-jes)
Bit Rate: 54 Mb/s   Tx-Power: 18 cBm   Sensitivity=1/1
Retry:off   RTS thr: off   Fragment thr: off
Power Management:off
Link Quality=38/70   Signal level=-53 dBm   Noise level=-91 dBm
Rx invalid nwid:193   Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0   Invalid misc:0   Missed beacon:0
Omdat ik eigenlijk geen idee heb wat relevant is of niet hierboven de hele tekst overgetypt (via mijn windows xp laptop ;-) )

4. cat /etc/...:
auto lo
iface lo inet loopback

Voil

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/28, 09:26:15 »
Dag Marianne,

De teksten in de terminal-mode kun je ook kopiëren en plakken (Zie bewerken. Het zijn echter niet de gewone short-cut-keys). Blijkbaar werkt je netwerk-kaart goed. Ik zie ath0 niet in je interfaces staan, dus dien je een
entry voor ath0 in je /etc/network/interfaces te maken en je verbinding zal werken. Ofwel probeer dat je met
de netwerkmanager (Systemen -> Beheer -> Netwerk) ofwel ga je manueel een entry voor ath0 gaan aanmaken.
Type bvb. man interfaces in je terminal om de documentatie van interfaces te bekijken.

Wijzigen kan dan via sudo gedit /etc/network/interfaces

daarna ofwel sudo ifdown ath0 && sudo ifup ath0 ofwel je ubuntu herstarten

PS. mijn atho ziet er als het volgt uit :

auto ath0
#iface ath0 inet dhcp           (ik gebruik dus dhcp, in geval van een statisch ip, dien je hier wat anders in te vullen)

Offline Tico

  • Lid
Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/28, 10:28:05 »
Hoi Marianne,

Als je met rechts klikt op het wireless network icoontje in de taakbalk en vervolgens klikt op connection information. Staat er dan wat ingevuld bij Primary DNS? Daar ligt n.m.m de fout aangezien je wel een ip verbinding krijgt, maar niet op naam.
Misschien de naam van je provider prijsgeven, wellicht is er een andere forumlid die bij dezelfde provider als u zit.



DNS moet je instellen in /etc/resolv.conf (al zou network-manager dat zelf moeten ontdekken)

nameserver x.x.x.x
nameserver x.x.x.x

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/28, 18:57:21 »
Wij zitten bij Skynet.

De tips hierboven ga ik seffens eens rustig uitproberen :-)

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/28, 19:03:34 »
connection information:
interface: wireless ethernet (ath0)
speed: 54...
driver: ath_pci

Primary Dns = ingevuld, en ook hetzelfde bij Default Route

Offline Tico

  • Lid
Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/28, 20:35:30 »
hmmmz... dns server is dus ingevuld, begrijp er niets meer van, het  zou dus gewoon moeten werken lijkt me, Hebben ze daar niet een dns storing ofzo bij SKynet?

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/28, 20:52:17 »
Ik zei toch al dat ik nog compleet "groen" ben in ubuntuland ;-)

ath0 toegevoegd in interfaces, opgeslagen, netjes ubuntu heropgestart : resultaat hetzelfde ... en nog straffer: als ik cat /etc/network/interfaces typ wordt dat zelfs niet meer weergegeven !?

Tips zijn nog altijd welkom, maar ik denk dat ikzelf mooi met mijn pollekes eraf blijf tot ik de ubuntu documentatie en terminalhowto ed. eens grondig doorgenomen heb ;-)

Alvast bedankt aan degenen die oplossingen suggereren...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/31, 21:38:45 »
Als je wil kom ik even bij u thuis langs om het probleem te bekijken, Marianne.

Ergens deze week 's avonds.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/03, 20:09:19 »
Oei Bartek, je moet me wel heel erg onbeleefd vinden. We hebben eind vorig jaar, begin dit jaar heel andere kopzorgen gehad dan Ubuntu. Mijn schoonmoeder was erg ziek en is eind januari overleden. Ik heb daardoor je antwoordje hierboven nooit gezien, sorry...

Ik heb de laatste maanden nog regelmatig met die oude laptop "gespeeld". Bevindingen: alleen onder Ubuntu 7.04 kan ik zonder problemen internetten. Bij de installatie daarvan, en dus ook iedere keer als ik opstart vraagt hij een keyring in te geven voor het draadloos netwerk. Geen enkel probleem. Bij 7.10 krijg ik die vraag om de keyring dus niet, en kan ik ook niet internetten. Ik ben nu nog een keertje de upgrade aan't doen naar gutsy gibbon, als ik dan nog niet op internet raak ga ik terug naar 7.04 en dan blijf ik daar voortaan mee werken... Tenzij iemand weet waar ik moet gaan kijken om dat keyring gedoe in te voeren, want ik vermoed dat het probleem dan ook opgelost is...

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/04, 00:51:51 »
Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden. Ondanks alle herinstallaties en het feit dat meerder mensen hun hoofd erover gebroken hebben krijg ik onder 7.10 geen internet. Ik heb vanavond dus de 7.4 maar teruggezet en alles werkt als een trein. Besluit: ik zal maar tevreden zijn met wat ik nu heb, voor een beginner is dat eigenlijk al meer dan genoeg ;-)

Bedankt aan alle mensen die hier hebben zitten meedenken en die mogelijke oplossingen aanbrachten !

Quatroking

  • Gast
Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/04, 00:56:45 »
Met een beetje geluk zal 8.04 het wel helemaal goed moeten doen.. maar dat zien we wel weer over 19 dagen.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/04, 09:52:02 »
Vermits we zo kort zitten bij de release van de nieuwste versie 8.04 en je net 7.04 terug geïnstalleerd hebt lijkt het me ook beter nog ff te wachten en de volgende versie te proberen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/04, 18:48:21 »
Wie weet ... misschien kom ik wel eens kijken in Herk-de-Stad als de release party is, maar voorlopig ben ik het installeren en herinstalleren een beetje beu :-D ... Groetjes!

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/04, 18:58:58 »
... als die oude laptop tegen dan niet de geest gegeven heeft ... op mijn nieuwe moet voorlopig Windows blijven draaien (alhoewel, dualboot kan natuurlijk wel he) ...

Kan niet draadloos internetten...
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/31, 12:40:26 »
Er mag een knoop in dit draadje gelegd worden :-D

Met Ubuntu 6.10 en Ubuntu 7.10 raakte ik niet op internet, met 7.04 wel. Eergisteren heb ik de nieuwste versie gedownload en die werkt ook als een treintje onder internet, oef ... ik moet het duidelijk van de lenteversies hebben ;-)

Wel nog enige kleine problemen met dvd's die niet willen afspelen (kan resource niet lezen of zoiets) maar verder ben ik heel tevreden over de nieuweling. Mooie desktop ook, trouwens ...