Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8 aankoppelen vanuit Mint mislukt  (gelezen 576 keer)

Windows 8 aankoppelen vanuit Mint mislukt
« Gepost op: 2015/12/04, 22:21:33 »
Ik heb hier drie dualboots en bij alle drie is het feest. Ik heb via xs4all een antivirus, F secure. Dit programma moest verlengd worden en dat lukte op geen van de computers. Sindsdien heb ik op alle drie problemen met Windows. Niet dat ik van Windows hou maar ik wil graag dat het spul weer draait. Laat ik beginnen bij de Acer Aspire. Windows 8.1 staat erop. Een dual boot met Linux Mint 17.2
Start ik Windows normaal op dan lijkt het alsof hij het ongeveer een minuut lang gaat doen, daarna slaat alles vast. Meestal nadat dat !@##$! F secure heeft geeist dat ik het abonnement moet verlengen. Ik kan dan alleen nog maar afsluiten door op de knop van de pc in te drukken.

Nu dacht ik: laat ik eens kijken of ik in de veilige modus kan opstarten en van daaruit proberen dat Fsecure te verwijderen.
Maar goed, voor zover ik het allemaal snap zou je dat via een werkende Windows moeten kunnen doen. Helaas kan ik vrijwel niks met mijn Windows dus dat lukt niet. In het opstartmenu staan wel mint en windows 8 maar geen veilige modus voor Windows meer.

Nu heb ik zonder al teveel kennis gedacht: laat ik eens kijken wat er gebeurt wanneer ik via Mint naar Windows ga.
Welnu dan krijg ik de volgende melding. Zie bijlage.
Wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 8 aankoppelen vanuit Mint mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/04, 23:54:32 »
Windows vanaf 8 sluit niet echt af, daarvoor dien je echt fastboot uit te schakelen.
Dat is ook de reden dat Linux niet naar de op dat moment vervuilde niet netjes afgesloten, incomplete, niet schone Windows partitie wil om data corruptie op deze partitie te voorkomen.
Dat lukt alleen als de PC compleet is afgesloten ZONDER de fastboot ingeschakeld.

Gezien dat nu al te laat is:
Veilige en reparatie Windows8,8.1,10 modus kun je waarschijnlijk oproepen door de linker shift toets ingedrukt te houden bij herstart en/of startup van Windows8,8.1,10. Mogelijk werken ook de F5 en/of F8 toetsen (nog).(E.e.a. lang niet gebruikt ;))
Verdere Windows vragen graag op een van de vele Windows Fora.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/05, 00:00:16 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Anco

  • Lid
Re: Windows 8 aankoppelen vanuit Mint mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/10, 22:00:16 »
Als ik het mij goed herinner dan kan vanuit windows opnieuw opstarten in plaats van afsluiten ook helpen. Hoewel dit misschien problematisch gaat zijn met een windows die binnen minuut vastloopt.

Je kan evt ook proberen in zoekbalk cmd intypen en dan msconfig en dan f-secure niet proberen op te laten starten.
Linux user #485563

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows 8 aankoppelen vanuit Mint mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/10, 22:13:21 »
Ik zou de volgende fraaie noodoplossing overwegen:

Als het computers betreft met een voorgeïnstalleerde Windows 8.x, dan is de unieke productcode (registratiecode) opgeslagen in het UEFI ("BIOS"). En niet meer op een sticker op de onderkant van je flaptop.

Dat betekent dat je een mooie noodoplossing kunt toepassen: namelijk een schone installatie van Windows 10. Die leest dan automatisch de productcode in vanuit je UEFI en ziet dat die legaal is, waardoor hij zichzelf direct activeert.

Met het nieuwste bouwsel van het iso van Windows 10 (daterend van eind november), is het namelijk niet meer nodig om eerst je oudere Windows "vuil" op te waarderen naar Windows 10, voor een legale activatie.

Een legale schone Windows 10 haal je hier, bij Microsoft zelf:
http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO

Dat iso is dus het nieuwste bouwsel, waarmee een voorafgaande "vuile" opwaardering niet meer nodig is voor activatie. Ik heb het zelf, met succes, zo uitgeprobeerd op m'n flaptop: ik heb de ouwe Windows 8.1 niet opgewaardeerd naar 10 maar simpelweg eraf geknald en vervangen door een schone Windows 10.

Voor het branden van het iso hoef je niet het gereedschapje van Microsoft te gebruiken: je kunt 'm gewoon in Linux Mint op een DVD fakkelen met behulp van Xfburn ("Brand schijfkopie"), als ware het een Linux-iso.

Na installatie van Windows 10 zul je wel je Grub moeten herinstalleren:
https://sites.google.com/site/computertip/6

Overigens: voordat je begint, raad ik aan om kopieën van je documenten, foto's, muziek e.d. die in je Linux staan, veilig te stellen op een extern medium. Zoals een externe harde schijf of een DVD.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/10, 22:23:27 door Pjotr »