Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate  (gelezen 1459 keer)

Offline klaasvaak

  • Lid
Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Gepost op: 2016/08/03, 18:30:28 »
Hoi beste mensen,

In Mint 18 Mate kan ik (in tegenstelling tot voorheen in 17.3 xfce en 13 xfce) niet meer in alle pdf’s een stukje tekst kopiëren.

Het lukte eerst niet in een pdf van de bank. Even dacht ik dat het aan de bank lag.

Toen lukte het ook niet meer met de digitale Volkskrant. Regelmatig wil ik hier iets uit opslaan.

Voorheen ging het zo:
Bij een artikel dat mijn belangstelling had klikte ik op ‘tekst’ rechtsboven.
Dan volgt het artikel in een andere lay-out.
Alhier klikte ik op ‘print’.
De tekst volgt weer. Daar kon ik een kopie van opslaan. Het werd opgeslagen onder ‘application/pdf’.
Ook kon ik alhier alles selecteren en kopiëren of een gedeelte van de tekst selecteren en kopiëren.

Dit laatste lukt niet meer. Ik heb het uit en treuren geprobeerd.

Hierna heb ik diverse opgeslagen pdf’s geopend waarvan ik weet dat ik hieruit een stukje tekst kan kopiëren. De ene keer lukt het wel, de ander keer met geen mogelijkheid.

Weet iemand hoe dit komt? Heel graag heb ik de oude situatie terug.

Groeten,
klaasvaak



Offline Bobbie

  • Lid
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/03, 19:27:41 »
Voor het bewerken van PDF gebruik ik Master PDF editer is niet in de repro's , de DEB is hier te verkrijgen https://code-industry.net/masterpdfeditor/
Deze komt na downloaden  in je Downloads te staan, daar na toe gaan en dubbel klikken dan wordt Gdebi geopend om te installeren.














Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/03, 19:53:45 »
Hoi Bobbie,

Bedankt voor je reactie.

Dit komt niet uit de pakketbron. Daar heeft Ptjor mij een beetje bang voor gemaakt.

Het ziet er nogal ingewikkeld uit voor zoiets simpels als een stukje tekst selecteren en kopiëren. Ik weet niet of dit geschikt voor iemand met anderhalve hersencel.

Hier komt bij dat ik verwacht dat het voor de Volkskrant geen oplossing biedt. In het stadium van selecteren en kopiëren is het bestand niet opgeslagen.

Ik wacht even af of iemand de oude situatie weet te herstellen voor alle pdf’s.

Groeten,
klaasvaak

Frederik

  • Gast
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/03, 20:15:25 »
PDF Master mag dan niet in een pakketbron zitten (geen idee waarom niet) maar je kunt dat programma veilig downloaden en laten installeren door het softwarecentrum. Het is een fijn programma om PDF bestanden mee te bewerken.

PDF bestanden maak ik standaard open met de browser Firefox en tot nu toe heb ik altijd met rechtermuisklik stukken tekst uit een PDF bestand kunnen kopiëren en plakken in een tekstverwerker. Dat moet in Mint ook mogelijk zijn.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/03, 20:59:22 »
Probeer eens met libre office.

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/03, 21:21:27 »
Hoi Frederik en jan1100,

Fijn te weten dat dit veilig kan. Ik ga het dan ook zeker downloaden.

Maar, ook ik heb tot nu toe PDF bestanden standaard opengemaakt met de browser Firefox en tot nu toe heb ik ook altijd met de rechtermuisklik stukken tekst uit een PDF bestand kunnen kopiëren en plakken in Libre Office.

Het mag dan een mooie oplossing zijn, maar eerst moet het bestand uit de Volkskrant worden opgeslagen en pas dan kan ik er een gedeelte uithalen. Dit is zóóó omslachtig en tijdrovend. Het bestand wordt door de Volkskrant geopend en daaruit selecteer en kopieer ik een stukje tekst.

Hoe komt het dat het bij het ene pdf nog steeds wel lukt en bij het andere pdf niet meer.

Groeten,
klaasvaak

Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/03, 22:23:14 »
@ klaasvaak, @ forum-leden,

Dat is, denk ik om plagiaat/ongeoorloofd gebruik te vermijden  ... een reporter die een tekst schrijft voor een krant wordt daarvoor betaald. Als jij nu deze tekst kopieert dan ben je illegaal bezig, want je hebt daar geen toelating voor gevraagd/aangevraagd en waarschijnlijk ook niet verkregen. Vandaar dat men de tekst in PDF omzet en beveiligd tegen ongeoorloofd gebruik. Zo zit dit in elkaar.
Ik weet wel, het gebeurd dagdagelijks en zeer frequent maar, het is niet legaal. Copyright, weet je wel.

Overtypen en wat bijwerken is geen enkel probleem zodat het lijkt alsof jij dat zou geschreven hebben is wel mogelijk.
Het gebeurd zoveel, en het is niet legaal en iedereen en ook een ander, en nog een ander, ...het kan geen kwaad ...niks is minder waar.
Wij doen dit heel veel hier op dit forum, maar op het forum is dit legaal en ook openbaar, er zit geen copyright op...én dat maakt het verschil.
Een goede raad, let op met kopiëren van teksten of stukjes tekst / foto's /muziek, waar copyright op zit.

Wees dus voorzichtig. Gebruik het gezond verstand. Hou het legaal.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/03, 22:25:51 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/03, 22:38:37 »
Hoi spievensterke,

Dit mag je wel kopiëren, maar met publiceren moet je oppassen.
Een stuk(je) mag, mits je de bron vermeldt. Publiceren doe ik niet. Het is voor eigen gebruik. Sommige auteurs willen inderdaad niet. In dat geval is er geen pdf beschikbaar.
Ik kan uit de hele krant, een pdf van de bank en een aantal opgeslagen pdf’s niets meer kan kopiëren sinds ik Mint 18 Mate draai.

Ik denk dat dit een probleem is voor de ontwikkelaars. Bugje of zoiets.

Groeten,
klaasvaak

JohPoe

  • Gast
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/04, 08:50:07 »
Citaat
Ik denk dat dit een probleem is voor de ontwikkelaars. Bugje of zoiets.

Zou best kunnen dat die nieuwe x-apps in Mint 18 nog niet helemaal 'klaar' zijn.

Misschien kan je in Firefox het probleem wat omzeilen door :
voorkeuren > toepassingen > zoeken naar PDF > Actie > voorbeeld pagina in Firefox (of een andere gebruiken)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/04, 09:00:45 door JohPoe »

Frederik

  • Gast
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/04, 10:05:48 »
Dat is, denk ik om plagiaat/ongeoorloofd gebruik te vermijden  ... een reporter die een tekst schrijft voor een krant wordt daarvoor betaald. Als jij nu deze tekst kopieert dan ben je illegaal bezig, want je hebt daar geen toelating voor gevraagd/aangevraagd en waarschijnlijk ook niet verkregen. Vandaar dat men de tekst in PDF omzet en beveiligd tegen ongeoorloofd gebruik. Zo zit dit in elkaar.

Zo dit dat niet helemaal in elkaar. Je mag uit een krant of forum of tijdschrift kopiëren en plakken (citeren) tot je een ons weegt, als je maar vermeld waar je de tekst vandaan hebt gehaald en soms moet je daarbij de auteur vermelden. je vliegt pas de bocht uit als je zonder toestemming artikel zonder bronvermelding elders gaat publiceren.

Dit stond twee maanden geleden in het DVHN en ik mag het kopiëren en plakken waar ik wil, ook als het in PDF was verschenen:

"Brandweer en politie hebben maandagmorgen op 250 meter afstand van de Martinitoren in Groningen een ree uit het water van de Diepenring gevist. Het beest zwom bij de Stadsschouwburg in de Turfsingel en kreeg van zijn redders eerste hulp op een woonboot".

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/04, 10:25:17 »
Ja, zo werkt dat! Anders zou je tegenwoordig ook zowat monddood zijn. 

Ik volg al een tijdje de blog van ene Charlotte over auteursrechten. Deze dame weet waarover ze het heeft. Ze kan het ook nog goed uitleggen plus leuk neerpennen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Selecteren en kopiëren uit pdf, Mint 18 Mate
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/04, 17:19:50 »
Hoi JohPoe,

Het gegeven stappenplan werkt niet met de Volkskrant. Zo’n pdf zit helemaal ingebakken. Het vliegt gelijk van het scherm. Of het bij andere pdf’s werkt weet ik nog niet. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Ik begrijp dat het bekend is en dat het de aandacht heeft. Het komt dus goed.

Voor de Volkskrant heb ik een andere tussenoplossing gevonden. Een kort stukje typ ik even over. Bij een langer stukje, sla ik de pdf op in een aparte map. Als die nieuwe x-apps in Mint 18 klaar zijn selecteer en kopieer ik de gewenste passage.

Groeten,
klaasvaak