Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Waarom werken toetsenbord en muis niet bij / na de installatie van kubuntou en lubuntu?

wat moet ik doen om de muis en toestenbord werkend te krijgen?
1 (100%)
kan dit aan de drivers vn de usb poorten liggen
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Auteur Topic: instalatie 32 bits lubuntu  (gelezen 1331 keer)

Offline tondeg

  • Lid
instalatie 32 bits lubuntu
« Gepost op: 2020/08/09, 16:30:23 »
Ik probeer kubuntu of lubuntu te instlleren op een oude 386 pc, hiervoor heb ik de laatste versie van 32 bits op een opstart usb stick geplaatst en deze geprobeerd te installeren, ik heb alleen een probleem op die pc met usb poorten, ik heb n.l. maar 2 actieve poorten, er zij er nog 2 maar deze geeft steeds melding dat er een onbekend apparaat op wordt aangesloten. dus ik heb de USB stick in 1 van de actieve poorten geplaatst, maar dan blijft er nog maar 1 poort over voor toetsenbord/muis.
ok zover lukt, ik start de pc op en de installatie begint, alleen het toetsenbord geeft geen connectie weer (lampje brand in het begin even maar naar mate de installatie vordert gaat het lampje weer uit) ik kan dus geen data invoeren, daarna geprobeerd of de muis zou gaan werken, maar die doet ook niets.
daarna nog geprobeerd om de installtie te herstellen na opnieuw starten, zonder de usb stick maar met muis en toetsenbord. maar helaas nog steeds niets. bij het uitpakken werden er diverse foutmeldingen gegeven op de usb poorten iets met verkeerde installatie (mdma33 oid). wat kan ik doen om het werkend te krijgen?

groeten,
Ton

Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/09, 17:06:36 »
USB hub gebruiken? Zit er wellicht een USB hub in je beeldscherm?
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

JorisC

  • Gast
Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/09, 17:17:47 »
Citaat
Ik probeer kubuntu of lubuntu te instlleren op een oude 386 pc
Klopt dit ? 386 PC dateert uit de (MS) DOS periode .
Waar zitten die USB poorten ? Op het moederbord of een ingeplugde op het moederbord en dan is het bij zo een stokoude computer nog USB 1   .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intel_80386

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/09, 17:25:29 »
Heb je zowiezo niet veel aan om een 32bit OS the installeren, volgend jaar loopt de ondersteuning voor 18.04.X af want community releases (Lubuntu, Ubuntu Mate, Kubuntu, Xubuntu) worden maar 3 jaar ondersteund en vanaf *buntu 20.04 wordt 32bit helaas niet meer ondersteund. Je hebt nog andere opties zoals Debian voor voorlopig als je 32bit nodig moest hebben.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline siegi

  • Lid
Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/09, 17:42:30 »
Citaat
Ik probeer kubuntu of lubuntu te instlleren op een oude 386 pc
Klopt dit ? 386 PC dateert uit de (MS) DOS periode .
Waar zitten die USB poorten ? Op het moederbord of een ingeplugde op het moederbord en dan is het bij zo een stokoude computer nog USB 1   .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intel_80386

386 is idd van de tijd ver voor USB, eerste pc die USB had zal een pentium processor hebben.  ofwel  onofficieel 586.

Het zou me sterk verbazen dat ubuntu nog vlot werkt op een computer die geen 64bit ondersteund. Na de pentium 4 is geloof ik alles 64bit geworden. dat is ondertussen weer meer dan 12 jaar geleden. 
indien nieuwer neem gewoon de 64bit versie, dat is zoals hierboven aangegeven nog wel ondersteund.

De eerste computers die usb ondersteunden dit ook nog niet fatsoenlijk voor toetsenbord en muis ze hadden in de plaats een ps/2 connector.

Dus ben eerst benieuwd over wat voor een computer het gaat.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/09, 17:46:51 door siegi »

Offline Tom

  • Lid
Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/09, 18:21:02 »
Waarom is dit een pol ?
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/09, 18:26:48 »
Bij mij werkt het wel. Is geen poll waard lijkt me. =D
Ik draai de 64 bit, dat dan weer wel...

Misschien helpt het om het opstart medium in de andere usb poort te doen?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/09, 18:31:42 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/09, 18:29:55 »
Heeft de computer geen cd drive of beter dvd drive? Je zou dan een dvd kunnen branden of een cd met een basissysteem (zoek op blokkendoos). Dan kun je met de cd of dvd installeren en het je muis en Key board ter beschikking.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

JorisC

  • Gast
Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/09, 18:36:12 »
Citaat van: siegi
386 is idd van de tijd ver voor USB, eerste pc die USB had zal een pentium processor hebben.
Wat ik me nog herinner is dat de eerste Windows versie die USB ondersteunde windows 98 SE was . Met ondersteuning bedoel ik dan dat windows 98 SE USB apparaten kon gebruiken zoals een printer , scanner maar niet booten . Windows 98 SE werkte wel op een 386 PC maar zo traag als een slak . Terwijl die opstarte kon je jouw boodschappen gaan doen .

Offline rico70

  • Lid
Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/10, 08:40:25 »
Wat ik me nog herinner is dat de eerste Windows versie die USB ondersteunde windows 98 SE was .
Windows 95 was de 1e die USB ondersteunde, ik had destijds Windows 95 OSR 2.1

Offline tondeg

  • Lid
Re: instalatie 32 bits lubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/12, 15:36:42 »
Dit probleem is intussen opgelost, door het plaatsen van een usb kaartje op het moederbord, bedankt voor feed back