Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lacie hard disk 1TB  (gelezen 1889 keer)

Offline mp

  • Lid
Lacie hard disk 1TB
« Gepost op: 2009/12/04, 18:58:59 »
Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van bovenstaande externe harde schijf.
Ik weet echter niet hoe ik die met Linux kan gebruiken. Kan ik ze formatteren als ext3? Bijgevoegd een printscreen van hoe de schijf er in GParted uitziet.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Lacie hard disk 1TB
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/04, 19:17:01 »
Hoi MP,

Ik kan me voorstellen dat er wat backup software of iets dergelijks op de schijf staat. Als dat het geval is, even kijken wat je daarmee wilt doen.
Ik weet niet of je nog veel met Windows werkt op andere PC's of dat je de schijf wel eens bij een kennis aan zijn PC wilt hangen. Is dit namelijk het geval dan zou ik de boel als NTFS formatteren. Je kunt dan alle kanten op met je schijf. (Met Windows kun je ext3 niet benaderen dus in de meeste gevallen verlies je flexibiliteit.)
Ik weet niet of mediaspelers ext3 kunnen benaderen. Als je films die op de schijf staan op je TV wilt bekijken zou ik hier ook even naar kijken.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Lacie hard disk 1TB
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/04, 20:07:12 »
Als je niet met windows werkt, gewoon alle partities verwijderen en 1 (of meer, als je dat wilt) ext4 partitie aanmaken.

Offline mp

  • Lid
Re: Lacie hard disk 1TB
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/04, 20:42:12 »
Ik was wat in de war door het feit dat ik in GParted niets kon formatteren/aanpassen, maar dat was natuurlijk omdat de schijf aangekoppeld was. :) Jammer dat GParted geen NTFS kan aanmaken of herschalen. Maar goed, ik red me wel. Hartelijk bedankt alleszins, allebei.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Lacie hard disk 1TB
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/05, 11:48:01 »
Hallo mp,

Dat kan wel met Gparted.
Zie hiervoor:http://gparted.sourceforge.net/features.php en http://www.linux-ntfs.org/doku.php?id=downloads

Het komt erop neer dat je via Synaptic "ntfsprogs" moet installeren.
Heb dit zojuist zelf ook gedaan omdat ik mijn Samsung Story Station 1,5TB van FAT32 naar NTFS omgezet heb.
Klusje van een minuutje geweest. Heb er inmiddels wat bestanden op weg geschreven.

Volgens mij kon Gparted ook zonder dit pakket NTFS partities verkleinen. Zo heb ik destijds ruimte vrijgemaakt op mijn PC met XP om de vrijgekomen ruimte naar ext3 om te zetten en er Ubuntu op te zetten.

Groet,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline mp

  • Lid
Re: Lacie hard disk 1TB
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/05, 13:10:00 »
Ja, inderdaad, ik had het ook al ontdekt. Mijn hele schijf is nu ntfs. Wou eerst nog partitie ext3 ook opzetten, maar dat duurde bijzonder lang. Heb die actie dan maar afgebroken en helemaal ntfs gemaakt. Werkt ook vlot en is nu compatibel met de windowsmachines bij de andere gezinsgenoten.