Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu gnome-software start niet door  (gelezen 2195 keer)

xubuntu gnome-software start niet door
« Gepost op: 2016/07/13, 08:31:52 »
Platform IBM Thinkpad T41, Xubuntu 16.04, 2GiB geheugen
gnome-software start niet door; staakt op circa 86MiB
"Software" opnieuw starten maakt een nieuwe entry in Taakbeheer en die staakt ook op 86MiB
Hoe is dit op te lossen?
Opnieuw installeren Xubuntu 16.04 helpt niet...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jan11000

  • Lid
Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/13, 09:19:26 »
Leg eens preciezer uit.
Gnome software start niet door bij 86MiB, wat is dit?

Xubuntu heeft een eigen "ubuntu software center".
Als dit blijft hangen tijdens installatie van software, dan misschien andere server instellen bij de "ubuntu software center", ik zou de main server pakken.

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/13, 10:24:39 »
Leg eens preciezer uit.
Gnome software start niet door bij 86MiB, wat is dit?

Xubuntu heeft een eigen "ubuntu software center".
Als dit blijft hangen tijdens installatie van software, dan misschien andere server instellen bij de "ubuntu software center", ik zou de main server pakken.
Preciezer:
0) Xubuntu 16.04 LTS is geïnstalleerd
1) klik linksboven in scherm op Whiskermenu
2) klik Software in drop-down-menu
3) het geduld-ikoontje draait
4) na enige stopt 3)
5) resultaat: NIETS
Vraag: waar vind ik "ubuntu software center" binnen Xubuntu 16.04?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/13, 16:15:44 »
Leg eens preciezer uit.
Gnome software start niet door bij 86MiB, wat is dit?
Ook ik ben geintrigeerd over hoe je aan die 86MiB komt.

Start eens via de terminal gnome-software op: "gnome-software &". Verschijnen er foutmeldingen?

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/13, 16:35:21 »
Leg eens preciezer uit.
Gnome software start niet door bij 86MiB, wat is dit?
Ook ik ben geintrigeerd over hoe je aan die 86MiB komt.

Start eens via de terminal gnome-software op: "gnome-software &". Verschijnen er foutmeldingen?
Ik start eerst Taakbeheerder
dan start ik gnome-software
dan zie op Taakbeheerder het gebruikte geheugen oplopen tot circa 90MiB
dan gebeurt er verder niks meer....

Terminal: "gnome-software &" heeft als resultaat "[1] 1574 89.1 MiB"
de vorige staat er ook nog met PID 1426 en 91.1 MiB
Deze twee heb ik met "Beëindigen" verwijderd...

Er zijn meer gebruikers van Xubuntu die klagen dat gnome-software niet meer werkt; ik had het probleem eerst zo gezocht, maar er waren alleen klagers zonder oplossingen...

 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Tom

  • Lid
Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/13, 18:53:18 »
Ik gebruik Synaptic ,is ook het eerste wat ik installeer ,die softwarecentre brrrr
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/13, 19:12:21 »
Dick,

Met de terminalopdracht gnome-software start het programma hier meteen. Idem ditto met ingave in het zoekvenster van het start menu van Xubuntu.

Ga in het startmenu naar Instellingen > Menu bewerken en vul de zoekterm software in het zoekvenster midden boven. Je vindt dat dit programma onder de rubriek Systeem.

Ik weet niet waarom je dat in de Taakbeheerder loopt te zoeken. Dat is niet van waaruit je programma's behoort te starten en ik vrees dat wat jij denkt te zien niet dat is wat het werkelijk is.

Probeer het eens met één van de twee methoden in mijn eerste alinea?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/13, 20:24:47 »
Dick,

Met de terminalopdracht gnome-software start het programma hier meteen. Idem ditto met ingave in het zoekvenster van het start menu van Xubuntu.

Ga in het startmenu naar Instellingen > Menu bewerken en vul de zoekterm software in het zoekvenster midden boven. Je vindt dat dit programma onder de rubriek Systeem.

Ik weet niet waarom je dat in de Taakbeheerder loopt te zoeken. Dat is niet van waaruit je programma's behoort te starten en ik vrees dat wat jij denkt te zien niet dat is wat het werkelijk is.

Probeer het eens met één van de twee methoden in mijn eerste alinea?

groet,

Just
1) "gnome-software" via Terminal heeft zelfde resultaat, loopt dood
2) via Instellingen > Menu > Bewerken > Software bereik ik niets
3) ik zoek niets in de Taakbeheerder, ik probeer er achter te komen wat een programma doet: hoeveel CPU en Geheugen?
4) als ik Software drie maal start heb ik in de Taakbeheerder drie keer gnome-software met drie PID's en gebruiken alle drie rond de 90 MiB en doen verder niets...; deze moet ik dus met Beëindigen om zeep helpen!
Groet,
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/13, 20:29:59 »
@Just
Ad 2) zie plaatje
Wat moet ik daarmee?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/13, 21:07:19 »
Ik gebruik Synaptic ,is ook het eerste wat ik installeer ,die softwarecentre brrrr
Onder Ubuntu doe ik niets liever, maar Xubuntu heeft dat niet...
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/13, 21:13:55 »
Zelf installeren met:

sudo apt-get install synaptic
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/13, 21:15:29 »
Dick,

Het probleem zal op de achtergrond zitten.
Het programma "gnome-software" is maar een Grafische Frontend, maw een grafische weergaven.
Een van de vele.

Probeer eens of je via de terminal een pakketje kan installeren.
Als voorbeeld, mocht het niet ge-installeerd zijn: Midnight Commander.
sudo apt-get install mc

Als dat hiet lukt, wat ik ook vermoed, zal je ook het waarom zien.
En dat zal ook de reden waarom "gnome-software" vast loopt.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/13, 21:33:42 »
Zelf installeren met:

sudo apt-get install synaptic
Gelijk geprobeerd!
Antwoord Xubuntu: doe eerst --configure -a
Nou dat doe ik dan... dat is een KLUS; nou hangt het al 5 minuten op "regenerating fonts cache"...
En gaat weer door! De ene fout na de andere wordt gevonden en al dan niet hersteld...
Ha! de depmod
en de grub
Resultaat:
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 linux-headers-4.4.0-28-generic
 linux-image-generic
 linux-headers-generic
 linux-generic
is dat errug...
Nee, dus gnome-software loopt weer dood met 90 MiB, zal hem Beëindigen

Summa summarum est!
Dit werkt dus niet.
Dick





Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/13, 21:37:47 »
Dick,

Het probleem zal op de achtergrond zitten.
Het programma "gnome-software" is maar een Grafische Frontend, maw een grafische weergaven.
Een van de vele.

Probeer eens of je via de terminal een pakketje kan installeren.
Als voorbeeld, mocht het niet ge-installeerd zijn: Midnight Commander.
sudo apt-get install mc

Als dat hiet lukt, wat ik ook vermoed, zal je ook het waarom zien.
En dat zal ook de reden waarom "gnome-software" vast loopt.
mc wil ik altijd graag hebben!
Resultaat:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
 linux-headers-4.4.0-28-generic : Vereisten: linux-headers-4.4.0-28 maar het zal niet geïnstalleerd worden
 linux-image-generic : Vereisten: linux-image-extra-4.4.0-28-generic maar het zal niet geïnstalleerd worden
 mc : Vereisten: libssh2-1 (>= 1.2.5) maar het zal niet geïnstalleerd worden
      Vereisten: mc-data (= 3:4.8.15-2) maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).
Ik vind Xubuntu steeds onvriendelijker... een nieuwe laptop in plaats van deze ouwe IBM T41 lijkt me minder zenuwslopend...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/13, 21:40:28 »
Je hebt waarschijnlijk een ander probleem wat MauRice2 ook al melde.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/13, 21:42:22 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/13, 21:45:56 »
Dan maar apt-get -f install uitvoeren, zoals aangeraden
Er worden wat extra Linux headers opgehaald...
                  dpkg-deb: fout: subproces plakken werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 /var/cache/apt/archives/linux-headers-4.4.0-28_4.4.0-28.47_all.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Hier hou ik mee op!
Xubuntu 16.04 is zo lek als een mandje... :-(



 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/13, 21:51:30 »
Ik zal de IBM T41 met Windows XP Pro SP3 er bij houden om die stomme TomTom te upgraden.
Xubuntu gaat er af; ik heb drie PC's waar Ubuntu 14.04 LTS perfect op werken met alles er op en er aan.
Linux Mint 13 en 17 heb ook eens geprobeerd maar dan wordt het ook op klompen lopen in plaats van sportschoenen....
Met dank aan alle meedenkers!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/13, 22:15:14 »
Je hebt waarschijnlijk een ander probleem wat MauRice2 ook al melde.
Ja, dat is me nu ook wel duidelijk. Ik antwoord nu via WinXP Pro op de T41, omdat Xubuntu 16.04 ter ziele is. Het herstarten via Grub is een makkie!
Zoals ik al zei: ik ga niet op klompen lopen. De T41 is de vakantie-PC met de auto om TomTom bij te werken via Windows. Zo gauw als ik een autonavigatie kan kopen die via Java (op alle platforms tot woede van MicroSof) wordt bijgewerkt gooi ik TomTom (ik heb ze gewaarschuwd) in de prullenbak.
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: xubuntu gnome-software start niet door
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/13, 22:41:44 »
Het lijkt wel of TomTom aandelen heeft in MicroSof...
MicroSof begon na Bill Gates (die nam 100 miljard dollar mee) met 80 miljard dollar.
NOKIA kostte 35 miljard dollar... en levert nooit meer wat op...
LINKEDIN kostte 25 miljard dollar... en levert alleen maar exhibionisten op...
Tussentijds waren ze al 20 miljard kwijtgeraakt aan domme processen...
Dus hebben ze nog 20 miljard over die ze ook nog wel verliezen aan de Open Source Foundation...
Dus TomTom kan zijn aandelen beter in windmolens stoppen met 10% belastingvrije opbrengst. Wind-energie is belasting-vrij! Wordt door Onze Lieve Heer gratis geblazen.
Maar geldwolven zijn zelden slim op het goede moment. Bill Gates zag dat en pakte zijn koffers in en zocht een welvarend heenkomen. 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail