Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows  (gelezen 1832 keer)

Offline oemoeta

  • Lid
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Gepost op: 2007/08/03, 11:44:12 »
Hallo,
ik heb een dual boot windows xp en ubuntu. Mijn bestanden staan op de d-schijf (fat32-partitie) zodat ik er zowel in windows als in ubuntu aankan. Dit lukt, maar als ik een nieuwe map of bestand maak in ubuntu, is die niet zichtbaar in windows (omgekeerd lukt het wel). Hoe los ik dit op?

nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/03, 12:12:42 »
Als ik het goed begrijp kan je in windows wel op de d-schijf maar de bestanden zelf zijn niet zichtbaar?

Offline oemoeta

  • Lid
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/03, 13:09:46 »
De bestaande bestanden (de volledige map "mijn documenten" in windows) zijn wel zichtbaar, maar als ik in ubuntu een nieuwe map of een nieuw document maak, zijn die niet zichtbaar

nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/03, 22:30:43 »
hmmm puzzling..... :/ effe denken

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/03, 23:01:46 »
huh? Hij herkent wel de bestaande bestanden maar alle nieuwe bestanden herkent hij niet?

En die bestanden sla je op in je FAT32 schijf? Je Ubuntu schijf wordt sowieso niet herkent door Windows.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/03, 23:03:58 »
Linux zet de bestanden (nieuwe documenten en zo) standaard in de map /home/gebruikersnaam op de eigen EXT3-partitie, niet in de map Mijn Documenten op de FAT32-partitie....

Offline nor

  • Lid
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/04, 11:57:03 »
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als je gehad. Dat kwam doordat ik Windows of Ubuntu op slaapstand/hiberation heb gezet. Daardoor doet OS een beetje raar. Als je hem gewoon uitzetten/restart, dan kan je de bestanden misschien nu wel zien.

Bij mij werkt de oplossing wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/04, 13:58:51 »
Citaat van: nor
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als je gehad. Dat kwam doordat ik Windows of Ubuntu op slaapstand/hiberation heb gezet. Daardoor doet OS een beetje raar. Als je hem gewoon uitzetten/restart, dan kan je de bestanden misschien nu wel zien.

Bij mij werkt de oplossing wel.
slaapstand en hibernation werken vaak niet goed (bekende bug, al gerapporteerd aan Canonical). https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.20/+bug/103883

Beter om ze uit te schakelen:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/128112#p128112

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/04, 19:38:26 »
kan het zijn dat je Ubuntu niet op de goede manier hebt afgesloten? Dan wordt je station namelijk niet geunmount en binnen linux kan dit zulke problemen geven.
Zelfde heb ik met usb flash drives en externe schijven wanneer ik ze niet netjes unmount.

wr19026

  • Gast
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/05, 00:06:44 »
'k Heb precies hetzelfde gezien, maar volgens mij had ik Windows in slaapstand gezet en toen vanuit Ubuntu bestanden naar mn FAT32 partitie weggeschreven. Toen ik weer onder Windows ging kijken zag ik ze niet.

Toch maar eens testen of het met één van deze twee mogelijkheden wel gaat:
- Windows in slaapstand, inloggen in Ubuntu, files aanmaken op FAT32, herstart en inloggen op Windows om  te kijken of ik ze kan zien
- Herstart, inloggen in Ubuntu, files aanmaken op FAT32, herstart en inloggen op Windows om  te kijken of ik ze kan zien

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/05, 18:22:36 »
Het probleem is dat je windows in de slaapt stand hebt gezet. Windows "onthoud" dan de bestanden die er in staan, de bestanden staan dan wel op je HD maar worden niet gezien in Windows. Het staat niet in het windows register.
De enige oplossing is om windows altijd helemaal af te sluiten en dan pas ubuntu te gebruiken.

nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/05, 18:37:59 »
Citaat van: raggar
Het probleem is dat je windows in de slaapt stand hebt gezet. Windows "onthoud" dan de bestanden die er in staan, de bestanden staan dan wel op je HD maar worden niet gezien in Windows. Het staat niet in het windows register.
De enige oplossing is om windows altijd helemaal af te sluiten en dan pas ubuntu te gebruiken.
Dit lijkt mij toch niet juist want gewone bestanden hoeven niet in het register te staan. Het volstaat gewoon om op F5 te drukken om de inhoud van een map te verversen.
Maar vb in ubuntu een bestand opslaan en dan hybernate in ubuntu, dan kan het zijn dat het bestand niet effectief wordt weggeschreven misschien? Dan kan windows het bestand onmogelijk vinden

Aan de eerste post te zien is dit ook niet het geval. We zitten op een dwaalspoor hoor :o

Offline oemoeta

  • Lid
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/06, 11:16:50 »
Ik heb enkele dagen niet op de computer kunnen werken, vanavond probeer ik nog eens wat dingen uit en post dan hoe het zit. alvast bedankt om mee te denken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/06, 14:51:34 »
Citaat van: raggar
kan het zijn dat je Ubuntu niet op de goede manier hebt afgesloten? Dan wordt je station namelijk niet geunmount en binnen linux kan dit zulke problemen geven.
Zelfde heb ik met usb flash drives en externe schijven wanneer ik ze niet netjes unmount.
Dit fenomeen kan zich alleen maar voordoen bij verwijderbare media (usb flash drives en externe schijven) omdat deze (standaard) asynchroon gemount worden. Vaste schijven (zoals in het geval van oemoeta) worden synchroon gemount, het probleem kan zich hier dan ook niet voordoen.

Offline oemoeta

  • Lid
nieuwe ubuntu bestanden niet zichtbaar in windows
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/07, 21:34:45 »
Hey,
en toen ik vandaag keek zag ik de bestanden ineens wel... Blijkbaar zit het dus zo: als ik een nieuw bestand maak in ubuntu en ik doe heropstarten in windows, zijn de bestanden niet zichtbaar, als ik de computer helemaal uitzet, zijn de bestanden de volgende keer wel zichtbaar...
Vervelend, maar geen ramp... Zou dit op te lossen zijn?