Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost)Laptop doet het na verwijdering Kubuntu, alleen T'bird is verdwenen.  (gelezen 1232 keer)

Hallo,
ik heb gisteravond Kubuntu verwijderd vanwege het feit dat ik het niet meer gebruikte.
Ik heb dit op de volgende manier gedaan, mede aan de hand van tips op dit forum.

Via de terminal: autoremove kubuntu-desktop,
Daarna via Synaptic alle KDE dingen verwijderd.

Als ik nu mijn laptop opstart krijg ik eerst een paars scherm te zien met de tekst ubuntu 10.04 en daaronder 4 witte puntjes om te laten zien dat de laptop ergens mee bezig is.
Daarna krijg ik een zwart scherm te zien met witte tekst.
Ik moet hier inloggen.
Als ik dit gedaan heb krijg ik oa het kernelnr. te zien, tw. 2.6.32-27-generic#49
en twee mededelingen:
0 packages can be updated
0 updates are security updates

Hieronder staat dan de mogelijkheid om een commando in te voeren (als in de terminal)
Omdat ik in het eerste scherm wel ubuntu 10.04 te zien krijg, neem ik aan dat deze nog wel op de HD staat.
Mijn vragen zijn nu:

Is er een manier om Ubuntu op de gewone manier op te starten?
Welk commando moet ik hiervoor gebruiken?

Robin
« Laatst bewerkt op: 2011/01/07, 15:05:17 door robindekker »

Offline JvH

  • Lid
Re: Kubuntu verwijderd, laptop start niet meer op.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/07, 12:39:30 »
Dus als ik het goed begrijp heb je Kubuntu op je laptop geïnstalleerd, en wil je naar Ubuntu overstappen?

Als je kubuntu-desktop hebt verwijderd, heb je de grafische omgeving van Kubuntu verwijderd, en hou je alleen de console (tekstmodus) over.
Om dan de grafische omgeving van Ubuntu te installeren voer je het volgende commando uit:
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Re: Kubuntu verwijderd, laptop start niet meer op.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/07, 12:45:36 »
Ik gebruik eigenlijk alleen Ubuntu.
Ik had Kubuntu ernaast ge-installeerd.
Ik wil dus eigenlijk de grafische omgeving van Ubuntu herstellen ipv installeren.
Dat kan ook met sudo apt-get install ubuntu-desktop?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/07, 12:52:40 door robindekker »

Re: Kubuntu verwijderd, laptop start niet meer op.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/07, 12:54:12 »
Dat commando zou inderdaad alle standaard Ubuntu pakketten moeten installeren.

Re: Kubuntu verwijderd, laptop start niet meer op.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/07, 12:55:55 »
En al mijn gegevens e.d zijn dan nog wel beschikbaar ?

Re: Kubuntu verwijderd, laptop start niet meer op.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/07, 13:01:37 »
Ja, die staan gewoon in je persoonlijke map (zal bij jou iets als /home/robin zijn). Eigen bestanden worden nooit verwijderd bij deïnstalleren, instellingen alleen als je 'purget' in apt-get of 'volledig verwijdert' in Synaptic. Standaard verwijder je dus alleen het programma, de instellingen alleen als je er zelf voor gekozen hebt en je documenten e.d. nooit.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Kubuntu verwijderd, laptop start niet meer op.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/07, 13:03:46 »
Okè, ik ga het proberen.

Re: Kubuntu verwijderd, laptop start niet meer op.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/07, 13:38:55 »
Gelukt!
Alles staat weer zoals het hoort, behalve Thunderbird.
De starter staat niet meer in het paneel en ook onder toepassingen is Thunderbird niet te vinden.
Wel kan ik via de zoekfunctie diverse dingen van Thunderbird vinden, waaronder de icon, maar ik kan hier niets mee beginnen.
Iemand een idee ?

Robin

Al eens Thunderbird opnieuw geinstalleerd? Dit is namelijk geen standaard pakket, dus is niet meegekomen met ubuntu-desktop.

Als ik Thunderbird opnieuw zou installeren, ben ik dan al mijn oude mail + gebruikersinstellingen kwijt ?
Ik neem aan dat mijn oude mailtjes nog wel opgeslagen staan op mijn schijf, dus kan ik ook alleen een
starter downloaden die me direct weer naar mijn " oude" thunderbird brengt?

Re: Laptop doet het na verwijdering Kubuntu, alleen Thunderbird is verdwenen.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/07, 14:56:14 »
Uw instellingen staan apart van het programma. Dus gewoon even Thunderbird opnieuw installeren lijkt mij het makkelijkste. Omdat we niet meteen weten of deze nog (goed) geinstalleerd staat.

Re: Laptop doet het na verwijdering Kubuntu, alleen Thunderbird is verdwenen.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/07, 15:03:53 »
Beetje vreemd, maar na installatie toegevoegd aan het paneel en nu staat Thunderbird er 2 x op!
En alles is nog precies zoals het was.
Blijkbaar zwierf mijn " oude" Thunderbird toch nog ergens waar ik hem niet kon vinden !?

In ieder geval is alles nu opgelost.
Bedankt maar weer !

Robin.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Bij het opnieuw installeren wordt de oude map .thunderbird in je homedirectorie NIET overschreven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.