Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)  (gelezen 7487 keer)

Offline Musqito

  • Lid
Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Gepost op: 2009/08/11, 00:46:05 »
Hoi

Ik wil de volledige stap zetten en overschakelen naar Ubuntu, met Virtualbox geïnstalleerd voorlopig mochten er echt dingen zijn waarvoor ik windows nog nodig heb...

Ik heb 1 schijf van 1TB.
Momenteel (Vista x64 NL) is mijn schijfindeling 'C' van 200GB (151GB vrij) en een 'D' van 731GB (315GB vrij).
C is voor windows + programma's. Op de D staan Games, documenten, foto's, muziek & films, ...

Wat raden jullie aan qua schijfindeling in Ubuntu? Hoeveel partities en hoe groot?
Heb ik een swap partitie nodig en een losse 'home', om later updates te kunnen doen?
Maak ik een aparte partitie aan voor windows xp die ik via VirtualBox zou gebruiken?
Ook denk ik aan FAT, NTFS of ...?
Hoe ga ik best te werk om zoveel mogelijk van m'n D schijf te houden? Alles moet zeker niet blijven hoor...

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2009/08/11, 01:08:49 door Musqito »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/11, 01:08:36 »
1 x EXT3 voor Ubuntu, grootte: 10 GB
1 x swap, iets groter dan de omvang van het RAM-geheugen.

Da's zat. En optimaal.

Offline Musqito

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/11, 01:11:07 »
Hoi Pjotr

Is die 10GB voldoende voor alle programma's, ...?
Misschien ben ik dit lage aantal gb's niet gewoon door m'n jarenlange Windows misvorming.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/11, 01:12:26 »
Hoi Pjotr

Is die 10GB voldoende voor alle programma's, ...?

Ruimschoots. Meer dan zat. Je maakt nog niet eens de helft vol.  :)

Offline Musqito

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/11, 01:31:46 »
Ik zou voorlopig het volgende doen: 1 schijf van 1TB, 4GB RAM
  • ext3 als root (/) van 10GB voor ubuntu + programma's
  • ext3 als home (/home) van 10GB
  • swap van 8GB (swap)

Enigzins ok?

Maak ik zelf nog een EXT3 partitie aan voor de resterende GB's of plaats ik de rest van de GB's bij /home?

Ik las dat ik eerst een extended primaire partitie moet aanmaken, daarna pas logische partities in deze extended.
Klopt dit nog en wat moet ik als extended en als logische partities zien/instellen?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/11, 02:11:05 door Musqito »

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/11, 03:36:39 »
Ik las dat ik eerst een extended primaire partitie moet aanmaken, daarna pas logische partities in deze extended.
Klopt dit nog en wat moet ik als extended en als logische partities zien/instellen?


Dit klopt als je met meer dan 4 partities gaat werken. Dit erven we uit de jaren +/-80, toen dacht men dat 4 partities wel voldoende waren(Dit is een hardware beperking). Na de derde partitie moet je zeker een extended partitie te maken, dit is dan een soort blok waarin extra partities kan worden gezet. Eenmaal een 4e logische partitie zonder een extended partitie er tussen zit ben je de klos dan moet je eerst een partitie verwijderen. dit geld ook weer voor de 4e logische partitie in die extended partitie als je zoveel partities maakt.

Verder geef je aan dat je in virtualbox windows wilt draaien. Dan zou ik toch wel een grotere ruimte gebruiken(eventueel een aparte home map, doe ik meestal wel).

8 GB swap is voldoende dan zou de slaapstand moeten werken(De een prefereert 1,5x je ram de ander 2x je ram(en sommige 0 GB maar dan weet je zeker dat de slaapstand niet werkt)).

Voor het bestandsysteem zijn de meningen ook verschillend:
-EXT3: Doet al jaren zijn werk en is door en door getest.
-EXT4: Merkbaar sneller als ext3 inmiddels stabiel maar nog geen jaren in gebruik.
(Ik zelf neem altijd ext4 maar die keus maak ik niet voor jou linux is om te kiezen)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/11, 03:53:06 door kiersie »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/11, 04:51:59 »
Dit klopt als je met meer dan 4 partities gaat werken. Dit erven we uit de jaren +/-80, toen dacht men dat 4 partities wel voldoende waren(Dit is een hardware beperking). Na de derde partitie moet je zeker een extended partitie te maken, dit is dan een soort blok waarin extra partities kan worden gezet. Eenmaal een 4e logische partitie zonder een extended partitie er tussen zit ben je de klos dan moet je eerst een partitie verwijderen. dit geld ook weer voor de 4e logische partitie in die extended partitie als je zoveel partities maakt.

Wow, wow, sorry, dat ik hier even tussenspring, maar dit is interessant. En ik wil even kijken of ik het juist begrijp.

Vroeger verstond ik dat je 4  partities aan kon maken waarvan de 4de een extended en dat je daarin zoveel logische partities kon aanmaken als je wou.

Hier lees ik iets anders, namelijk dat je dus van die 4de primaire partitie een extended partitie maakt en daar dan weer 4 logische partities in vormt. En dan van die 4de logische partitie een extended partitie maakt waarin je weer 4 partities kan maken, enz.....

Begrijp ik dit goed?

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/11, 11:06:12 »
Simpel gezegd ?

Je maakt 1 primaire partitie en de rest extended. oftewel uitgebreid.
Heb je al 4 primaire partitie's ?
Dan in de 1e partitie voor Ubuntu de / (root) op primair laten staan en de rest extended houden.

BTW Pjotr,  10 Gig ???
Ik zat op me desktop PC al snel vol hiermee, al heel snel.
Geen idee wat jij op je desktop PC doet maar bij normaal gebruik is 10 Gig voor alles te weinig.

Citaat
Ik heb 1 schijf van 1TB.
Momenteel (Vista x64 NL) is mijn schijfindeling 'C' van 200GB (151GB vrij) en een 'D' van 731GB (315GB vrij).
C is voor windows + programma's. Op de D staan Games, documenten, foto's, muziek & films, ...

Je maakt die "C" schijf leeg voor Ubuntu.

1e 10 Gig voor / (root)
2e 2 Gig voor Swap  ( is een beetje overkill maar ben je voorbereid op de toekomst)
3e 188 Gig voor /home

Nu kan je genoeg films en muziek opslaan in je /home en kan je nog uit de voeten mocht je later de andere partities willen veranderen naar ext3.
Want dan heb je ruimte om zaken in te pakken met Rar en ff tijdelijk op je /home te zetten.

Het geeft je in ieder geval speelruimte om dit soort dingen te doen en je kan dan heel veel installeren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/11, 11:17:54 »
@Gandyman: ik ga ervan uit, dat je grote bestanden als films e.d., op een aparte opslagpartitie zet en niet in je /home.  :)

Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/11, 23:59:28 »
Snap ik, is normaal gesproken ook vrij logisch.  ;)

Echter ik ben nu al 2 x tegen de lamp gelopen met een partitie van 16 Gig voor alles.
En geen films en weinig muziek gewoon wat spellen en programma's..
Hij begon al snel te mopperen over te weinig ruimte.
Geen probleem want de HDtjes waren groot zat, dus voortaan houd ik 10Gig voor / root en nog eens zoveel mogelijk voor de /home liefst 15 Gig of nog veel meer.

Daar komt bij dat in zijn geval hij van windows afstapt, dus met het oog op de toekomst.??
Hij heeft nu alles op NTFS staan ( neem ik aan) en linux en NTFS gaan wel samen maar tis niet ideaal..
En wil hij alles naar ext3 gooien moet hij wat speelruimte hebben.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Musqito

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/12, 00:41:31 »
Snap ik, is normaal gesproken ook vrij logisch.  ;)

Echter ik ben nu al 2 x tegen de lamp gelopen met een partitie van 16 Gig voor alles.
En geen films en weinig muziek gewoon wat spellen en programma's..
Hij begon al snel te mopperen over te weinig ruimte.
Geen probleem want de HDtjes waren groot zat, dus voortaan houd ik 10Gig voor / root en nog eens zoveel mogelijk voor de /home liefst 15 Gig of nog veel meer.

Daar komt bij dat in zijn geval hij van windows afstapt, dus met het oog op de toekomst.??
Hij heeft nu alles op NTFS staan ( neem ik aan) en linux en NTFS gaan wel samen maar tis niet ideaal..
En wil hij alles naar ext3 gooien moet hij wat speelruimte hebben.

- Even recapituleren:
'D' partitie laten zoals die nu is (met alle films, ...)
'C' partitie verwijderen om ubuntu te installeren als volgt:
- 10GB voor / (root = Ubuntu + programma's)
- 2 tot 8Gb voor swap (sommige zeggen 2 x ram). Zou nodig zijn om slaapstand te kunnen gebruiken.
- rest van GB voor /home. Wat moet er eigenlijk in een /home komen?
Maak ik dan beter niet nog een partitie of wacht ik beter om mijn huidige 'D' te converteren?

- Ik heb er inderdaad ook aan gedacht over hoe ik mijn huidige 'D' partitie kan benaderen vanuit ubuntu? Kan ik deze converteren naar ext3 of ext4 als ik eenmaal in ubuntu zit? Kwestie van alles te kunnen bewaren en toch ineens optimaal te kunnen werken.
Alles is inderdaad in NTFS momenteel.

- Raden jullie aan om de 8.04LTS of 9.04 versie te installeren? x64 of x86? Ik heb een Core2duo e8200 2.66Mhz & 4GB RAM en vind het altijd raar als mensen een 32bit systeem installeren... Werkt alles in x64? In windows gebruikte ik geen IE64bit omdat flash, ... niet ondersteund werden in 64bit.

Bedankt mannen!

Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/12, 02:20:29 »
Yups zo heb je het goed..

In je /home komt alles van de gebruiker of gebruikers, ligt eraan hoeveel gebruikers je aanmaakt.
Dus alle documenten, mails, muziek, films, geinstalleerde programma's, spellen enz enz.
De /home word dus het meest intensief gebruikt.

De / root is voor het besturingsysteem en als je die gescheiden kan houden is het later heel makkelijk upgraden zonder dat je /home aangetast word.

Je kan in principe alle soorten bestandsystemen (zoals NTFS) benaderen, dus lezen en schrijven vanuit Ubuntu.
Echter het is niet aan te raden en Fat en NTFS zijn nu niet echt de beste soorten bestand systemen die er bestaan.
Beter is Linux eigen te gebruiken dus ext3 of wat eraan komt ext4,
Die laatste kan je nu ook al gebruiken maar ik raad dit niet aan, wacht hier nog mee tot volgend jaar.

Je kan niet zomaar een NTFS omzetten naar ext3 zonder dat je data kwijtraakt.
Dus wacht hiermee totdat je wat meer vertrouwd bent met alles.
Je zult echt eerst alles moeten kopieren naar een andere plek voordat je zo'n actie onderneemt.

Welke distributie je moet gebruiken ?
Natuurlijk altijd beginnen met de LTS versie, dus in dit geval Hardy Heron 8.04.
De tussenversies hebben altijd het nieuwste van het nieuwste en daarmee word veel getest, dus je kan regelmatig tegen vreemde zaken aanlopen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Musqito

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/12, 11:21:27 »
Aha, dan kan ik bijna beginnen :)

Nog een vraagje qua indeling:
Qua primary/logical partities, is dit de goede oplossing?

- primary, locatie in het 'begin', ext3, / (root), 10gb
- logical, 'begin', ext3, /swap, 4gb
- logical, 'begin', ext3, /home, rest van gb's

Klopt het om alles als 'begin' te zetten?

Thanks


Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/12, 11:40:07 »
Waarom maak je logische partities? Dat hoeft pas als je meer dan 3 partities aanmaakt.

Offline Musqito

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/12, 12:19:52 »
Waarom maak je logische partities? Dat hoeft pas als je meer dan 3 partities aanmaakt.

Wel, ik heb nu nog een 500gb als data partitie in Windows, maar die kan ik later wel koppelen aan mijn 'home' partitie, waardoor ik nog altijd maar 3 partities zal hebben.
Is het dan best om allemaal primaire partities te maken?

Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/12, 13:23:38 »
Primair of logisch maakt niet uit voor Linux.
Alleen kan je bij primair later in de problemen komen indien je anders wil configureren.
Daarom adviseer ik altijd 1 primaire partitie en de rest logisch.

Vraagje terug aan Cumulus007 ?

Waarom zou hij perse alleen met primaire partities moeten werken ?

Buiten dat ik gemakshalve aanneem dat zijn andere partities die onder windows gemaakt zijn al primair zijn, en hij dus zometeen automatisch tegen de problemen oploopt.
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Musqito

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/17, 00:21:46 »
Bedankt Gandy...

Kan je me een idee geven of ik ook naar Intel Chipset (P35) + raidcontroller (ICH9R) drivers moet zoeken voor Ubuntu (zoals je na een windows installatie moet doen)?
Bepaalde BIOS instellingen die ik zeker moet hebben voor gebruik van Ubuntu?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/17, 10:16:47 »
Primair of logisch maakt niet uit voor Linux.
Alleen kan je bij primair later in de problemen komen indien je anders wil configureren.
Daarom adviseer ik altijd 1 primaire partitie en de rest logisch.

Vraagje terug aan Cumulus007 ?

Waarom zou hij perse alleen met primaire partities moeten werken ?

Buiten dat ik gemakshalve aanneem dat zijn andere partities die onder windows gemaakt zijn al primair zijn, en hij dus zometeen automatisch tegen de problemen oploopt.
 

Op zich heb je gelijk. Maar als het kan, kies ik toch het liefste voor primair en niet voor logisch. De extended ruimte is immers zelf een "omgetoverde" primaire partitie. Als die ene primaire partitie wordt beschadigd, dan donderen ook gelijk alle logische partities in elkaar.

Maar goed, dat is een nogal theoretisch risico, zonder veel belang voor de praktijk.... De vraagsteller in dit draadje kan mijn opmerking dus veilig negeren.  :)

Offline Musqito

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/20, 02:25:45 »
Het is  van gekomen.
Ubuntu 8.04.3 x64 LTS  staat erop!

Heb nu 4 primaire partities, waarvan 1 ntfs (ex-windows), 1 swap, 1 root en 1 home.
Nu kan ik deze /home schijf niet zien in 'Computer - Bestandsbeheer', wel de ntfs + bestandssysteem schijven.
Is dit normaal? Hoe kan ik deze zichtbaar maken en erop schrijven?

Bdankt

Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/20, 03:09:55 »
Als je op "computer-bestandsbeheer" klik zie je een aantal mogelijkheden aan de linkerkant.
BTW dit proggie zijn originele naam is "Nautilus"

Als 1e dus bovenaan staat je naam van je account waarmee je bent ingelogd.
2e staat je bureaublad.
3e staat Bestandssysteem.
In deze laatste moet en hoef je zelden of nooit te zijn, normaal gesproken heb je daar nix te zoeken.
Je mag ook nix veranderen aan deze structuur en hier mappen aanmaken of weghalen is uit den boze.

De 1e die vermeld staat (de naam waarmee je ingelogd bent) klik je op.
Nu zie je alles wat er in jouw account zit, en hierin werk je ook normaal gesproken.
Als je een map wilt maken voor Films of muziek maak je die hierin aan.

Deze map is een onderdeel van de /home.

Stel je klikt nu ff op de 3e optie "Bestandssysteem" zie je de mappen staan van je systeem inclusief de /home map.
Klik je nu op die /home map zie je weer jouw account naam staan.
Klik je daarop zie je weer wat er in jouw persoonlijke map staat.

effin wen maar ff rustig aan de structuur van Linux, tis heel anders dan van windows....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Musqito

  • Lid
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/20, 09:48:10 »
Prachtig, Bedankt Gandyman!

Had net al een eerste crash, lol.
Heb ik lang niet meer gehad met windows maar het zal wel aan mij liggen...
Was wizard van mediaplayer connectivity addon die volledig crashte tijdens opstarten.
Hoe kan ik trouwens vermijden om een harde reset (knop) te doen? In windows ga ik bij het vastzitten van iets naar taakbeheer en kan ik zo manueel de taak stoppen (met wat geluk). Kan dit ook in Ubuntu? Ctrl, alt, del lukt alvast niet.

Babertje

  • Gast
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/20, 10:04:32 »
de balk applet "Afsluiten forceren" aan je balk toevoegen, dat is een handig dingetje
klik er op vervolgens op de misdragende applicatie klikken en weg er mee
let wel dat als het een toepassing was die nog iets moest opslaan dat dat niet zal gebeuren.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/20, 10:54:39 »
Op zich heb je gelijk. Maar als het kan, kies ik toch het liefste voor primair en niet voor logisch. De extended ruimte is immers zelf een "omgetoverde" primaire partitie. Als die ene primaire partitie wordt beschadigd, dan donderen ook gelijk alle logische partities in elkaar.

Maar goed, dat is een nogal theoretisch risico, zonder veel belang voor de praktijk.... De vraagsteller in dit draadje kan mijn opmerking dus veilig negeren.  :)
Toveren? Extended partities bestaan al sinds dos 3.2 (1986) en in Linux vanaf het prille begin. Daar is weinig "geheimzinnigs" meer aan. De extended partitie bevat enkel een extended boot record en natuurlijk de ruimte voor logische partities. Dat het extended boot record beschadigd raakt is puur theoretisch en weegt zeker niet op tegen de mogelijkheden van extended partities.

Primair of logisch maakt niet uit voor Linux.
Alleen kan je bij primair later in de problemen komen indien je anders wil configureren.
Daarom adviseer ik altijd 1 primaire partitie en de rest logisch.
Inderdaad, het maakt niet uit dus dit is een goed advies.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/21, 00:36:10 »
Prachtig, Bedankt Gandyman!

Had net al een eerste crash, lol.
Heb ik lang niet meer gehad met windows maar het zal wel aan mij liggen...
Was wizard van mediaplayer connectivity addon die volledig crashte tijdens opstarten.
Hoe kan ik trouwens vermijden om een harde reset (knop) te doen? In windows ga ik bij het vastzitten van iets naar taakbeheer en kan ik zo manueel de taak stoppen (met wat geluk). Kan dit ook in Ubuntu? Ctrl, alt, del lukt alvast niet.

En nog uitgebreidere tool die lijkt op de taskmanager van windows is de "Systeem belasting-meter"
Klik met de rechtermuistoets op de bovenste taakbalk en kies "+ Toevoegen aan paneel"
Scroll nu naar beneden tot je "Systeem belasting-meter" ziet staan en klik erop om toe te voegen.

Zodra je nu 1x klikt erop zie je welke processen aan het werk zijn, hoeveel sources ze gebruiken en je kan nog veel meer bekijken.
Dit zijn allemaal losse processen die je ook allemaal uit kan zetten mochten ze zich misdragen.
Lekker handig dus :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Partitioneren met enkel Ubuntu (geen dual boot)
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/21, 00:39:43 »
Gandyman bedankt,,   heel handig idd :)