Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4 [OPGELOST]  (gelezen 10077 keer)

picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4 [OPGELOST]
« Gepost op: 2011/02/15, 21:14:05 »
 ??? Sinds ik ubuntu 8.4 vervangen heb door 10.4 doet Picasa het niet meer.
De icoontjes van picasa staan wel op het scherm maar ze zijn "dood".
Weet iemand hier raad mee? Mijn mooie foto's mogen niet verloren gaan.
I
Ik ben een ubuntu-leek, dus hopelijk leg je me het niet te moeilijk uit.
Groeten,
Aldegonda. :rolleyes
« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 13:28:09 door aldegonda »
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/15, 23:50:35 »
Ik denk dat je Picasa opnieuw moet installeren, het programma zit niet standaard in de Ubuntu repro's. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/17, 12:50:11 »
volgens onderstaande link heeft nog iemand gemerkt dat picasa niet onder ubuntu 10.4 werkt.
is het dan een kwestie van wachten tot 10.4 er geschikt voor wordt gemaakt?
of moet ik vorige versie van ubuntu installeren waar picasa wel onder werkt.
Het maakt me niet meer uit of ik met f-spot werk of picasa maar alle foto's die ik nu kwijt ben .... dat vind ik jammer.
bedankt voor je reactie en hopelijk weet jij of iemand anders raad.

groeten,
Aldegonda

http://lcardinaals.wordpress.com/2008/07/08/ubuntu-en-digitale-fotografie/
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/18, 01:06:52 »
Ik heb net Picasa geinstalleerd op mijn 10.04 Ubuntu, gaat prima het enigste waar je op moet letten, welke Ubuntu heb je geïnstalleerd, 32 of 64 bit.
Dan bij de downloads kiezen 32 of 64 bit. http://picasa.google.com/linux/download.html
Na een Update, horen je foto's gewoon aanwezig te zij in je home map, alleen de systeembestanden worden geupdate. Kijk eens onder Locaties, onderaan staat een zoekmogelijkheid, zoek eens op jpeg of jpg of welke extensie je foto's hebben.
Mocht er echt iets geks zijn gebeurd, kan je nog met photorec op de hardeschijf zoeken. Photorec is een onderdeel van testdisk. Met photorec kan je gewiste bestanden terughalen en met testdisk verloren partities en tabellen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/05, 05:26:14 »
Picasa werkt nog niet. Ik heb die van 32 bits gedownload, maar weet niet waar ik kan vinden hoeveel bits mijn ubuntu heeft.
ik heb via andere topics gelezen dat meer mensen er problemen mee hebben en dat het niet perse in de keuze van 64 of 32 bits hoeft te zitten bij mij; heb via het terminalvenster en een opdracht bevestigd dat ik met de voorwaarden accoord ga van picasa; toen opende picasa zich maar zonder foto's. toen ik picasa sloot, kreeg ik het opnieuw niet open.
Mijn foto's  heb ik inmiddels gevonden in een map via bovenstaand advies (zoeken in locaties naar jpg) Dus dat is al een geruststelling.
Inmiddels heb ik alle stappen doorlopen die je direct na de installatie van 10.04 moet doen, dus ik begrijp nu een beetje meer waar ik mee bezig ben.
Graag advies omtrent bovenstaande hoe ik 10.04 zo in kan stellen dat picasa en audacity het goed doen.
Ik ben gisteren een paar uur bezig geweest met "direct doen" en vanmorgen werd ik zonder kater ervan wakker. Had natuurlijk gehoopt dat de problemen met picasa over waren, maar dat was niet zo.
Heb iets gelezen over "wine" maar omdat de meningen daaromtrent verdeeld zijn, en mijn kennis ontbreekt om zelf een oordeel te kunnen vormen heb ik met wine niets gedaan en niet geïnstalleerd.
Hopelijk zijn mijn ubuntu-problemen nu binnen een paar dagen opgelost, zodat ik niet meer de neiging krijg om de computer "uit het raam te gooien zonder het raam open te doen (zei mijn vader altijd).
In 8.04 deed alleen you tube het niet. De ellende die ik van 10.04 heb gehad, is me niet in de koude kleren gaan zitten.
Door een stomme fout staat er nergens meer "printer". Omdat het printertype niet klopte bij het icoontje, wilde ik dat wijzingen. --> weg icoontje, weg mogelijkheid om de printer te zoeken. Hoe kan ik dit oplossen?
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/05, 22:32:30 »
Eerst maar de 32 of 64 bit versie. De 32 bit versie kan werken op een 64 bit installatie als de juiste bibliotheek is geïnstalleerd (IA32). Een 64 bit programma op een 32 bit machine gaat echt niet werken. Om te kijken welk systeem je hebt, ga naar Systeemgereedschap>System profiler and Bechmark> Operating System  Staat dit programma er niet kan je in het Ubuntu software centrum of Synaptic zoeken op hardinfo en installeren.
Of je opent een terminal(Onder Hulpmiddelen) en typt uname -a en geeft een ENTER.
Dan krijg je zoiets als bij mij te zien:
───[gijs@gijs-desktop]──[22:26]──> /home/gijs
 $ uname -a
Linux gijs-desktop 2.6.35-28-generic #50-Ubuntu SMP Fri Mar 18 18:42:20 UTC 2011 x86_64 GNU/Linux
x86_64 is 64 bit
Verder moet voor Picasa, Wine zijn geïnstalleerd zijn. Aangezien Picasa gebruik maakt van Wine.
Voor je andere vragen kan je beter voor iedere vraag een apart topic openen, dan blijft het voor iedereen overzichtelijk. En is later voor iemand met de zelfde problemen, dit makkelijker terug te vinden. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/05, 22:36:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/06, 17:33:50 »
Picasa in de terminal starten, dan zie je foutmeldingen.

Waarom maak je geen backup, zeker voor het upgraden.
En backups moet je ook regelmatig doen.

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/06, 19:25:55 »
Dank je wel Jan,
Nadat ik picasa in het terminalvenster had getypt verscheen:

/usr/bin/picasa: regel 139:  3586 Segmentatiefout         "$PIC_BINDIR"/wrapper check_dir.exe.so
/usr/bin/picasa: regel 175:  3682 Segmentatiefout         "$PIC_BINDIR/wrapper" regedit /E $registry_export HKEY_USERS\\S-1-5-4\\Software\\Google\\Picasa\\Picasa2\\Preferences\\

Wat is nu mijn volgende stap. Ik bericht hierna even Gijsbert 32 bits en Wine. Dus als je wilt reageren kun je beter wachten tot dat bericht ook klaar is.
Ik ben benieuwd.

In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/06, 19:45:07 »
Bedankt Gijsbert.
Het programma'tje had ik niet, heb het gedownload maar kan het gelijk niet meer vinden. Was een webpagina? De naam week af maar jouw programma'tje had een Engelse naam en dat van mij een Nederlandse. Maar het was overduidelijk een soort programma dat jij bedoelde. Moet er een knop bij geplaatst worden onder Systeem>Beheer?
In het terminal verscheen na het intypen van uname -a

Linux aaltje-desktop 2.6.32-33-generic #72-Ubuntu SMP Fri Jul 29 21:08:37 UTC 2011 i686 GNU/Linux
Hoewel ik van deze info niets begrijp, denk ik dat het 32 bits betreft, want 64 staat er niet bij. Van dual boot (heeft een kennis voor me gedaan), meen ik me iets te herinneren van Fat 32.
Wat ik nu moet doen weet ik niet, maar ik verwijder Picasa maar even en installeer het eens opnieuw. Dan meld ik me weer.
Ik ben in ieder geval blij met jouw (jullie) hulp. Voor mij was xp aardig duidelijk maar  ubuntu bleef een gesloten doos, als een auto waar je de handel niet kunt vinden om de motorklep open te krijgen. Ik krijg nu een beetje inzicht.

In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/06, 20:01:21 »
i686 is inderdaad 32-bit beste aaltje :) Als het 64-bit was, stond er amd64 i.p.v. i686, dan weet je dat ook even :)

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/06, 20:03:53 »
hardinfo is een pakket wat gewoon in de bronnen van Ubuntu zit, dus je hoeft niets te downloaden van het internet. Gewoon installeren via het Ubuntu software center of Synaptic.
Je hebt de 32 bit versie anders zou er zoals bij mij moeten staan Linux gijs-desktop 2.6.35-28-generic #50-Ubuntu SMP Fri Mar 18 18:42:20 UTC 2011 x86_64 GNU/Linux FAT32 is een bestandssysteem net als NTFS of EXT4.

Vergeet niet de verborgen map van Picasa te verwijderen uit je Persoonlijke Map te verwijderen.
Open je Persoonlijke map via Locaties en druk CTRL+H tegelijkertijd in nu zie je de verborgen mappen en bestanden, te herkennen aan een punt voor de naam.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/07, 10:43:05 »
Zelf heb ik Picasa onder Wine draaien en dit loopt goed. Je hebt dan tevens ook de nieuwste versie van Picasa, met meer mogelijkheden dus. Als je dit wil proberen, wel eerst de oude versie van Picasa de- installeren.

Nog even een weetje: de "Linux" versie van Picasa werkt gedeeltelijk met een aangepaste versie van Wine dus. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een programma als Teamviewer, dit is eveneens geen echt Linux programma, maar installeert ook een aangepaste versie van Wine (met alleen de allernoodzakelijkste bestanden).

Overigens heb ik goede ervaringen met het pakket Wine zelf, (wat dus in de software repo's zit) en ik test er zelfs Windows programma's mee. OK, niet alle programma's werken out of the box, maar toch wel een hoop. Ook eenvoudige hercompilaties van Windows software doe ik gewoon in Wine, met bijvoorbeeld Inno-setup. Maar goed, dit tezijde. Picasa voor windows draait hier in ieder geval goed. ^-^

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/07, 11:28:42 »
Ook ik ben geen windowhater.
Ik ben er wel achter dat je windows kunt vergelijken met een meubelzaak en linux met Ikea. Dit in de positieve zin. Je moet echt een doe het zelver zijn. Een band plakken en mijn licht kan ik zelf repareren bij mijn fiets, maar bij computer is het voor mij niet "zien > doen. Ik begrijp niet wat ik zie en kom er net pas achter dat er verschil is tussen ubuntu forum en ubuntu. Als nickname had ik beter OEN in kunnen vullen.
Ik moet het maar anders gaan bekijken. Als kind kreeg ik lego a.h.w. blokje voor blokje en omdat mijn vader er zo handig in was, kon ik na verloop van tijd een huis op schaal nabouwen. Ik moet dus bij het begin beginnen.
Omdat ik dat niet heb gedaan, is de tijd (de uren, dagen) die ik (nodeloos) aan de computer heb besteed in een stroomversnelling gekomen maar mijn leven niet.
Ik heb inmiddels ontdekt dat ik Picasa niet met het juiste programma geopend heb.
Verder zitten er basale fouten in mijn ubuntu 10.04
Er is dus werk aan de winkel voor ik met picasa en audacity verder kan gaan.
Bedankt voor je reactie.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/07, 11:55:15 »
Ik begrijp niet wat ik zie en kom er net pas achter dat er verschil is tussen ubuntu forum en ubuntu. Als nickname had ik beter OEN in kunnen vullen.
Nee hoor, op het forum is niemand een oen. Ik heb het zelf ook moeten leren en leer nog steeds. Als ik mezelf zou vergelijken met een goede  hacker zou ik mezelf ook als een beginnende "oen" kunnen bestempelen. Je leert gewoon gaandeweg en niemand hoeft zich hier minder te voelen. ;)

Citaat van: aldegonda op Vandaag om 11:28:42

"Verder zitten er basale fouten in mijn ubuntu 10.04"
Misschien een idee om 10.04 eens opnieuw te installeren? Zorg dan wel dat je van bestanden die je niet kwijt wil een backup maakt op bijv. een usb schijf of stick. Denk aan foto's en dergelijke.

Met die schone lei dan "Linux-versie"Picasa installeren of Wine Installeren en de Windows versie installeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/07, 12:07:03 door cjmanschot »

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/07, 12:41:48 »
Ik voel me nog steeds een oen, maar heb me wel al opgewerkt van oen-groep nul naar oen groep 2. Bovendien vind ik het wel leuk op dit forum. Dat scheelt ook.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/07, 13:31:14 »
iedere keer als ik dit topic terug wil kijken om op een link te klikken of een bericht nogmaals door te lezen, kan ik deze serie niet terug vinden. Met zoeken <printer, audacity, picasa vond ik hem terug. Hoe kan ik deze topic gemakkelijker terugvinden als ik alle berichten gelezen heb, dwz als de pc denkt dat ik ze allemaal gelezen heb. Soms zie ik alleen het laatste bericht, lees dit, reageer erop of doe er iets mee en dan zijner volgens deze site geen nieuwe of ongelezen berichten meer.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/07, 20:02:06 »
Rechtsboven aan staat deze tekst  Toon nieuwe reacties op jouw berichten. Dit is een link naar jouw berichten, alleen als er nog geen reactie is gekomen, op een bericht van jou zie je niks. Wil je gewaarschuwd worden klik je op notificatie onder het bericht, dan krijg je een email als er een nieuw bericht is. En zover ik weet, de laatste mogelijkheid, klik linksboven op de balk, op profiel, scroll naar beneden onder het kaartje staat, Toon alle berichten van dit lid. zoek je een heel oud bericht kan je beter de zoekfuctie gebruiken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/11, 10:02:43 »
Hoera, na het installeren van de juiste versie van ubuntu 10.04 werkt ubuntu weer als een trein. Volgens Roc had ik de server-versie geïnstalleerd. Hoe en waarom? Door mijn ondeskundigheid natuurlijk.
De printer is keurig netjes geïnstalleerd door ubuntu.
Picasa en audacity zal ik nu wel kunnen installeren maar dat moet ik nog proberen.
Ik beschouw het probleem als opgelost. Allen hartelijk dank voor de tips. Natuurlijk hebben die niet tot de oplossing van het probleem kunnen leiden, maar ik heb daardoor zoveel gezien en geleerd.
Nu ik het terminalvenster heb leren kennen en er iets in durf te typen, voel ik me een prof.
Nogmaals allen dank.
Hoe krijg ik "opgelost" boven dit topic?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 13:16:35 door aldegonda »
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/11, 11:15:11 »
Ga naar je eerste bericht, klik op Verander, rechtsboven je bericht, zet voor de titel [Opgelost]
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4 [OPGELOST]
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/12, 01:25:19 »
Dank voor de tip, Gijsbert.
Ik heb moonlight geïnstalleerd en audacity. Zo bijzonder is dat niet, want ik installeerde wel vaker iets, zelfs hetzelfde twee of drie maal in de hoop dat het toch nog eens zou werken. Het bijzondere is DAT BEIDE DOWNLOADS HET DOEN! Heb ongecompliceerd naar uitzending gemist gekeken, en audacity getest.
Hopelijk valt alle onmacht en boosheid omtrent het niet goed functioneren van zowel xp als ubuntu binnenkort van me af. Misschien zie ik verder van Picasa af zonder het nog eens te proberen.
Als ik alle foto's weer heb, is het me ook best. Deze versie van ubuntu 10.04 werkt echt zoals hij hoort te werken.
Allen nogmaals bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/12, 01:27:01 door aldegonda »
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: picasa werkt niet na update van 8.4 naar 10.4
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/13, 22:08:06 »
Er is niets opgelost. Audacity werkt als het ecg van een dode. Maar daar gaat het nu niet om. Ik heb een andere tweedehandse computer waar ik 10.04 op heb staan en heb een andere geluidskaart: Realtec HD. Had de moed niet meer om met ubuntu méér te doen dan mailen en internetten. Ga me nu echt in Ubuntu verdiepen met mijn splinternieuwe uitgeprinte handleiding en probeer alle adviezen op te volgen die in dit topic gekregen heb. Start een nieuw topic. Weet niet hoe ik opgelost moet verwijderen. Probeer het nog een keer te vinden.

@Gijsbert: hardinfo is een pakket wat gewoon in de bronnen van Ubuntu zit, dus je hoeft niets te downloaden van het internet. Gewoon installeren via het Ubuntu software center of Synaptic.
Je hebt de 32 bit versie anders zou er zoals bij mij moeten staan Linux gijs-desktop 2.6.35-28-generic #50-Ubuntu SMP Fri Mar 18 18:42:20 UTC 2011 x86_64 GNU/Linux FAT32 is een bestandssysteem net als NTFS of EXT4.

Vergeet niet de verborgen map van Picasa te verwijderen uit je Persoonlijke Map te verwijderen.
Open je Persoonlijke map via Locaties en druk CTRL+H tegelijkertijd in nu zie je de verborgen mappen en bestanden, te herkennen aan een punt voor de naam.


Ik heb nu pas hardinfo geïnstalleerd. En een poos geleden heb ik CTRL+h ingedrukt, maar blijkbaar niet lang genoeg. Nu lukte het. Ik ga nu verder.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/13, 23:12:46 door aldegonda »
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk