Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van 14.04 naar 16.04  (gelezen 526 keer)

Van 14.04 naar 16.04
« Gepost op: 2016/04/28, 22:39:43 »
Misschien is het voor een hoop mensen duidelijk maar voor mij als vers Ubuntu gebruiker zijn er nog een hoop dingen te leren.
Als ik 16.04 installeer, ben ik dan alles kwijt, instellingen, programma's enz enz die ik in 14.04  geïnstalleerd heb. Of blijven deze wel op de pc staan?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Van 14.04 naar 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/29, 07:19:16 »
Als je 16.04 opnieuw installeert ga je "terug naar de fabrieksinstellingen" en ben je alles kwijt.

Als je 14.04 upgrade naar 16.04 LTS dan blijven je bestanden, extra programma's, persoonlijke- en systeeminstellingen behouden.

http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial

Voor je aan een upgrade begint is het belangrijk een back-up te hebben van belangrijke bestanden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Van 14.04 naar 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/29, 07:39:14 »
Hoi Sterrenberg,

Het valt wel mee, hoor. Kopieer gewoon heel je thuismap naar een externe schijf, inclusief verborgen bestanden. Doe een compleet versie installatie en zet dan minimaal de mappen .mozilla en .thunderbird terug in je thuismap. Let op de punt in de bestandsnaam.  Dat maakt het een verborgen bestand.

Druk op Ctrl-H om ze zichtbaar te maken of weer te verbergen. Er zijn wat meer bestanden die terugzetten  de moeite waard maken. Zo houd ik de stamboom bij met Gramps. Dus zet ik .gramps over en heel de familie is er weer.

Wat mij betreft: vergeet die upgrades. Dat gaat regelmatig fout. Zet je altijd thuismap veilig! In Bestandsbeheer is dat de map /home/jan als jouw gebruikersnaam jan is. Mocht ik dat nou mis hebben en heet jij Henk dan is het /home/henk. Die schuine streep aan het begin is van belang en eentje erachter soms ook.

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 14.04 naar 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/29, 08:19:04 »
Zo doe ik het ook altijd: uit de oude home "selectief" oude configuratie overnemen. Eén van de voordelen van schone installatie is dat je tegelijk eens stevig opruimt.

Als je je home naar een externe harde schijf kopieert, dan moet dat wel een harde schijf zijn die geformatteerd is in ext4 of een ander bestand dat linuxpermissies ondersteunt. Je wil je /home folder integraal kopiëren, en daarbij hoort ook het behouden van bestandsattributen zoals eigenaar en permissies.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Van 14.04 naar 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/29, 08:22:23 »
Hoi Vanadium,

Ik doe dat altijd met een standaard NTFS geformatte klein extern schijfje uit de winkel. Nooit enig probleem.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 14.04 naar 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/29, 08:35:44 »
Hoi Vanadium,

Ik doe dat altijd met een standaard NTFS geformatte klein extern schijfje uit de winkel. Nooit enig probleem.

groet,

Just
Kan kloppen: als je zelf je bestanden terugplaatst, wordt je zelf terug eigenaar, en de permissies worden standaard voldoende ruim ingesteld. Bij Ubuntu 16.04 is dat rwxrwxr-x

Die standaardpermissies zullen iets ruimer staan dan bij "fabrieksinstellingen". Bij mij hebben de verborgen bestanden zoals  .mozilla  enkel rechten voor de eigenaar (rwx------). Alle andere rechten (groep, anderen) staan volledig dicht. Bij jou zullen die meer open staan. Praktisch geen probleem voor de werking, behalve een verlagen van de veiligheid (voor zover dit enig praktisch belang heeft). Ook mag er in je configbestanden geen symbolische link voorkomen: ntfs ondersteunt dat niet.

Re: Van 14.04 naar 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/29, 13:18:13 »
Bij het installeren van 16.04 volgde ik de instructies op het scherm en koos dus voor het derde aanbod: de inhoud van 14.04 zou dan gewist worden bij de installatie. Maar tot mijn grote schrik was ook Windows 10 helemaal weg. Is het mogelijk om een lege partitie aan te maken om Windows naast Ubuntu te installeren?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 14.04 naar 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/29, 14:20:40 »
Kies volgende keer "iets anders". Dan heb je zelf volledige controle over wat waar geplaatst wordt.

Nu zal het wellicht gemakkelijker zijn eerst Windows te herinstalleren (met verwijderen van je Ubuntu-installatie), en daarna Ubuntu te herinstalleren. Ik denk dat het Windows installatieprogramma het moeilijk zo niet onmogelijk maakt Windows naast een ander besturingssysteem te installeren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Van 14.04 naar 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/29, 18:12:32 »
Zie hier de uitstekende tips  van onze Pjotr terzake!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021